RESEARCH TRENDS IN
RELIGIOUS COMMUNICATION

.

A Quarterly Information Service from the

Centre for the Study of Communication and Culture

Double Issue
Vol 8 (1987), Nos. 3 and 4

10% to a mere (.5%.

programming is less certain of its place in the schedules.

deregulated broadcast market.

Citizens and Consumers: Religious Broadcasting
Between Public Service and Deregulation

In 1949 French television regularly broadcast 1 hour 30 minutes of religious programming out of 16 hours output each
week; by 1986 only 3 hours on Sunday mornings, out of 680 hours weekly of television produced by six channels, were
religious in content and inspiration. The percentage of the weekly programme output had fallen froma respectable

The trend indicated by these figures is a common one. Across the world religious programmes have been pushed
to the margins of the broadcasting system. In the USA there is little mainline religious programming on the national
networks and the electronic church, for all its self-advertisenent, has only a small minority, perhaps 7 million viewers,
of the US television audience. In Australia and New Zealand the churches are fighting to preserve the place of religion
in the public broadcasting system. In most of the Third World churches are finding it ever more costly to ensure that
even a limited amount of religious material is broadcastona regular basis. Even in Britain, where the devout Lord
Reith, first Director-General of the BBC, ensured that religion was an indispensible element in broadcasting, religious

Already the siren voices are heard calling for more authentic religious programming on overtly Christian channels;
already commercial broadcasters are warning that religion will be one of the first casualties of a more competitive

What then is the future for religious programming in the new era of broadcasting? How much is the fate of religious
broadeasting bound up with or dependent upon that of public broadcasting in general? Must religious broadcasting
in general go the way of the electronic church? These are justa few of the themes consideredin this issue of TRENDS.

Religious Broadcasting In A Public Broadcasting Context

Kennecth M. Wolfe. The Churches and the British Broadcasting Corporation 1922-1956: The Politics of Broadcast Religion. London: SCM Press, 1984.

Richard P. B. Wallis. Looking on Glass: Commmunicating Refigious Ideas and L.

Kenneth Wolfe's study is the first part of a detailed investigation into
the refationship between the churches and broadcasting in Bricain.
This first volume is particularly useful inidentifying the crucial shift
in church involvement with broadcasting from that based around
the idea of confirming the faith of a fundamentally Christian nation
to that of maintaining a Christian presence in anincreasingly secular
and pluralistic society.

The driving force behind the start of British religious broad-
casting was the BBC's first Director-General, John Reith. From the
eginning of the BBC's existence he saw religious broadcasting as

_.aving a central place in its cutput as a public service. He assumed.
as did the churches, that the nation was instinctively Christian in
outlook even if fewer and fewer people were attending church.

The first broadcast religious address on the BBC was given by

xperience Through Television. Unpublished Dissertation. 1987,

the Anglican Rector of Whitechapel, the Rev J. A. Mayo on
Christmas Eve 1922, and soon after Reith invited the main
denominations to participate in formulating aBBC religious policy.
In May 1923 a ‘Sunday Committee’ was set up, comprising
representatives of the Church of England, Nonconformists and
Catholics to advise the BBC and provide it with Sunday speakers.
Three years later, in July 1926, the Sunday Commmittee became the
Central Religious Advisory Committee (CRAC).

BBC Religion for a Christian Nation

Reith's enthusiasm for religious broadcasting was not immediately
shared by the churchmen whom he first contacted. Reith, a
Presbyterian Scot, was deeply committed to a practical, evangelical,
Sabbatarian Christianity. For him the aim of religious broadeasting

CRT Vol 8 (1987) Nos. 3 and 4—17




was to provide the nation with a ‘thoroughgoing, manly and
optimistic” Christian message. Among church leaders, however,
there was considerable hostility and suspicion to the idea that
worship should be broadcast, largely on the grounds that such
broadcasts would be heard by those who had no religious
allegiance. It would, it was thought, trivialise and cheapen the
liturgical experience.

Such weighty theological objections found little sympathy with
Reith, who found allies in men such as the Rev H. R. L. Sheppard
at the Church of St Martin's-in-the-Fields, who stood, in his own
words, for a ‘diffused rather than a sectional Christianity’ InJanuary
1924 the first special broadcast service was transmitted from St
Martin’s and soon St Martin’s became the ‘BBC church’. By 1929
the BBC was broadcasting regular Sunday services, weekly
Evensong from Westminster Abbey and a daily service. No
broadcast, save on ceremonial occasions, was permitted berween
6-7.45 pm on Sunday evenings so as not to keep people from
church. The BBC published its own service book, New Every
Morning, in 1936 and had sold over 100,000 copies by the end of
1937. These early broadcast services and talks were intended to
reach those unable, or unwilling, to attend church, the ‘non-
attending’ churched and the ‘lapsed’, who might be persuaded to
return to the fold. A BBC research report in July 1939 revealed that
the evening services were the most popular programmes, and that
more people listened to church-based than studio-based services.
The major body of listeners consisted of the lapsed or the
unchurched who wanted more entertaining programines.

I April 1939 James Welch, an educational specialist, became
Director of Religious Broadcasting. Welch’s predecessor,
Iremonger, had believed that Christianity had a place in
broadcasting. Welch, mare robustly, thought that the BBC should
undertake a national mission on behalf of the churches. Welch
wanted the BBC to reach three categories of listener: (1} the
committed Christian, through ecumenical and educational
broadcasts; (2) the *half-churched’, and (3) the ‘closed ears’ of those
in the Armed Forces, a major category since the outbreak of war.
To reach the two latter categories religious broadcasting would have
to become more entertaining and popular.

Popular Religious Drama

The most famous and controversial attempt to make a religious
programme that was at once educational and entertaining was
Dorothy L. Sayer’s sequence of plays on the life of Jesus, The Man
Born to Be King (1942). It was first conceived as a children's
programme series but rapidly became much more, in effect an
unprecedented attempt to convey the everyday reality of Jesus’s life
in dramatic terms. When broadcast it proved popular enough to
ateract an audience of two million listeners, but, because it
challenged many people’s beliefs about the permissible ways in
which Jesus could be presented as a characterina drama, The Man
Born to Be King was highly controversial. The Government, ever
anxious to sustain public morale in wartime, the BBC and the
churches were all initially alarmed by press coverage which called
it an assault on the sacred. These fears were generally overcome,
however, as the plays were read and broadcast. As usual in such cases
the controversy and the publicity it provoked boosted the inirial
audience, but as the series continued the audience declined.

The Growth of Ecumenical Co-operation

The war also gave a boost to ecumenical co-operation as the
churches came together to rally behind the government in defence
of the values of Christian civilization. Christian pacifists prominent
in religious broadcasting before the war were no longer heard. The
most significant ecumenical imitiative under the new dispensation
was the introduction of religious news and current affairs. Berween
November 1942 and June 1943 Christian Nets provided Christian

19 DT VAl 2 710R7 Nae 3and 4

news and commentary; after the war the experiment was continued
as the programme What Are the Churches Deing?

Ecurmnenism, however, had its limits. The cornerstone of BBC
religious broadcasting, the notion of Britain as a {Protestant)
Christian nation, had the effect of keeping out both Christian
groups considered sectarian and non-Christians. (T he Jewish faith
was recognized as having a legitimate claim but was outside
CRAC’s competence.) For along time this concept of Britainals
kept the Catholics at a discreet distance. Catholic—Protcsta?TX
relations were tinged with uneasiness. Though represented on
CRAC, the Catholics were not happy with the amount of airtime
they were allocated and felt that their distinctive ecclesial identity
was being submerged. The Catholics wanted to sharpen
denominational distinctions at the same time as the other main
churches tended to blur them. They were also highly dissatisfied
with the lack of doctrinal content in the output of sermons designed
to ‘diffuse’ a Christian spiric. Moreover in 1938, even Reith had been
powerless in the face of Protestant opposition to the appointment
of 2 Roman Catholic, the BBC’s Deputy Director-General, Graves,
as his successor at the BBC.

It was an event of some significance, therefore, when the
Franciscan friar Fr Agnellus Andrew was appointed the Catholic
advisor to the BBC Religious Broadcasting Department in 1945;
by 1955, his professionalism and personalitv had done much to
reduce anti-Catholic prejudice. In that year he finally became a fuli-
titne member of the Religious Broadcasting Department.

Monopoly Under Question

After the war the BBC and the churches found themselves having
to adjust to a world in which many of the old certainties seemed to
have been swept away. The BBC’s broadcasting monopoly and the
place of religious broadcasting within that monopoly began to look
like relics of an era of social and moral consensus that no longer
existed. The problems of the new era were sharply defined by tha
Beveridge inquiry into broadcasting which began in 1949. Thoug -
convinced that broadcasting should be a public service, Beveridge
was uncasy about the BBC monopoly. Within religious
broadeasting too, the orthodox Protestant Christian position as
represented by CRAC was subject to rencwed assaults from those
who felt themselves denied their rightful access to the airwaves.
Many groups simply felt that they should have a chance to express
their point of view, and in certain cases, engage in argument with
the religious or non-religious views of others. These groups
included various Christian sects, including the Christian Scientists,
the Spiritualists and the Unitarians; the fobby of Freethinkers,
Humanists and Rationalists who objected toreligious propaganda;
and Christian fringe bodies, notably The Lord’s Day Observance
Society, The Protestant Truth Society and the Temperance League.

Religious Controversy

Neither the BBC nor the main churches, with the exception of the
Catholics, were anxious to engage in controversy. The majority
view on CRAC was that controversy would simply contribute to
the undermining of what were assumed to be the simple certainties
of the majority of ordinary Christians. In the early vears it was BBC
policy not to broadcast controversial talks of either a political or
religious nature, and, though by 1926 Reith wanted more latitude
to air differences. he did not want a freedom that would allow
churches to attack one another.

By the early 1950s, however, the mood within the BBC ha’
shifted. The Corporation, under its new Director-General Williat.
Haley, no longer saw itselfas committed to making the nation more
Christian, but as comumitted to the preservation of core values
associated with Christian belief. As for religious broadcasting, its



»

new director, Francis House, thought that it should: ‘reflect and
proclaim the faith of the churches’. Religious broadcasting was ‘a
continuous teaching mission...its intention is evangelistic and its
methods must be mostly educational’. Along these lines between
1951 and 1955 the BBC adopted the idea of a ‘fundamental debate’
in religious broadcasting, though not so fundamental as to allow
sirtime 1o Marxists. As the broadcaster Harman Grisewood wrote,
the BBC could not confuse ‘tolerance’ with ‘impartiality’, and

('\‘.hou]d not give airtime to views, such as those of Marxists, which

would be seen to undermine society.

The Coming of Television

Yet another discuptive force in the post-war period was television.
In 1951 Colin Beale came from the British Churches Film Council
to work part-time in BBC television. This was a considerable
challenge to religious producers used to radio, though House saw
that there was potential for more programmes than worship
services on television. The position of the churches was complicated
yet further when the BBC monopoly was broken and commercial
television was introduced in 1954. CRAC soon found itself with
responsibility for religious broadcasting on the commercial
channels too, but nothing in its past had prepared it to cope with
advising on religious programmes in an advertiser supported
svstern geared to the provision of popular entertainment. In the end,
however, the religious policies of commercial television, and later
still of commercial radio, were broadly comparable to those of the

BBC.
In his study of religious television Richard Wallis notes that the

amount of airtime devoted to religion was at first severely limited.
The amount was increased substantially, however, when the BBC
and the commercial companies agreed to transmit religious
programmies within the so-called ‘closed period’, a 70 minute break
berween 6.15 and 7.25pm on Sunday evenings. This increased the
total amount of religious programming each week from about 30
minutes to about 4 hours.

bt . . .
; i By thelate 1970s Wailis is able o identify three main strands of
‘= religious programming on British television. These strands were

(1) worship and other ‘committed’ programmes for religious
believers, e.g. Morning Worship; (2) popular programmes with a
Christian base but appealing to the ‘folk religion’ of the audience
by offering a careful selection of popular Bible readings and hymns
etc., for example, the now defunct Stars on Sunday or the currently
broadcast Highway; and (3) documentary or discussion programmes
about religious or moral issues, e.g. Heart of the Matter or Seven Days.

The first programmes to appear in the new documentary strand
was 2 BBC series entitled Anno Domini. This was then followed by
Everyman a series which marked a number of significant breaks with
tradition. First, it was not scheduled in the closed period but for
10.30pm on Sunday evening. Secondly, it was, in Wallis's words,
‘indistinguishable from the remainder of the output’ The new
documentary series signalled that as far as the broadcasters were
concerned religion was just a subject like any other and it was no
business of the broadcasters to protect Christian or other religious
beliefs from eritical scrutiny.

From Christian to Religious Broadcasting

This shift was but the culmination of the procéss of coming to terms
with a pluralistic society which had begun in the immediate post-
war vears, [t was a process which was also mirrored in the outlook
and philosophy of CRAC. In 1948 CRAC was able to assert that
the aims of religious broadcasting could encompass explaining and

E;uh‘demonstrating the relevance of the Christian faith, leading ‘non-

churchgoers’ to see that Christian commitment involved active
church membership, and providing opportunities for ‘that
challenge to personal faith in Jesus Christ as Saviour and Lord which
is the heart of ‘conversion”

Fourteen years later, in 1962, CRAC had redefined the objectives
of religious broadcasting in less evangelistic, but still overtly
Christian terms, as: (1) to reflect the worship, thought and action
of the mainstream churches; (2) to stress what was most relevantin
Christian faith for the modern world; (3) to reach those outside or
loosely attached to the churches.

In 1977, the year in which Everyman was first broadcast,
objectives had been modified again to take account of the reality of
Britain as a multi-racial, multi-faith society. CRAC now wanted
religious broadcasting to: (1) reflect the worship. thought and action
of the principal religious traditions represented in Britain,
recognizing that those are mainly, though not exclusively,
Christian; (2) seek to present the beliefs, ideas, issues and
experiences evidently related to a religious interpretation or
dimension of life; and (3) meet the religious interests, concerns and
needs of those on the fringe of, or outside the organized life of| the
churches. Five years later the first Moslem representative was
appointed to CRAC.

Jesus: The Controversy

The changing character of religious broadcasting was observed by
the churches with a mixture of approbation and apprehension.
Though many documentaries on religious issues were appreciated
there was a growing feeling that some broadcasters were inclined
to treat religious matters in a superficial manner. In addition, many
church people of a more conservative nature deplored what they
saw as broadcasting’s general lapses in taste and morality. Many of
these underlying tensions between broadcasters and the churches
came to the fore in the early 1980s in the row over the television
series Jesus: The Evidence.

In 1979 John Whale, then at The Sunday Times. reviewed Dr Elaine
Page’s book The Grostic Gospels a review which stimulated Julian
Norridge at London Weekend Television (LWT) to raise the idea
with Channel Four that there should be an investigation into the
historical reliabiliry of the Gospels. Channel Four then asked LWT's
Current Affairs and Features Department to provide a series entitled

Jesus: An Examination of the Evidence. Two researchers, both without
any theological background, who started preparing the series
became convinced that there was a deep. and well concealed,
cleavage in the churches berween the beliefs of the laity and those
of the clergy. As it developed the script began to reflect that point
of view.

Filming began in April 1983 and a copy of the shooting script
found its way to a number of leading Evangelicals and through them
to a wider church public. Soon the Church of England and the
Catholic Church were considering the merits or otherwise of the
programme’s content. Evangelical groups joined forces to launch,
a campaign to have the series dropped. By March 1984 the row had
become national news. The protests, however, failed to stop the
series, finally entitled fesus: The Evidence, being shown on Channel
Four. It was regarded by all the churches as a particularly misleading
and tendentious account of the historicity of the Gospels and
certainly soured relations between the churches and Channel Four.

The series also prompted a direct response. Charles Cordle, 2n
energetic Evangelical entreprencur who had founded Trinity Trust
to make Christian television programmes, made a new series
entitled Jesus: Then and Now. This series of videos was then offered
to Channel Four. Unfortunately for Cordle, Channel Four regarded
the series as poorly made and as propagandist and rejected it. There
then ensued another campaign, this time designed to force Channel
Four into accepting the seties. That campaign now seems to have
been abandoned in the face of Channel Four's unwillingness to have
its editorial freedom constrained by a pressure group.

The controversy over Jesus: The Evidence and the recent battle over

Jesus: Then and Now teveals how far the churches and the
broadcasters have moved from the halcyon days of Reith. Though

CRT Vol 8 {1987) Nos. 3 and 4—19



these disputes are with commercial television the acticudes of the
broadcasters are not untypical of those in the BBC as well. Inboth
Corporation and commercial stations broadcasters pride
themselves on their impartiality and objectivity. In a pluralistic
multi-racial society religious broadcasting is becoming ever more
broadeasting about religion, racher than broadcasting of religion.
Broadcasters are jealous of their editorial independence and
unwilling to be seen as subservient to church interests. They wish
to keep their distance.

The advent of a pluralistic society and the shift in attitudes among
broadcasters has drawn from the churches one of three responses.
The mainstream churches on the whoie have adopted a policy of

accommodation. They have accepted that religious broadcasting
should not be overtly evangelistic and stress rather its educational
function, Other groups, exemplified by Cordle’s Trinity Trust look
towards a strategy of transformation. They want to revive the
Christian ethos and seck to make committed Christian based
programming. The third strategy, adopted by various Evangelical
groups, is that of separation. For them the futare lies with a
deregulated broadcasting system in which special interest channels
can proliferate. They look to the possibilicy of producing a Christi!;
alternative along the lines of the US model. They want Christia%./
cable, Christian radio and Christian satellites.

France: The History of Religious Television

Pierre Moitel and Claude Plettner. Une Aventure de la Teldvision: ‘Le_Jour du Seigneur! Paris: Le Centurion, 1987,

The major difference berween religious broadcasting in Britain and
France is that the French churches have always had to make their own
programmes. Because of this, religious broadcasting has never been
integrated into the public broadcasting system as it has in Britain. The
French broadcaster has never, for example, thought of public
broadcasting as having a mission to promote Christianity in the way
in which Reith thoughe of it. French religious broadcasting has always
had to operate within a state and a public broadcasting system that is
profoundly secular in outlook.

At present, religious output on French nerwork television is
confined to Sunday mornings. Each major religious tradition is
assigned a segment of air time. The Catholic segment, known as Le

Jour du Seigneur, is a three part programme lasting for 90 minuees. It
consists of 30 minutes of religious magazine and news followed by
Mass live from a parish, convent, monastery or shrine and a 7 minute
reflection. In the 1950s the programme was oriented towards forming
Christians, but over the past decade or so the orientation has been
towards promoting a Christian view of what it means to be fully
human, an engagement with the world in which Christ is revealed
indirectly.

The first French protestant broadcast, Présence Protestante, took place
on Sunday 2 October 1955 under the direction of Marcel Gosselin.
Gosselin continued to produce the programme, now a weekly 30
minute broadcast, until he was succeeded by Jean Domon in 1980.
Once a month there is the transmission of a different Protestant liturgy.
Since 1961 a Catholic/Protestant agreement has meant that on the
feasts of Christnas, Easter and Pentecost Présenice Protestante has an hour
of airtime at its disposal.

In 1963 ORTF proposed to the Orthodox that they should have
regular broadeasts and the first programme was transmitted in 1965,
Orthodox and Eastern Christians take turns to prepare a 30 minute
broadcast every two weeks.

The Jews produced their first broadcast in 1962 and since 1985 have
had a 15 minute broadcast on the Bible each week. The first Islamic
broadeast was produced in January 1983, and since then 15 minutes
each Sunday are devoted to the exposition of the Koran. Thus on
French television each Sunday moming there are 3 hours in which each
of the major religious traditions is able to give some indication of its
thought and worship.

The Beginnings of Religious Broadcasting

Religious broadcasting in France began in 1927 when the first talks
were broadcast from Netre-Dame by the private radio station, Radio-
Paris, and the Dominicans gave their first radio seemons. The popular

20—CRT Vol 8 (1987) Nos. 3and +

success of radio sermons was such that in 1934 thev inspired talks and
religious programmes on both private stations, Radio Parisien and
Radio Luxembourg, and regional stations in Bordeaux, Lyon,
Strasbourg. The first broadcast Mass was the midnight Mass
transmitted on Radio Toulouse, at Christmas 1936.

After the war, radio and television broadcasting was placed under
the control of the state and steps were taken to develop the new
medium of television. At this point the Catholic church in France
found itself lucky to have a man of vision, the Dominican Fr Pichard,
who saw that television would be the medium of the future. It was due
to himn that the first televised Mass was broadcast on December 24th
1948 from Notre Dame in Pans,

By October 1949 a regular Catholic broadcast had begun which
lasted for 90 minutes. This programme, later to become Le Jour :C.\:
Seigneur, was made at the invitation of the broadcasting authority. Und
1964 Le four du Seigneur was limited to the retransmission of worship
and studio bound interviews illustrated with film sequences donated
by others. In that year, however, the team began to preduce its own
film reports. Between 1965 and 1986 the film team made some 155
films.

Financing Religious Television

Moitel and Plettner report how in 1950 Fr Pichard created the Comit
Frangaise de Radio-Iglévision (CFRT} to provide ajuridical frame for
the broadcast and in order to finance it. From the beginning an .
agreement for co-production was entered into berween RTF and Fr
Pichard, an agreement which was renewed at each reform of the
French television system. This agreement sets out the rights and
obligations of each of the contracting partes.

A part of the financing of the broadcasts falls upon the CFRT which
asks for funds through the generosity of viewers and the friends of Le
Jour du Seigneur, and so for 38 years the Catholics of France have
participated in the financing of their broadcasts. In 1972 an agreement
between the broadcasting authority, ORTF, and the Catholics
arranged for 7.95% of the production costs to be borne by the Church.
After the rescructuring of ORTT in 1973 this proportion was increased
to 30% and ORTF claimed the right to modify, cut or cancel material.
Later agreements were made with TF1 in 1975 and with Antenne 2
in 1986 after TFt was privatized.

Among all the religious programmes broadcast on French televisiop.
only the Catholic has a co-production contract for the whole of it:(_
broadcast. Le Jour du Seigneur receives technical assistance, the
production and retransmission of broadcasts, the costs of recording,
It pays for the conception and preparation of Masses and the magazine,

RNy



the production of films, the costs of locating sites for Masses and films,
the supplies of documentary films and photographs, the salartes of
collaboraters and administration, etc.

Over the years the cost has risen tremendously. In 1975 the annual
budger was 1 million francs, in 1986 it was 9 million francs or
dpproximately £1 million. This money is raised by 75,000 supporters.
Each broadcast costs approximately 450,000 francs or about £45 000,
of which approximately two thirds is coversd by the broadcasting

- tation.

In 1976, another Dominican, Fr Abeberry, succeeded Fr Pichard as
head of the Le Jour du Seignewr team and, since July 1985, Fr Abcberry
has been replaced by Gabriel Nissim.

Problems of Censorship

Since 1949 the broadcasters at Le Jour du Seigneur have been subject to
pressure from three power groups: the broadcasting authorities, the
Catholic traditionalist right, and the Bishops.

Inthe 1960s and 1970s Le Jour du Seignewr had to suffer several cases
of material being censored by the broadcasting authority for political
reasons. [n 1969 because of the general governmental panic over the
student and worker unrest; in 1970 because of a film on the French
nuclear deterrent; in 1977 because the programme raised allegations
of torture in French Africa. In all these cases the political complaine
was that the programme was exceeding its religious mandate and
engaging with matters outside its competence, a view stoutly opposed
by the Le Jour du Seigneur team who argued that Christian religious
broadcasting had to concern itself with social and political issues.

The Catholic Right Displeased

Attacks on Le Jour du Seignewr from Catholic tradidonalists and
integrists occurred during the 1960s and 1970s as the Church
implemented the reforms of the Second Vatican Council. The
programme was criticized in a number of publications for its too
Y rogressive stand. In one incident in 1969 traditionalists interrupted
a televised liturgy to protest against the use of African based music!

Tensions Between Programme Makers and Bishops
The official church attitude to Le Jour du Seigneur has gone through a
nutnber of phases. In the beginning Le four du Seigneur did very much
as it pleased without close oversight from the episcopal authorities.
In 1963, however, an episcopal commission was formed which gave
the first official support to Le Jour dit Seigneur and which exercised a
benevolent oversighe.

Later on, the programme found itself the object of a certain amount
of suspicion. In 1973, for example, certain bishops questioned the
doctrinal orthodoxy of a number of televised sermons and it was
proposed that the texts of such sermons be submitted to a vetting
commictee in advance. Le four du Seigneur responded by pointing out
that it was not the official televised magazine of the church. In 1975
the bishops vetoed a film on the biologist Henri Laborit on the
grounds that its content might disturb the faith of the essentially
Catholic public.

In the sarne year TFl was charged with providing religious
programmes every Sunday morning, the programmes to be produced
by people mandated and tesponsible to the competent religious
hierarchies. This placed Le four du Seignenr for the first ime under the
direct responsibility of the bishops. When Fr Abeberry took over from
Fr Pichard he asked for guarantees of independence and autonomy,
'is aresultin 1976 there were official agreements drawn up between

¢ bishops and the CFRT,

Among the bishops, however, there remained a concern with some
ofthe policies pursued by the programme makers. In parallel with the
politicians. the bishops o were coming to take a closer interest in

televiston as their belief in its power and influence grew. Complaints
were made that the Christians profiled in the programme’s film slots
werce not representative of the Church and not always the most
exemplary, In 1976, just 5 days before it was due to be transmitted, the
bishops forbade a broadcast of a film on a priest who had remained
a worker-pricst even after the movement had been suppressed by
Rome in 1954,

This period of distrust lasted for some time bur had largely passed
by the middle 1980s, and in 1985 the 1976 accords were re-exarnined.
Stronger links were forged between the directors of Le > Jour du Seigneur
and the Episcopal Commission in the hope of avoiding the conflicts
of the past.

The Audience for Religious Television
According to Moitel and Plettner an audience survev in 1984 revealed
that 31% of the French aduit population claimed o watch television
on Sunday mornings, of which about 50% (14.9%) switched on to
religious programmes. Thus about 25% of French adults, about 10
million people, claimed to watch religious television regularly or
occasionally. This varied from those who watched each Sunday, about
1,400,000, to those who wartched occasionally, about 4,500,000, These
figures varied according to the content and length of the programme,
The audience for Le Jour du Seigneur was found 1o be predominantly
elderly, with 56 % aged 50 or over and 30% over 63, [t was found that
68% of practicing Catholics watched, {of whom 48% watched once
a week or occasionally, and 20% watched only on Holy Days). Some
32% of non-practicing Catholics also watched.

Privatization and Deregulation

It is not known if these viewing figures have been affected by the
shake-up in French television and the proliferation of new channels,
The French television viewer has now become the object of a bitter
ratings war. In late 1986 the French government privatized the state
owned television channel TF1 which has now largely abandoned the
making of quality programmes and has gone all out to win a 1mass
audience. The result is chat it now has 47.5% of the audience compared
to Antenne 2’s 28.8%. The other state channel FR3 has 7.7%, while
the two other private channels TV3 and M6 have 8.1% and 1.7%
respectively.

The privatization of TF1 and the ratings war have had signiftcant
consequences for religious broadcasting because religious programies
had been transmitted each Sunday morning on TF1 since 1975, As a
newly privatized commercial channel, however, TF1 did not want to
be responsible for such public service broadeasting and the religious
programmes were transferred to the second public channel, Antenne
2, at the beginning of 1987. Since then TF1’s only interest in religious
programming has been its negotiations with the Jimmy Swaggart
organization to broadcast his brand of televangelism in a late night slot
during the week. (According to a report in Le Monde, Swaggart agreed
to pay 18 mullion francs, or about $2.8 million, for the privilege)
Negotiations were hurriedly broken off, however, when Swaggart
found himself embroiled in a sex scandal.

The team who produce Le four du Seigneur have recently begun to
take steps to widen the scope of their work in the new deregulated
environment. It has offered its help to Christians interested in
preparing tor the advent of local television. In addition it is preparing
programmes for the French satellite TV3. Another initiatve was taken
by the Catholic publishing group Bayard-Presse which in 1987 co-
produced with Antenne 2 a documentary on the French Catholic
church which was broadcast in prime-time.

~ CRT Vol 8(1987) Nos. 3 and 4—21




The Implications of Deregulation for Religious

Broadcasting

The third of the strategies identified by Richard Wallis, that of the
creation of an alternative Christian broadcasting systern, has a
powerful attraction for those Christians who believe that
broadcasters treat religious issues in a trivial manner and fail to
produce inspiring programimes. These critics argue that what is
needed is religious broadcasting of a more popular and distinctively
evangelistic character. The assumprtion is that such programming
would have a greater audience appeal than present offerings. From
this critical perspective the general tendency towards more
deregulated broadcasting systerns looks more like an opporrunity
than a threat.

Public broadcasting systems try to strike a balance between
treating the audience as consumers and as citizens. They have the
task of producing programmes which avoid the twin dangers of
simply allowing the advertisers to set the agenda or of reducing
public service broadcasting to the provision of minority educational
or other improving programmes. For some people, including those
in government, this effort to strike a balance between consumer
sovereignty and public service no longer meets audience
expectations. They claim broadcasting is suffering from too much
regulation and is too unresponsive to public taste. Similar
arguments are put forward about religious broadcasting.

Thus is the crucial issue which needs to be addressed in the debate
on the effects of deregulation on religious broadcasting. Defenders
of public service are on the defensive. Countries like Bricain are
betwixt and between a public service past and a deregulated furure,
though the transition to the new order seems to be ever acceleraring.
Before public broadcasting is swept away by an enthusiasm for the
new order, itis worth considering the experience of countries which
have had some form of deregulation.

[tis. of course, impossible in a brief review to give any kind of
adequate description of the deregulatory trend in more than a
handtul of countries. It is is also true that every nation’s broadcasting
system is unique and difficult to compare with another’s. Yet, even
acursory survey of the European and North American scene reveals
certain common resules of deregulation.

Deregulation and Religious Broadcasting in the USA
Mainstream religious denominations in the USA have buile up their
teligious broadcasting on the basis of free (sustaining) time from
the commercial broadcast networks. The deregulation of US
broadcasting over the past decade, however, means that sustaining
time is no longer generally available. Where itis available, itison
such poor time slots that little religious broadcasting is found in or
near prime-time. There is religious broadcasting available on those
affiliate stations in smaller markets where churches are able to offer
programmes to fill otherwise empty slots, or where the station feels
some duty to the local community to provide a measure of religious
programuming.

Having built up their religious programming on the basis of
sustaining time, few of the mainstream religious programmers have
really worked out aiternative distribution mechanisms to replace
their previous practice. The alternative to sustaining time is the
purchase of time. This is being done, for example, by a nurnber of
the larger Catholic dioceses which have the resources to buy time
on local television and radio stations. However in those periods,
such as Sunday mornings, which have traditionally been low viewer

22—CRT Vol 8 (1987} Nos, 3 and 4

periods the electronic church time purchases have driven up costg
As a result the purchase of time tends to be selt-defeating.

Among the major nerworks, NBC and ABC produce about 10
hours of religious programmting each year and CBS offers a weekly
halfhour series plus 3 or 4 hours a year of liturgical programmes.
These are programunes offered to the network affiliates but there
is no obligation on the part of the affiliates to carry them. For
example, the weekly half hour programme For Our Times produced
by CBSis carried on only about 45 of the 220 CBS stations. Little
is known about how much locally originated religious
programming is produced or carried by independent and affiliate
broadcasting stations.

NBC and ABC recently did away with their religious
programming divisions, though NBC now gives an annual grant
of $1 million to the major faith groups to make programmes. These
programmes are produced by the members of the Interfaith
Broadcasting Commission which brings together the Catholic
Church, the mainline Protestant churches, the Southern Baptists
and the Jewish Theological Seminary. If the productions measure
up to NBC’s programme standards they are released on the network
and offered to the affiliates. Each of the four major church groupings
has been responsible for producing an hour-long special to be aired
in 1988.

VISN: Vision Interfaith Satellite Network
Deregulation of the cable industry has also brought problems a
religious programmers outside the electronic church have found@§y
increasingly difficult to gain access. A recent initiative designed to
deal with this problem s the proposal for a national interfaith cable
channel known as VISN the Vision Interfaith Satellite Network.
Local interfaith cable channels currently exist in half'a dozen major
cities including Pittsburgh, Atlanta, New Orleans, Louisville, San
Francisco and Youngstown. The proposal originally came in May
1987 from TCI, the [argest of the cable industry’s Multiple System
Operators. After receiving a positive response trom the major
churches an agreement was reached with TCI and other major cable
operators ta commit between $2 to $3 million in the first 2 years
as bridge financing until the new network is able to be self-financing
through advertising revenue. The programming principles of the
new channel include no proselytizing, no fund rajsing, and no
attacks on other faith groups. It will offer daily about 4 to 5 hours
of denominational programmes as well as self help, news, current
affairs, cultural and entertainment programrmnes.

Already fears have been expressed that the cable industry’s reason
for supporting VISN is to drive religious programming off most
cable systems and into a religious ghetto. The churches have,
therefore, negotiated with the cable operators to ensure that
currently offered religious programmes on systems whose
subscribers continue to express an interest in receiving such
material, will not be displaced. Only time will tell how faithfully
this agreement will be observed.

Canada: Vision Television -
Though deregulation in Canadian broadcasting has been nowheiv
as widespread and extensive as in the USA the public service ethos
is on the defensive there as well. For religious broadcasters this is
but another stage in the decline in religious programming which



has been taking place over the past 20 years. Between 1965 and
1980, for example, the annual percentage of religious programmes
aired in public service time, i.e. the US sustaining time, dropped
from 80% to 5%. Over the same period the yearly number of
Canadian-produced religious programme hours in time which had
to be paid for went from 0 to 318. The churches seldom have access
to the airwaves on a national basis. National networks take limited

esponsibility for the production and presentation of religious
ﬁ'{ﬂaterial. On the Canadian Broadcasting Corporation (CBC) about
2 + hours 2 week are given over to religious programmes. There are
also religious programmes at Christmas, etc.

The response of the faith groups in Canada has been to propose
the establishment of a satellite to cable interfaith network.
Originally known as Canadian Interfaith Network or CIN, it is
now known as Vision Television. In November 1987 the Canadian
Radio TV and Telecommunications Commission granted Vision
Televisiona 5 year renewable licence. From September 1988 Vision
Television is offering 3 hours of programming becween 6 and 9 pm
Monday to Friday. Programmes presented by the faith communities
of Canada, individually or in co~operation with one another, will
air in a segment known as Mosaic. In addition, from the sale of air
time to the religious communities, the network itself will provide
programming of a religious and values nature. This programming
will match the number of hours prepared . purchased for Mosaic
programmes. It is hoped that the mixture of programming willboth
be broadly evangelistic and provide a values oriented programming
mix for a genera] audience.

Christian Radio in France and Italy
In France deregulation over the past few vears has had substantial
effects upon religious broadcasting. This has been particularly
evident in the field of local radio, though television broadcasting
has also been affected. The period between 1977 and 1981 saw a
-massive upheaval in the French broadcasting landscape as the state
” fought to control an upsurge in uniicenced radio stations operating
in the FM band. Eventually local independent radio stations were
licenced in 1982. At present the French regulatory authority, the
CNCL, is responsible for assigning the frequencies and monitoring
the performance of some 1800 radio stations.

This opening up of the airwaves has been seen as an opportunity
for the churches to produce their own programmes on their own
stations. Today nearly 30 Christian radio stations are operating in
the FM band between 88.2 and 103.9. These stations, the vast
majority Catholic but including Protestant stations and with
Orthodox participation, are grouped into a French Federation of
Christian Radio Stations. The churches also prepare religious
broadcasts for the state controlled network and local radio.

Deregulation came to Italy earlier than France, and came in the
most chaotic of forms. In 1975 private local broadcasting was totally
deregulated following a ruling of the Constitutional Courtin 1974
Since then Italy has effectively had an unregulated system with no
limits on advertising, no programme codes and no restrictions on
such contentious matters as sex and violence. Though France has
a multitude of radio stations. Italy has even more, at present
somewhere between 3,500 and 4,000 private stations as well as the
local and regional stations of the public broadcasting company,
RAL In addition, Italy has 3 public television networks and 23
private television channels. There are at least 500 Catholic local
radio stations as well as a host of parish stations.

One of the most important Catholic radio stations is Radio A,
grwhich has served the diocese of Milan since 1980, and around which

&]L'u Catholic network covering Norchern Iealy is beginning to form.
One ofthe services offered by Radio A is the relay of programmes
from Radio Vatican. Radio A’s programming consists of news,
information and educational programmes during the day, and

music at night. [t employs 11 people, three of whom are technicians,
and can count on further help from about 80 volunteers.

Christian Broadcasting or Broadcasting to Christians?
This rapid survey of some of the major effects of deregulation on
religious broadcasting in different countries provokes anumber of
reflections concerning the future of religious broadcasting. The first
issue to be addressed concerns the issue of who watches or listens
to religious broadcasting. It seems clear that the audience for
religious broadcasts consists of those who are religiously
committed, supplemented by those who tegard themselves as
religious but non-churchgoing. In other words, religious
broadcasts tend to address a religious public. For many Christian
broadcasters this has been both a challenge and a frustration. A
challenge as Christian broadcasters have sought new ways to
educate and cntertain the religious audience, and a frustration
because it has been so difficult to reach out to the general audience.

In Britain the requirements of public service broadcasting and an
avoidance of specifically denominational programming have given
religious broadcasting some opportunities to escape from the
religious ghetto. The presence of religious programmes on
commercial stations as well as on the BBC has extended the range
and reach of religious broadcasting. On radio in particular the
presence of religious programmes and segments within the general
programme flow on both BBC and independent local radio enable
religious broadcasters to speak to a very wide range of listeners. It
is this presence within general programming that is now under
threat.

In Australia, for example, a recent proposal suggested that the
Australian Broadeasting Corporation’s activities should be divided
into core programmes which would be publicly funded and non-
core programmes, including religion, sports and light
entertainment which would have to receive commercial
sponsorship. After protests however, religion has been reinstated,
for the time being, in the ‘core’ activides. In North America religious
broadcasting has relatively little chance of finding a place in or near
prime-time. Evenif VISN and Vision Television are successful the
overall situation wil remain the same. Relatively few non-religious
viewers will seek out avowedly religious channels, and if they do
it will be for the family entertainment programming that they may
feel is lacking on the commercial networks. In the latter case one
might say that the churches are making the kind of public service
programming that the commercial stations are downgrading,.

As for the future of Christian radio stations, or even Christian
television stations, in Europe, the same problems apply. 1f they are
setup to provide a measure of public service programming, that is
a measure of the failure of the overall broadcasting system; and
insofar as they are more specifically Christian they will be heard
largely, if not exclusively, by the already comurmitted. As tools of
evangelism their impact is probably minimal.

Christian broadcasting is, however, both wider than broad-
casting to Christians or even than religious broadcasting. Public
service broadcasting as an ideal approximates to Christian
broadcasting in that it is broadcasting which respects the integrity
and dignity of the viewer or listener. The public service system,
however imperfectly, recognizes that religion hasa central place in
hutnan life, a deregulated commercial system recognizes only that
religion is a minority interest, like sport, education, and even news
and public affairs, which can be catered for by specialist channels.
That is why it is worth defending public service broadcasting.
Having Christian radio stations or television channels would bea
poor substituze.

Finance and Control
Therte are also other fessons to be learned. The British churches ate
almost alone in neither having to pay for their air-time nor produce

CRT Vol 8 (1987) Nos. 3 and 4—23



regular religious broadcasts themselves. This has two major
consequences. First of all it means religious broadcasting in Britain
costs the churches almost nothing. Contrast this with France where
Le Jour du Seigneur has to raise just under £1 million each year to pay
about 30% of the cost of making its weekly programme. Think too
of the costs that are incurred when, as in North America and
clsewhere, the churches run their own radio or television stations.
Secondly, the British system means that religious broadcasters
have a degree of autonomy and creative freedom not always given
to those working in institutions subject to ecclesiastical autherity.
In France Le Jour du Seigneur, even though nominally autonomous,
has in the past found certain programmes censored by the church
authorities. Church leaders who put money into Christian radio
stations generally require some degree of control over the output
of those stations. Whether one thinks religious broadcasters should
be brought under church control or not depends upon one’s view
of the function of religious broadcasting, but the disadvantage is
that, combined with financial stringency, such control may, and
often does, inhibit and restrict creativity and innovation. If
religious broadcasting is to reach out to wider audiences the
programme makers need more creative autonomy, not less.

Regulation In A Deregulated Environment

When radio first appeared in North America the airwaves were soon
crowded with competing stations. Part of the rationale behind
broadcasting regulation was simply to ensure that broadcasters did
not intrude upon each others’ frequencies. Today that early chaos
has returned in France and ltaly. In both countries the number of
stations competing for space on limited frequencies in the FM band
mean chat listeners are often hard pressed to tune to the station they
want. In France the regulatory authority is frequently and openly
ignored, and in Italy there are few, if any, rules. In such a chaotic .
situation how is a small Christian station, or even a large one, to
make itself heard?

24—CRT Vol 8(1987) Nos. 3 and 4

Apart from frequency regulation there are also the problems of
regulation of ownership, of programme content and of advertising.
In France, for example, TF1 has simply ignored the regulatory
authority's limits on advertising, In the radio arena regulation has
proved ineffective in restricting concentration of ownership;
already about 1200 local community radio stacions have come
undert the control of 8 national networks owning between 40 and
140 stations each. Only in the larger cities do a few regionally based
groups remain independent. In addition the authority has gre
difficulty in ensuring that stations live up o their pledges on
programming. These problems illustrate the fact that deregulation
does not necessarily reduce the regulatory workload.

Religious broadcasters need to consider the implications of more
chaotic regulatory systems. This is especially true for those
broadcasters who have been used to working within a highly
regulated public broadcasting system. There is no doubt that the
future prospects for mainstream religious broadcasters are bleak.
Yet religious broadcasters still have much to fight for. In the first
place, the churches need to decide how far they are committed to
religious broadcasting. Good religious programming in any
environment will only come about if the churches are prepared to
invest people and resources on a sufficient scale. They alsoneed to
think very carefully about the most appropriate strategy for
religious broadcasting in their particular culture. There is no
universal model of religious broadcasting, just as there is no
universal model of broadcasting in general. Secondly, they should
fight to keep a placein the general programming output. Religion
should not be reduced to the level of a minority interest. Thirdly,
they can and should defend the idea of public broadcasting andlend
their support to those dedicated to preserving, or (as in the
Philippines) building, a public service ideal. Religious broadcasters
should be in the vanguard of those working to ensure that
broadcasting treats people as citizens and not simply as consumers.



