OMMUNICATION %

Double Issue
Vol 8 (1987), Nos. 3 and 4

A Quarterly Information Service from the
Centre for the Study of Communication and Culture

The Crisis in Public Service Broadcasting

In early 1987 the Director-General of the BBC, Alasdair Milne, was forced to resign; his successor was Michael
Checkland, who had been in charge of the Corporation’s financial strategy. Milne had begun his career as
a programme maker, Checkland as an accountant. Thus, symbolically, a cultural institution dedicated to
serving the public by providing information, education and entertainment, acknowledged the supremacy
of economics.

Across the globe public broadcasting is being forced to come to terms with demands that it be more
entrepreneurial in spirit and give better ‘value for money”. Itis accused of giving its audience too much of
what the broadcasters want and not enough of what the public demands. Promotors of deregulation argue
that publicly funded broadcasting services will contract as new technology delivers an abundance of channels,
encourages programme diversity and expands consumer choice.

Public broadcasting may be retreating in some societies, butin Latin America, in India, and in other Third
World countries, the ideal of a truly public broadcasting institution still has power to attract. The public service
ideal still seems the only worthwhile alternative to the twin disasters of unconstrained commercialism and
debilitating state control.

This issue of TRENDS brings together a variety of studies which analyze and debate the public service

I broadcasting as it faces an uncertain future.

REVIEW ARTICLE

The Idea of Public Service Broadcasting

Broadcasting Research Unic. The Priblic Service Idea in Brirish Broadcasting: Main Principles. London, 1986.

As public service broadcasting comes under threat observers have
subjected the famous trinity of entertainment,information and
education to scrutiny. How have these ideals been put into practice?
How can we interpret what is meant by “public service’? The
arguments which rage about the idea of public service broadcasting
are ususally marked by the maximum of rhetoric and the minimum
of clarity. Rarely, if ever, does anyone attempt to elucidate what
public service broadcasting is supposed to be, other than to sav that
itis what the broadcasters are doing. or failing to do. Itis assumed
that everyone in the debate knows what public service means and
what public service broadcasting is.

Public Service Broadcasting: Eight Guiding Principles
Inan attempt to place these debates on a more rational foundation,
the Broadcasting Rescarch Unit produced, in 1986, a booklet
=ntitled: The Public Service idea in British Broadeasting: Main Principles.
..+ hatbooklet identifies eight major characteristics of public service
broadcasting asithas emerged in Brirain, and thus provides a useful
starting point for considering what principles might be considered
integral to the public service ideal.

The Broadcasting Research Unit defined erght major principles:

1. Geographic universality: broadcast programmes should be
available to the whole population As the postal service will deliver
mail to even the remotest homes, so the broadcaster recognizes a
duty to provide programmes to everyone who wishes to receive
them.

2. Universality of pavment: one main instcument of broadcasting
in a country should be directlv funded by the corpus of users. This
principle, embodied in Britain in the licence tez. a tax payable by
every owner of a television set, is a kind of contract between the
citizen and the broadcasting service. It ensures that an equally good
service shall be made available to all and argues that the service
would be undermined by any system that made reception of the
broadcast signal dependent upon ability to pay, eg. tunding
broadcasting on a pay-per-view or subscription basis.

3. Broadcasting should be structured so as to encourage competi-
tion in good programming rather than compention for numbers.
Following on from the second principle this statement proposes a
systemn in which broadcasting organizations do not compete for the
same source of revenue. Thus in Britain the BBC is funded by the

CRT Vol 8 (1987 Nos. 3 and 4—1



licence fee and the commercial independent television (ITV) and
local radio (ILR) companies by advertising. This arrangement
allows the broadcasters to compete for audiences on the basts of the
range and quality of their programme ocutput.

4. Universality of appeal: broadcast programmes should cater for
all interests and tastes. Public service broadcasting rejects the
argument that it should appeal only ta the mass audience and cater
only for existing established tastes. It also rejects the argument that
it should only preduce educational and cultural fare for a minoriry
audience. The audience as a whole has a right to expect the public
service broadcasters to provide a range of programmes which will
explore and extend the possibilities of the medium and stimulate
new ideas and new talent. It should aim to make ‘popular
programmes good’ and ‘good programmes populat’.

5. Minorities, especially disadvantaged minorities, should receive
particular provision. While serving the whole audience, public
service broadcasting has a special regard for the needs and interests
of minority groups. These are both minorities of taste and
minorities in some way disadvantaged in the wider society, the
handicapped, the very old and the very young, the poor and those
of a different culture or racial origin. In Britain Channel Four
television, though part of the commercial system, is charged with
a particular responsibility to serve minority groups.

6. Broadcasters should recognize their special relationship to the
sense of national identity and community. Public service
broadcasting has an important function in providing a forum in
which all citizens can find an expression of national concerns and
communal interests. Inits universality of appeal and geographic and
soctal reach broadcasting can help create a shared sense of national
identicy.

7. Broadcasting should be distanced from all vested interests, and
n particular from those of the government of the day. Public
broadcasting should not be subservient either to governments or
advertisers. The institutional arrangements in Britain, and in

particular the establishment of the BBC as a public corporation
under Royal Charter, are meant to be both symbolic and practical
devices for ensuring broadcasting independence, In the commercial
sector there are strict rules to keep responsibility for programine
making and responsibility for advertising clearly distinct.

8. The public guidelines for broadcasting should be designed to
liberate rather than restrict the programme makers. In addition to
preserving the independence of broadcasters from vested interests
the public service system of broadcasting should create an arenag
which broadcasters feel free to experiment and innovate. Thotr
regulations are needed, for example to ensure that an advertising
supported channel does not neglect commercially unprofitable
programming, they should be, as far as possible, permissive rather
than restrictive. The aim is to attract people into broadcasting who
are genuinely interested in the artistic and creative possibilities of
the medium. That such an aim can be realised is seen in Britain in
the outstanding programming record of the commercial television
company, Granada. They produced the widely acclaimed series The

Jewelin the Crown and then found that many people thought it was
a BBC production because of its quality!

These principles can be seen to reflect the manner in which public
service broadcasting represents a set of delicate and fragile
accommodations and compromises: between broadeasting aimed
at mass tastes and at minority interests; between the freedom of the
broadcaster and the demands of the audience or the state; and
between broadcasting as a servant of national interests and as an
autonomous institution.

If one is to understand the present state of public broadcasting in
countries across the world one needs to grasp how it is being
worked out in a variety of cultural, economic, social and political
contexts. This review, therefore, considers research on public service
broadcasting in a number of nations and tries to judge how far the
principles ennunciated by the Broadcasting Research Unit have a
fucure in today’s media environment.

Public Service Broadcasting in Different Cultures

Steven Barnete and David Dacherty. Public Service Broadcasting in Transition, Gower, forthcoming,
Eva Erzioni-Halevy. National Broadcasting Under Siege: A Comparative Study of Australia, Britain, Israel and West Germany. London: Macmillan, 1987,

These books analyse the past and present state of public
broadcasting in eight countries: Britain, West Germany, Australia,
New Zealand, Eire, Canada and the United States in Barnetr and
Docherty; Britain, West Germany, Australia and Israelin Etzioni-
Halevy. They investigate the ways in which the idea of public
service broadcasting has adapted to particular culeural, political and
economic contexts. Barnett and Docherty consider how far public
service values depend upon particular financial arrangements;
Etzioni-Halevy explores the extent to which public broadcasting
has real independence from political pressures.

Public Service Broadcasting Under Scrutiny

The Barnett and Docherty research grew out of the contemporary
debate on the future of broadcasting in Britain. In 1986, the Peacock
Inquiry was set up to consider the future financing of the BBC and
whether or not it should begin to take advertising. At the same time
debates on the future of broadcasting were taking place in Sweden,
Eire, Canada and New Zealand: in France and Spain existing state
monopolies were in the process of being dismantled.

2—CRT Vol 8 {1987} Nos. 3 and +

The reasons for this interest in broadcasting’s future were many
and various, but Barnett and Docherty discern a few commeon
strands: 1. New technology has undermined the concept of
spectrum scarcity as a rationale for regulation. 2. Inflation and rising
costs have tested governments’ commitment to continued adequate
tunding without political strings. 3. The disparity between the low
cost of imported programmes and the high cost of indigeneous
productions continues to undermine the ideal of a national
broadeasting system as a mainstay of national culture. 4. Ideological
political tendencies in favour of market forces and competition
make public broadcasting corperations appear simply as liabilities
on the public purse.

In the deliberations of the Peacock Committee, one of the principles
enunciated by the Broadcasting Research Unit asbeing essential to
British public service broadcasting was questioned, that is, that
competition between broadcasters should be competition on ¢
basis of programming qualicy rather than solely for numbers of
viewers or listeners. The defenders of public service felt that
competition for the same funds would mean a cut-throat battle for




the mass audience that would ultimately reduce the range and
diversity of programming. The truth of this contention was
disputed, however, by advertisers and others who wished to see the
break up of the BBC/ITV broadcasting ‘duopoly’ Both sides
appealed to the expericnce of other countries for evidence to
support their claims.

Financing Public Broadcasting

arnett and Docherty's book is an attempt to establish which of
.hose claims were well founded. Their study, therefore, deals with
the different methods countries have used to finance their public
broadcasting services: by a mixture of advertising and government
grant in Canada: by a mixture of advertising and licence-fee in West
Germany, New Zealand, and Eire; by government grant in
Australia; and by government subvention, sponsorship and
individual donations in the USA. The study also deals with the
relation of these funding arrangements to the health of the system
as a whole.

There are two central conclusions. First, the self-understanding
of the broadcasters is cructally significant in ensuring that the public
service ideal contiraes to survive. Second, political commitment
to preserving the independence and integrity of the public service
broadcasting organization is more important than the manner in
which it is funded.

Public Service and the Self-Definition of Broadcasters
The first point is well illustrated by the contrasting experiences of
New Zealand and Eire. In both countries broadcasting is largely
funded by a mixture of advertising revenue and licence fee. In 1985
the Broadcasting Corporation of New Zealand (BCNZ) received
71.5% of revenue from advertising and only 16.3% from the licence
fee. In Eire, RTE received 44.6% of itsincome from advertising and
38.6% from the licence fee.

In New Zealand this dependence on advertising has resulted in
anarrowing of the range and type of programming. In addition, this
“onservativism has occurred without competition from another

“broadcaster. There ts, therefore, considerable concern about the

possible effect of private broadcasters making inroadsinto the same
source of revenue'. The experience of the period between 1975 and
1979 when the two public television channels were in direct
competition for audiences suggests that any unconstrained battle
for ratings will discourage programming creativity.

In Eire, by contrast, advertising has not produced an
overwhelming pressure for commercially oriented scheduling on
the public network, RTE. The public service broadcasters have
managed to tetain 2 commitment to the making of quality
programmes that helps keep commercial pressures under control.
Barnetr and Docherty point out, however, that RTE is not in
competition with another major broadcasting organization for
advertising revenue. The crucial difference between RTE and
BCNZ is that, despite mixed funding, RTE’s public service
philosophy is central to its self-definition and self-identity.

Other important lessons derive from the experience of the
Australian Broadcasting Corporation (ABC), the Public
Broadcasting System (PBS) in the USA and the Canadian
Broadcasting Corporation (CBC). In Australia thelesson is thatif
a public service broadcaster in an overwhelmingly commercial
environment defines itself purely in a complementary role to
commercial networks it may become diminished in the perception
of the public, the funders and itself, It has to produce mass popular
programming in competition wich the commercial stations as well
as programmes of more limited appeal.

L.

The story of PBS in the USA simply reinforces this point, since
it has never been able to establish itself as anvthing more than a
marginal service in a commercial system. From Canada the lesson
is that a public broadcaster, like the CBC, sufficiently committed
to public service ideals, will struggle to realise those ideals in spite
of economic difficulties.

Political Power and Public Broadcasting

The question of the extent of political commitment to public service
broadcasting focusses attention on yet another of the BRU’s core
principles. This is the seventh principle, that pubiic broadcasting
be seen to be distanced from all vested interests, in particular those
of the government.

In a democracy the independence of a national broadcasting
corporation is both a necessity and a threat. The broadcasters are
at once supposed to be independent and accountable to the public
and to the state. Problerns arise because the rules which are supposed
to govern this relationship are ambiguous and opaque, and itis never
clear what are legitimate political pressures. Erzioni-Halevy
hypothesizes that a national broadcasting corporation is likely te
have some features in common with the government buteaucracy.
Thusa country with a party-political bureaucracy is likely to have
anational broadcasting service that is under greater pressure andfor
is more likely to buckle under political pressure as compared to a
country in which the bureaucracy has a more independent position
vis-2-vis elected politicians.

In her book, Ewzioni-Halevy considers broadcasting in twe
relatively populous (West Germany and the UK) and two relatively
small countries (Australia and Israel). A further element of
comparison lies in the nature of the governing bureaucracies; in
Australia and the UK the bureaucracy is non-partisan, and in
Germany and Israel the bureaucracy is party political. Etzioni-
Halevy studied these issues by means of analvsis of documents,
reports and other written materials as well as by conducting eighty
in-depth interviews.

Perhaps suprisingly the main hypothesis of the study, that
political pressures would be more formidable and pervasive in
countries with party political bureaucracies, was not borne out.
Political pressure was extensive in all the countries examined. Of
the devices used to bring pressure the most important were funding,
the threat of privatization, political appointments and direct
intervention,

Political Commitment to Public Service

The second conclusion, the importance of political commitment to
public service broadcasting, 1s well illustrated in West Germany,
Australia and Canada. In the Australian case Barnett and Docherty
claim that there 1s no evidence that direct government funding of
the ABC involves more political interference in programmes than
setting a licence fee would involve. The German experience of
considerable party political influence in the administration of the
broadcasting system reinforces the view that any form of public
finance or publicly agreed finance is open to politcal pressure if the
politicians are not committed to guarantecing the independence of
the broadcaster.

Finally, the failure of the Canadian regulatory authorities to make
private broadcasters live up to public service obligations indicates
how an uncontrolled commercial sector can effectively unbalance
the programming of the public broadcaster. The CBC’s problems
have stemmed from the fact that while it has had to carry the
financial burden of producing high quality indigenous
programming, especially drama, the private broadcasters have been

! Arecent policy statement by the New Zealand government (April 26, 1988) envisages a much more competitive and open broadcasting market and

the possible abolition of the licence fee.

CRT Vol § (1987) Nos. 3 and 4—3




able to gain larger audiences by importing cheaper American
material. For public service broadcasting to work well the
obligations of public service need to apply to all elements in the
broadcasting system.

Political Influence on Broadcasting Policy and Appointments
In the UK and Australia the BBC model of an independent
corporation is meant to keep the politicians at a distance. In practice,
however, both the BBC and the Australian Broadcasting
Corporation were initially rather politically compliant. As for Israel
and West Germany, in both countries strong political leaders, Ben
Gurion and Adenauer, tried to bring broadcasting under more
direct government control, though in both cases they were
unsuccessful.

In Israel the Isracl Broadasting Authority (IBA) was setup in 1963
as divisions within the ruling Labour Party and political infighting
coincided to produce a relatively more independent broadcasting
corporation. The IBA is controlled by a Board of Directors on
which sit representatives of the main political parties according to
their number of Parliamentary seats. This structure gives the
broadcasters some freedom to manoeuvre among the political
factions.

In West Germany broadcasting is the reponsibility of the states,
not the Federal government, and the control structure is set up in
such a way as to give political parties a clearly defined role. In West
Germany the independence of broadcasting is most clearly and
precisely detined by legal statute, yet it is in West Germany that one
finds the greatest degree of party-political influence.

Among the four countries the UK had the highest degree of
informal contact between politicians and broadcasters, followed by
Israel and West Germany. Australian broadcasters had less informal
contact with politictans. In Israet and West Germany, links between
broadcasting boards and political interests are direct, overt and
institutionalized; in Australia they are well known and semi-
institutionalized; in the UK they are covert and subtle. Political
appointments, however, do not always result in political
compliance. The governors of the BBC, for example, whatever their
prior political affiliations have been, once appointed, tended to act
in a more independent manner than their political friends might
have expected. Etzioni-Halevy points out that extensive informal
contact and thus the possibility of covert political pressures is
probably more dangerous in democratic terms than the well
publicized public rows.

Direct Intervention in Programming

Direct interventionin internal programming policy by politicians
was comrmon in all countries, In the UK one can cite the episodes
of political pressure on the BBC during the Suez crisis {1956). There
was also political displeasure over individual programmes such as
the satirical That Was The Week Thas Was (1962-3), and the political
documentaries Yesterday’s Men (1971) and The Question of Ulster
(1982). A more recent example was the furore in 1987 over the
television documentary which revealed the existence of the British
Zircon spy satellite and which led eventually to BBC offices being
raided bv the police.

Australian broadcasters have had to weather complaints about
political bias in the television news and current atfairs programme
This Day Tonight (1972), and in Israel broadcasters were under
constant pressure during the rule of the Likud government between
1977 and 1984. West Germany saw determined efforts by the
Christian Demoerats (CDU/CSU) to influence broadcasting,
especially atter the Noelle-Neumann 1980 study which claimed
that the CDRU/CSU had lost the 1976 election because of
untavourable television coverage.

4—CRT Vol 8 (1987) Nos. 3 and 4

Internal Pressures on Broadcasting

In every country there was evidence that individuals had been
dismissed for professional reasons which had political overtones.
There was no evidence, however, that people permanently
employed in public broadcasting institutions had been dismissed
solely for their political views. Political pressures were most blatant
in Israel where broadcasters have been demoted from key- positions
for overtly political reasons.

In West Germany political pressures are always strong thougr
broadcasters of integrity can win a degree of autonomy. Where
appointment procedures are the least politicized, as in the UK,
political pressures through possible dismissal are the most
pronounced. By contrast in West Germany people, having
undergone a highly politicized selection process, once appointed,
have greater immunity from political pressures.

British and Australian broadcasters with a rore establishment
outlook were more likely to rise to the higher levels. In Australia
broadcasters tended to gravitate towards politically congenial
programmes with those of a more left-wing disposition moving
towards news and current affairs. In the UK Etzioni- Halevy found
that the freedom of broadcasting staff has traditionally been
qualified by internal organizational pressures to conform to the
dominant political ethos which is slanted towards caution and the
existing political establishment. In every country the most effective
pressures are those internalized by the broadcasters whatever their
political beliefs.

Funding Pressures

Etzioni-Halevy agrees with Barnett and Docherty that the method
of finance, whether by licence fee alone, or by some combination
of fee and advertising or government subsidy, makes litdle difference
to the degree of political interference. In practice all broadcasting
institutions depend upon parliaments and governments for finance.
The timing of funding, however, does make a difference. The
periodic reviews of broadcasting finance in UK and West German?{;
help to insulate the broadcasters from the worst of the pressures fel
by their counterparts in Australia, where the level of funding is set
each year, and Israel where funding, at one time, was only assured
from month to month. Israel showed the most blatant examples of
funding used to bring broadcasters to heel, though inall countries
restrictions on finance are commonly used to exert pressure on the
broadcasters.

The threat of introducing a more commercial element into the
national broadcasting system has proved a potent political weapon
in the UK and West Germany. In the UK the Peacock Report, and in
West Germany the campaign by the conservative Christian
Democrats (CDUACSU) for mote private broadcasting, have given
governments and political parties new opportunities to exert
pressure, precisely because the national broadcasters see these
moves as threatening their status.

Resisting Political Pressures

In attempting to counter political pressures and retain a measure of
independence broadcasters have a number of weapons to hand.

These include the support of public opinion, the power of staff trade

unions, and appeals to the professional ethos of independence,

credibility, and objectivity. There is also resistance by defaule, where

staff fail to carry out management instructions. The most the

broadeasters can do is to reduce or limit some of the worst excesses

of political interference. Occasionally the broadcasters win a limited

victory. In the UK, for example, there was the security vetting
scandal in which it was revealed that the security services wery

compiling sectet files on the political activities of BBC employees.”
After disclosure by the press, a parliamentary row, and

cepresentations by staft’ organizations the practice was much
reduced.




The Origins of Public Service Broadcasting in Britain

Asa Briggs. The BBC: The First Fifty Years. Oxtord: Oxford Univ Press. 1985.
Michael Tracey. The Throne We Honour: Essays on Public Service Broadcasting. London: Sage, forthcoming.

Present day broadcasting poficies and practices derive from and
constantly refer back to, the policies and practices of the past.
_ Understanding the past is, therefore, a necessary prelude to a deeper
rderstanding of the significance of current changes in the status of
public broadcasting. That understanding, however, depends upon the
availability of detailed history of broadcasting,
In Britain, as in other countries, the history of broadcasting 1s still
a reladvely neglected field of work. Asa Briggs comuments that when
he began work on his four volume history of broadcasting in Britain
in 1961 there were few general histories of broadcasting in any country.
Since 1961, however, he has chronicled with painstaking detail the
varied fortunes of the BBC and public service broadcasting. His latest
book, 2 one volume history of the BBC until 1972, wogether with the
work of Michael Tracey, provides the essential historical perspective
needed to understand the significance of the BBC’s achievements in
the light of its present problems and tribulations. In addition Tracey's
book explores the question of how far it is possible to transplant a
concepdon of public service broadcasting from one culture to another
and from one era to another.

The BBC: From Company to Corporation
The first person to embody the ideals of public service broadcasting
in insdrutional form was the Scotsman, John Reith, the first Director-
General of the BBC. Reith is rivailed as the outstanding personality
in the history of the BBC only by Hugh Greene, Director-General
of the BBC in the 1960s. Reith and Green epitomise the ideal of public
service broadcasting in quite distinct, and often conflicting ways. One
needs to understand beth the continuities between Reith and Greene,
and their differences, before one can hope to grasp how and why the
ublic service idea in British broadcasting developed and is now
andergoing change.

Radio broadeasting in Britain was first organized under the auspices
of a private company, the British Broadcasting Company, a
consortum of radic manufacturers, which received its licence to
broadcast in January 1923. In 1925 the Crawford Committee
recommended, on the advice of the BBC and the Post Office, that the
BBC should be established as a public corporation. Furthermore it was
agreed that the experience of competition between radio stations in
the USA demonstrated the need for the BBC to be a monopoly if
chaos on the airwaves was to be avoided. Accordingly, on January 1st,
1927, the British Broadcasting Corporation was set up as a public
corporanion under Royal Charter, a device designed to stress the BBC's
independence of government and parliament, though it was, of course,
ultimately responsible to them.

The BBCs first Director-General, John Reith, was the son of a
prominent Presbyterian minister. From the beginning he regarded his
appomtment as a ‘calling’ from God, and he determined to make
broadcasting into a fit instrument for the Divine purpose. Even as
Managing Director of the private British Broadcasung Company
Reith worked hard to imbue it with the spirit and principles he thoughe
proper tor a public corporation. .

Reith thought of public service broadcasting as having four main
facets, First of all, the BBC should be protected from purely
comumercial pressures. Secondly, the broadcasting service should serve
the whole nation. Thirdly, there must be unified control, that is, public
service broadcasting needed to be organized as a monopoly. Finally,

e quality of the programming should conform to the highese
“standards.

The problem for Reith and the BBC lay in translating such high
ideals into organizational and practical form. The history of the BBC

is the story of a continuing struggle of working broadcasters to
accomodate the often different demands of government and audience
while developing a distinctive programming philosophy and practice.
The problems which the BBC, like other public broadcasters, is
experiencing today are not dissirruiar to those it had to face in earlier
years.

Between State and Public

The BBC's Charter stated that broadcasting was to be organized to
serve the national interest. Before the Charter came into operation,
however, the BBC had had, during the General Strike of 1926, the first
of many encounters with the government over the question of how
that narional interest was to be interpreted and the extent to which the
corporation could act independently. In order to preserve the principle
of BBC autonomy Reith, in this instance, did not allow the BBC to
be used by the governmment as a simple instrument of propaganda, but
equally gave little or no coverage to views contrary to those of the
government.

Time and again. Reith found himself battling to extend the BBC's
freedom of action. Even as the Second World War approached the
BBC was hampered in its desire to prepare the public for the
catastrophe about to occur by a government unwilling to admit
publicly what it had accepted privately. According o Scannell and
Cardiff, the BBC came to see that the government, in spite of its own
claims, was not acting in the national interest’. The BBC saw itself
as having a primary responsibility to its audience, and not to the state,
but was hampered in alerting the public by both government and
Labour Party unwillingness to admit the imminence of war. As the
managers and programme makers within the BBC manoeuvred to
gain and hold what freedom of action they could they were constantly
renegotiating the practical anconomy of the corporaton.

Popular Tastes and Cultural Aspirations

The BBC’s understanding of its responsibility to the listening public
was constantly evolving, even under Reith's stern rule, In Reith'’s view,
broadcasters had a moral duty to use radio as an instrument of
enfightenment. He believed that public taste was wo fickle and
unstable to be taken as the guide for programme making. The task of
the broadcasters was to set their own standards of taste and accustom
the public to adopt those standards.

The war and the need to keep the morale of the roops high had a
profound effect on BBC programme policy. Entertainment became .
a priotity. The Forces Programme provided an alternative ‘light’
service to the more speech-based Home Service, After the war Reith's
ideal of a single programme service catering to all tastes was finally
abandoned and radic broadcasting was reorganized into three distinct
services. This reorganization was the work of the new Director-
General William Haley and it represented his view of the audience as
a ‘cuitural pyramid slowly aspiring upwards’; the listener was to be
gently led from the banalities of the Light Programrne through the
more demanding, and more speech based Home Service, to the
intellectual heights of serious music and talk in the Third Programme.

The Advent of Commercial Television
The war had two other major consequences for the BBC: it enhanced
its reputation as a reliable source of news and informanon, but its role

? Scannell and D. Cardiff. ‘Serving the Natdon: Public Service Broadcasting
Before the War', in B. Waites, T. Bennett and G. Martin (eds.), Popular Culture:
Past and Present. London: Croom Helm, 1982, pp.161-188.

CRT Vol 8 (1987) Nos. 3 and 4—5



as an arm of government propaganda drew attention to its monopoly
position. Both during and after the war the monopoly came to be seen
by many as a threat to freedom.

In the view of Asa Briggs the movement towards a more affluent
soclety combined with the election of a Conservative government
cager 1o escape from Socialist planning and narionalisation made the
introduction of commereial television aimost inevitable. In 1954 the
BBC’s monopoly was broken and independent {(commercial)
television {ITV} established.

At first ITV did not see itself in public service terms. It defined its
task as the provision of a popular alternative to the elitist fare of the
BBC. As the [TV companies began to win a larger share of the
audience, however, the BBC was forced to broaden its concept of
public service broadcasting in order to justify a more populist approach
to programming. According to Michael Tracey, this more populist
approach marked a decisive shift with the past in that it abandoned the
idea of cultural mission which had been one of the pillars of the
Reithian public service ideal.

Serving the Public and Provoking the Audience

The pressures from audience and state came together in particularly
dramatic form during the Direcror-Generalship of Hugh Greene in
the 1960s, Greene, like Reith, believed passionately in the ideal of
public service and detested commercial broadcasting. Unlike Reith,
however, he was a man of secular opinions and outlook and had none
of his predecessor's religious fervour. Greene held a philosophy of
public service broadcasting that regarded tolerance as an ideal and
which supported the making of programmes designed to challenge,
provoke, or even shock the audience. He believed that public
broadcasting should be ready to serve the public even by antagonizing
substantial portions of the audience. It was a belief that overturned
completely the Reithian concern to avoid anything which might be
tegarded as ‘hurtful’ Not surprisingly, the Greene era, while it
produced what many observers regard as some of the finest satire,
drama and light entertainment in British television, also saw the rise
of Mary Whitchouse’s National Viewers and Listeners Association as
the champion of those offended by what they saw as an increase in bad
language. violence and sexual license.

Politicians too were offended by unwelcome satirical comments in
shows such as That Was The Week That Was. The extent of the Labour
government’s displeasure was revealed in 1967 when the Prime
Minister, Harold Wilson, appointed the former Chairman of the
Independent Television Authority, Lord Hill, as BBC Chairman. In
the event, however, Hill proved to be more willing to defend the BBC's
independence than perhaps the government had hoped or the
broadcasters feared.

By the time of Greene's resignation in 1969 the Brtsh public
broadcasting system had settled into a ‘duopoly’ between BBC and
commercial broadcasters, both committed to a public service ideal. The
acceptance of independent television as an integral part of the public
service broadcasting systern was confirmed in 1981 when Channel
Four was established as a commerdal channel designed to offer an
outlet for more specialized and minority programmes.

Public Broadcasting and Public Culture
Michael Tracey's analysis of the challenges facing the public service
ideal stresses the connection berween public service broadeasting and
the political and sodial culture which brought into being and sustamned
it for over fifty years. That pelitical and social culture was one in which
the idea of broadcasting as a public, collective good was taken for
granted. In Britain and other countries the state was scen 1o have an
important role to play in ensuring that breadcasting was organized as
a service in the national and public interest.

As Tracey poines out, this conception of broadcasting and its social
role was ardicnfated with parcicular clarity in the post-war

6—CRT Vol 8 (1987) Nos. 3 and 4

reconstructions of German and Japanese society. In a detailed analysis
he shows how the victorious Allies sought to establish public
broadcasting in both Germany and Japan as essential components of
anew democratic society. In Germany Hugh Greene was calledinto .
imbue the newly established Nordwestdeutscher Rundfunk with the
spinrit of the BBC. In Japan the desire to provide democratic institutions
that would be accepted by the conservative Japanese was so strong that
the Americans adopted a British public service organizational model
of broadcasting in preference to a more American commercial syster
In both Germany and Japan, however, the new models ¢.
broadcasting did not operate in precisely the fashion envisaged by their
tounders. Tracey makes it clear that in transferring an ideat and an
institutional model from one culture to another both the ideal and the
institurion undergo significant changes. The public service ideal in
Germany and Japan is worked out in very different socio-political
structures. In West Germany, for example, public broadcasting was
politicized from its origin despite Hugh Greene's artempt to keep
politicians at a distance on the BBC model. In a similar fashion, Tracey
argues, moving public broadcasting from an era of public culture into
a more privatized social environment, symbolized by the political
ascendancy of free market rhetoric and deregulatory policies, entails
significant adaptation of the practice of the public service ideal.

Professionalism, Public Service and Consumer Choice
Looking back over the history of the BBC one can see that its
achievements and the continuation of the public service ideal in British
broadcasting has crucially depended upon the selfbelief of the
broadcasters and their adherence to the ideal of service. As Tracey
argues,in the 1950s the BBC, under the leadership of Director-
General, lan Jacob, was able to rethink its relation to the andience in
a creative way that resulted in the programme successes of the 1960s.
Since the end of the 1960s, however, the broadcasters have had to
operate in an ever more socially and morally pluralistic sociery. In
response they have adopted an ideal of professionalism, concerned
with producing good programmes, in an effort to appeal to tlL
broadest range of tastes and opinions. They have largely taken for
granted the ideal of public service broadcasting, In effect public service
broadcasting has tended to become what the broadcasters have chosen
to do.

This professional ideal, however, has not equipped broadcasters with
an adequate or convincing public philosophy of broadcasting and
leaves them open to the charge of self-regarding elidsm. The present
Conservative government in Britain has been particularly successful
in arguing its case for a less highly regulated system by characterizing
the broadcasters as yet another restrictive profession indifferent to the
needs and wishes of the audience. Against public service broadcasting |
the government has raised the banner of consumer choice, and the
broadcasters have not known how to respond.

Even as Channel Four was being born, the verv idea of public
service broadcasting in Britain itself was coming under question. In
1982 the Hunt Report on cable television recommended that cable
should not be subject to public service obligations. Four years later the
Peacock Report considered the possibility of introducing advertising on
BBC television and argued that the BBC should cease to compete with
commercial broadcasters across all areas of programming. Today the
British government is preparing a bill to substantially deregulate radio
broadcasting and looks for new opportunities to introduce increasing
commercial competition into broadcasting.

Tracey fears that, in the face of such pressures, public broadcasters
will prove adaptable enough to maintain their position in the media
marketplace as major suppliers of entertainment programmes but ngr
creative enough to renew the public service ideal. Increasingly pub
service institutions will play safe and concentrate on competing with
purely commercial broadcasters for the mass audience. The
institutional shell will remain but the creative substance will be gone.




L

France: From Statism to Deregulation: Some Continuities

R. Kuhn. ‘France: The End of the Government Monopoly’, in R.Kuhr {ed.) The Politics of Breadcasting. The London: Croom Helm, 1985.

J~]. Ledos, ] ~P. Jézéquel and P. Régnier. Le Gachis Audiovisuel. Paris: Les Editions Ouvnéres, 1986.

J. L. Missika and D. Wolton. La Folle du Logis: La Teévision dans les Sociétés Démocratiques. Paris: Gallimard, 1983.

Every country in Western Europe has adopted some form of public

-oadcasting system. In each one a different set of institutional
arrangements has had o be worked out in order to accommodate
prevailing national cultural and political expectations and behaviour.
In recent years, however, countries as different as Britain, West
Germany, France, Spain and Italy have found themselves moving
towards a future in which market forces seem to be replacing public
service values at the core of the broadcasting system. This tendency
has been particularly marked in France where broadcasting policy
seerns to have undergone the equivalent of a revolution. From having
one of the most highly centralised state broadcasting systems in Europe
France has gone to a situation in which the main public service
television channel, Antenne 2 has just over 25% of the audience. How
has this new era in French broadcasting come about?

Kuhn, Ledos et al, and Missika and Wolton all consider the politics
of French broadcasting and all reach similar conclusions about the
enduring pattern of the relationship among governments, political
parties and broadcasters. For all the importance of the shift away from
a tradidonal model of centralised state monopoly control of
broadcasting towards a more deregulased systern, the problem of
political control and influence remains at the heart of French
broadcasting. Political interference in French broadcaseing has arisen
narurally out of a political systern which has never achieved any
significant degree of political consensus. This situation is a result of
unstable parliamentary majorities, themselves the reflection of
fundamental and permanent divisions in French sociery. According
to Kuhn politicians still regard control of the stare broadcasting system
as a natural spoil of electoral victory.

The Early Years of French Broadcasting

This pattern of activity has remained remarkably stable since
broadcasting first entered French societv. In 1923 the French
government extended its monopoly of postal and telegraphy services
to cover radiocommunications. The monopoly, however, was largely
nominal as the State retained ultimate control but sold permits to
private companies which operated alongside the state nerwork. InJune
1927 radio was given its own administrators within the French
telecommunications administration and in 1933 private stations were
given a monopoly of advertising in return for accepting an extension
of government control. The state radio nerwork was a part of the
administrative system of a centralised state, and its persormel were civil
servants. The figure of authority was the Minister of Posts and not the
Director of Radio. Government control and bureaucratic procedures
became ingrained habits. [n addition radio was seen as a legitimate
arena for party political struggle. In 1937, for example, the election of
listeners’ representatives to the state radio stations’ management
councils {Conseils de gérance), became a political contest berween
government and opposition.

The Second World War, the defeat of France and the establishment
of the Vichy government had profound consequences for French
broadcasting, Vichy took over the radio systemn and used it as a major
instrument of propaganda. In addition some private radio stations
sympathetic to the aims of the Vichy regime continued to broadcast
in southern France. When France was finally liberated all private

“censes were officially revoked and a new state monepoly and public
-service, Radiodiffusion-Télévision Francaise (RTF), was set up.

The Fourth Republic lasted until 1958 when the Algerian crisis
brought the downfall of the Pflimlin government and remurn of De
Gaulle In the intervening years political instability had meant constant

changes in the ranks of those responsible for broadcasting policy. In
a paradoxical fashion this instability helped to reduce the growth of
political control over RTF but at the same tme gave many
opportunities for political interference. Until 1956 most pressures were
negative, mainly interventions designed to prevert the broadcast of
news deemed unhelpful to the ruling party; from 1957 onwards there
was more positive intervention, including the replacement of a
Director-General, and censorship as the Algerian crisis intensified.
When De Gaulle carne to power his supporters and svimpathizers were
moved into almost every kev post concemed with influencing public
opinion.

From Gaullism to Liberalism : The Problems of Control
The era from 1958 to 1974 was characterized by the dominance of the
Gaullist party and a pervasive government control of broadcasting.
In a revealing comment in 1961, André Gérard, the head of radio and
television news, remarked that ‘A journalist should be French first,
objective second’. Though RTF was reformed as the Office de
Radiodiffusion<T&lévision Frangaise (ORTF) in 1964, governmental
control was not lessened. The events of May 1968 and their
consequences did shock the government into allowing a greater degree
of freedom in news coverage, but the underlying strucrures of influence
were not touched.

By the time the 1974 presidential election brought the liberal,
Giscard d’Estaing, into office, the Gaullists had ceased to be the
overwhelmingly dominant political force they had been until 1968.
Now they were only the largest of the polidcal facdons on the right.
The Giscardians, with their ideology of liberalism and modernization,
coultd not simply adopt the same kind of polidcal strategy for
influencing broadcasting as the more Bonapartist Gaullists. The
Giscardian strategy was to project the image of a neutral state, above
the factionalism of party politics, and to reform broadcasting so that
it would seem more pluralistic, and less authoritarian. According to
Missika and Wolton political ends were expressed in the more neutral
and seemingly inevitable rhetoric of economic and technological
imperatives.

The Giscardian presidency could not, however. shake off the
ingrained habits of French political life. Giscard d'Estaing made sure
that his supporters were placed in key broadcasting positions, and in
the final years of his presidency there was a sharp increase in overt news
manipulation. Giscard also hesitated to open up the broadcasting
system for fear that any significant relaxation of the government
monopoly would give new opportunities to his political opponents
on the left. Hence the repression of pirate radio stacons, including one
owned by the Soctalist party, after 1978.

Socialism, Liberalization and Deregulation

When the Socialists came to power in 1981 it seemed for a time as if
anew era was about to open fot French broadcasting. The Socialists,
having experienced over twenty years of right wing political control
of a centralised broadcasting system, hoped to introduced a measure
of liberalization. They licensed local independent radio stations in 1982
and set up the pay-television channel, Canal Plus. This attempt at a
controlled deregulation, however, scon came under pressure from
commercial, industrial and political lobbies pressing for a more
commercial system with even fewer restrictions. The government
found it hard to liberalize while keeping public service ideals such as
a desire to restrict the amount of imported programming. It found that
political wisdom suggested that it revise some of its policies.

CRT Vol 8 (1987) Nos. 3 and 4—7




The extent of the revision required was seen in 1985 when it becarne
clear that President Mitterand had conducted secret negotiations with
a Franco-[talian media group led by Silvio Berlusconi for the allocation
of a fifth national television channel. This dealing with the most
promunent exponent of broadcasting commercialism in Europe can
only be explained by political expediency. One aim was to produce
electoral popularity in the run-up to the National Assembly elections
in 1986 which the Left seerned likely to lose. Given the Right’s new-
found commirment to deregulation and privatisation, Mitterand
probably calculated that Socialist influence could best be maintained
by accommodating media entrepreneurs, like Berlusconi and Robert
Maxwell (in satellite broadcasting), who were less unsympathetic to
the Left than their rivals Murdoch and Hersant.

The Gaullists and their allies did win the 1986 elections and
Mitterand's manoeuvres with Berlusconi were frustrated. The first
state television channel, TF1 was privatized and two other private
television channels authorized. The High Authority was abolished and
replaced by the weaker Cormnmission Nationate de Ia Communication
et des Libertés.

Deregulation is often presented as a step towards a more open and
democratic media system. It can also be regarded as just another turn
in the continuing political battle over the control of broadcasting. For
Ledos et al., deregulation marks an abandonment of public service
ideals in the face of political cxpediency and commercial pressure. The
loser in this battle is, as always, the public interest and the realization
of a broadcasting system that is animated by a public service ideal.
Missika and Wolron’s analysis suggests that chis may be too bleak a
view. Their study points out that in French public service broadcastin
political control has gone hand in hand with a set of cultur
assumptions among broadcasters and politicians alike which has
denigrated popular tastes and aspirations. This elitist view has united
in unholy alliance politicians and broadcasters of atherwise opposing
views. In their view, therefore, a weakening of state control and an
expansion in broadcasting outlets can help redress the balance of power
in favour of the mass audience. Moreover, if the structures of
broadcasting are freed from excessive state interference, television can
be a force for the extension of democracy in society, by making
politicians and others more visible and accountable to the public.

The USA: Public Broadcasting in a Commercial Environment

Mary Mander. ‘The Public Debate Abour Braadcasting in the Twenties: An Interpretative History’, Jowrnal of Broadrasting, Vol. 28, No.2 (Spring)

1984, pp. 167-185.

Willard D. Rowland. ‘Centinuing Crisis in Public Broadcasting: A History of Disenfranchisement’, Journal of Broadcasting & Electronic Media,

Vol. 30, No.3 (Summer) 1986, pp. 251-274,

"Today the commercial structure of United States broadcasting is so
taken for granted that it requires a considerable effort of historical
imagination to consider that it might have been organized
differencly. After all, the first person to speak of tadio broadeasting
asa ‘public service’ was the American broadcaster and entrepreneur,
David Sarnotf. In a speech in 1922 he claimed that ‘considered from
its broadest aspect... broadcasting represents a job of entertaining,
informing and educating the nation, and should therefore be
distinctly regarded as a public service’

Why did the United States organize its broadcasting system as a
commercial enterprise and not as a public utility? What is the status
of public broadcasting in the USA today? These are the questions
addressed by Mary Mander and Willard Rowland in their articles.
In both cases the researchers argue that the answers can only be
found if we have a clear grasp of the historical background to today’s
broadcasting activities and policies.

Broadcasting in the USA: Legislating by Analogy

The answer to the first question is to be found, among other factors,
in the way in which the issue was first formulated and considered
by the legislators who considered the issue in the early 1920s. Mary
Mander's essay begins to answer the question by analysing the
public debate prior to the passing of the 1927 Radio Act. Mander
argues that most protagonists in the debate cast about for analogies
and precedents which could guide their regulatory approach to the
new medium. Eventually nearly all the arguments were in terms of
three models and metaphors: transport, public utilities and the
newspaper.

The most contentious model was that detived from the
experience of regulating public utilities. There was significanc
support for the idea of regulating radio as a utility in order to ensure
thatit developed asa true public service. This argument, however,
could not overcome the fear of centralized monopoly power and of
a further extension of federal regulations, One potent image
employed against the public utility model was that of the radio as
a newspaper of the air. This analogy suggested that radio should

8—CRT Vol 8 (1987) Nos. 3 and 4

have a diversity of private ownership in order that its programmes
could make their proper contribution to the debates in the
marketplace of ideas.

The transport model proved to be particularly attractive to
legislators because of its embodiment in existing laws. As Mander,
puts it: ‘Because some ships had wireless sets, the licencing ob_
broadcasting was based partly on licensing precedents from
transportation. Secondly, future precedent for the regulation of
radio was found in the regulation of the rails, the telegraph and the
telephone. The locus of federal over state power in regulating radio
rested on the commerce clause of the US Constitution. This point
is significant because the commerce clause provided an over-
arching model by which broadcasting’s future was envisaged: a
market model’

In Mander’s view, the framing of the debate within the terms of
these models ensured that broadcasting was regarded mainly as a
commercial enterprise and that it was not thought of or regulated -
as ‘a symbol-producing, culture maintaining medium, the purpose
of which was art, intellectual exchange and the maintenance of a
public sphere or community. Instead a market model prevailed’

Public Broadcasting: The Marginal Service

Mander’s analysis is supported by Willard Rowland, who argues
that policy debate has always marginalized public broadcasting in
relation to the dominant 1deology of the market. He sees recent
etforts to find a more secure future for public broadcasting through
the use of new technologies as mirroring a misplaced early faith in
the capacity of commetcial broadeasting to fulfill public service
commitments.

From the start the Federal Communications Commission
defined public broadcasting in predominantly negative terms, as,
‘noncommercial educational’ Rowland contends tha&,
‘noncomimercial’ implied a negative definition in terms of the
commercial system and had no sense of “‘positive vision' In the same
way the term ‘educational’ at the level of commeon usage, suggested




-

ause for broadcasting that was ‘dry, unattractive and forbidding’

Even when a public dimension to broadeasting was explicitly
acknowledged and catered for, as in the reservation of radio
frequencies, it was done so in grudging terms, structured by a
minimalist policy. The imtial 1938 radio reservations were placed
in much higher frequencies, and later, in 1940, only in FM, which
at the time could not be widely received and therefore had no
audience.

£, That minimalist policy survived even into the 1960s and the

debaces around the Carnegie Report in 1967. Those debates
eventually led to the setting up of the Corporation for Public
Broadcasting (CPB), the creation of the Public Broadcasting
Service and the establishment of National Public Radio. However,
the Public Broadcasting Act of 1967, which set up the CPB, failed
to implement any of the Carnegie recommendations for permanent
long-term funding. Problems over funding finally led to the Public
Broadcasting Financing Act of 1975 in which it seemed public
broadcasting’s finances had been put on a more solid foundation.
For a time public broadcasting showed ‘considerable promise of

becoming more directly central to the social, political and cultural
discourse of the nation.

Unfortunately for public broadcasters, the years since 1975 have
seen a marked turn against public conceptions of broadcasting. The
deregulatory movement across all sectors of the US economy has
proved inhospitable to a further extension of the public
broadcasting concept. The market model in its purest form has
become the ideology of the day. Public broadeasting, never central
to US media policy making, has once mote teturned to the margins.
In Rowland’s words: ‘the new orthodoxy, with its faith in the
invisible hand of technology and commercialism, is remarkably
reminiscent of those mythologies of the 1920s and 1930s that
celebrated the progressive, public service, educational cooperation
possibilities for a business-based broadcasting system and that led
to the initial restrictive pattern of policy options for anything
outside it. There continues, then the long-term federal policy
tendency to avoid building public broadeasting in the U.S. into
anything more than a relattvely minor auxiliary to the dominant
private systern.

Latin America: The Failure of Public Service

Elizaberh Fox (ed.). Media and Politics in Latin America: The Struggle for Democracy. London: Sage, 1988,

In the United States public broadcasting is marginal to a system
which, however commercial, yet acknowledges an obligation to
serve the public interest. In Latin America commercialism seems
so prevalent that the ideals of public service and public account-
ability seem almost utopian. Why has the public interest been so
poorly served in Latin America’s broadcasting systems?

This is the fundamental question to which a number of Latin

umerican communication scholars have recently begun to offer the
beginnings of an answer. Their analysis of broadcasting history and
the politics of media policy in ten countries identifies a number of
typical and recurrent patterns which have shaped, and continue to
shape, the development of Latin American mass media.

These patterns derive from, and are sustained by, a socio-
economic and political system which effectively concentrates power
in the hands of wealthy elites, often allied or subservient to US
commercial and political interests, and which are highly resistant
to fundamental social change. The inconsistencies, arbitrariness,
timudity and ultimate ineffectualness of national media policies are
a symbolic expression of that underlying social instabilicy and
political immaturity which is Latin American society’s ever present
problem.

This research marks something of a shift of emphasis in current
Latin American communication scholarship. In part, this shift has
been influenced by the failure of the media reform hopes which were
entertained in the 1960s and 1970s, in part by the new, if tentative,
hopes born of the gradual return to democratic rule in Brazil,
Argentina, Uruguay and, perhaps one day, in Chile too. The
researchers refrain from elaborating major plans for reform, and
concentrate instead on describing and analyzing the historical
evolution and present-day interplay of political, social and
eccnomic forces which determine broadcasting practices and
policies. Such an analysis is 2 necessary first step if media reform is
ever to move from rhetoric to reality.

One can identify four major phases in Latin American

i sroadcasting histery: (1) the 1920s and 1930s in which broadcasting

was introduced into Latin America; (2) the late 1930s to the end of
the 1950s, a period of rapid industrialization and the formation of
media monopolies: (3) the 1960sand 1970s when expectations for

media reform coincided with profound social conflict and, in many
councries, the establishment of military rule; (4) the 1980s and the
gradual waning of military power and new hopes for democracy
and reform.

The Failure to Establish a Public Broadcasting Tradition
Radio began in most of Latin America in the early 1920s. Most
countries already had a strong tradition of privately owned and
politically partisan newspapers, a tradition drawn upon to provide
the dominant model for the organization and functioning of the
new broadcasting technology. Eventually a pattern emerged. The
majority of radio stations were private comumercial undertakings
tinanced by advertising. The remaining few stations were either
government owned or under some form of state regulation. By the
mid-1930s radio was well established and had begun to compete
with newspapers as the main advertising medium. Newspaper
companies, in their turn, began to invest in radio and as cross-
ownership developed media monopolies began to appear.

The first radio stations were established by governments,
commercial entrepreneurs, and, in Brazil, private associations or
clubs which set up educational and cultural stations. From the
beginning the private commercial stations were the most successful.
Even the Mexican government, which had a strong interest in using
film for promoting ideological and nationalist ideais, and which
used radio both for information and propaganda and,later, for
culture and education, had by 1941 sold state-owned stations to
private investors. In Argentina, and Venezuela there was minimal
governmental interest and in Peru the state owned Peruvian
Broadcasting Company went bankrupt in two years. Only in
Uruguay did the government subsidize a non-commercial public
broadcasting service (SODRE), but this was generally regarded as
a cultural and educational adjunct to commercial broadeasting.

The position was further complicated by the activities of US
broadcasters and private companies. Both the Columbia
Broadcasting System and the National Broadcasting Company
invested in, and helped to set up, Latin American networks, and in
some countries US companies bought and operated their own
commercial networks to advertise their products.

CRT Vol 8 (1987) Nos, 3 and 4—9




The Consolidation of Media Monopolies

From the late 1930s onwards, commercial interest, allied to
governmental tendencies to concentrate and centralise political
power allowed little space for the growth of non-governmental
broadcasting operating as a public service. As the radio audience
grew and politicians began to depend upon broadcasting for access
to the public, they started to take a closer interest in broadcasting.
Censorship was introduced into Brazil from 1932, and in 1936
Colombian radio owners and industrialists combined to oppose
government proposals for nationalization. As populist regimes,
such as those of Peron in Argentina and Vargas in Brazil, came to
power in the 1940s and 1950s state political control was intensified.

The coming of television to most of the continent in the 1950s
did not significantly disrupt the predominant commercial
orientation of broadeasting. Latin American governments were
making rapid industrialization an economic priority and setting out
to provide a stable and protected business climate in which
economic growth could occur. Governments, therefore, imposed
censorship and other curbs on free expression but refrained from
adopting policies (restrictions on advertising or on the use of
imported US programmes, for example) that might have threatened
broadcasting’s economic viability. Broadcasters, for their part,
acquiesced in their subservient political role and concentrated on
making money. In the factional world of Latin American politics
no significant political actors demanded the establishment of a
balanced and coherent media policy that would serve longer term
goals of social development.

Once again a further distorting influence was that of the Us.us
foreign and trade policies supported the extension of US
commercial investment and concentrated on building up political
and diplomatic support for US interests. It was no part of the US
strategy to press for national policies to build public service
broadcasting institutions or to place limits on US cultural influence.
In addition the dependence of broadcasters on advertising revenue
served to enhance US influence as cheap imports of American
shows were the key elements in winning audience popularity.

Social Conflict and the Search for Reform

The drive for industrialization was accompanied by a development
strategy that sought to stimulate rural modernization by the
application of communication technologies. Broadcasting from
metropolitan centres to the rural areas was employed as an
educational and developmental tool. Unfortunately this approach
only strengthened existing centralising tendencies and enhanced the
powet of elite groups in the rural areas. The combination of a
modernizing developmental programme and continuing expansion
of commercial broadcasting simply hastened the erosion of
indigenous popular cultures and encouraged an ever faster drift to
the cities. Urban growth, economic expansion, rural poverty and
rigid and repressive political and social structures were fertile
grounds for the growth of social unrest and contlict.

As unrest grew, and the demands for political and social change
intensified. media reform began to make its way on to the political
agenda. The media were increasingly seen as important agents of
socio-economic development. New emphasis was given to the
development of grass-roots popular alternative communicationand
the Catholic Church initiated the radio-school movement. Media
researchers analysed the history of Latin American communications
in terms of dependency on the USA and called for structural reforms
to diminisi US and commercial influence.

The contributors to Fox's book analyse a number of efforts at
media reform undertaken in this period (the 1960s and early 1970s).
(1) In Chile there was a process of negotiation and public debate
among leading political parties to introduce a public television
service; (2) in Colombia, Mexico and Venezuela media policy
experts and populist executive presidents attempted rteforms

l0—CRT Vol 8(i987) Nos. 3 and 4

through executive action; and (3) in Peru a reformist military regime
tried to bring about changes in the media as part of its reform
programme. All three strategies failed.

The Chilean Experience

Chile’s experience is particularly interesting because of the fact that
it was the one country in Latin Americain which an attempt to set
upa public television service expressly modelled on the European
ideal of public service broadcasting might have been expected t
succeed. The actempt failed, and failed tragically, because political
arguments over the organisation of broadcasting became an integral
partof a wider political struggle over the future of Chilean soclety.
The political battle quickly became a contest of incompatible ends,
and as Chilean society revealed the structural incompatibilities
which lay atits core, the possibility of public service broadcasting,
an idea which depends upon a high degree of moral and political
consensus, became more and more to seem a utopian dream.

In Chile between 1958 and 1963 there was much discussion and
argument as to how television might be introduced. In 1963 a
consensus was reached when television was neither left to private
enterprise nor organized as a government monopoly, but was
entrusted to the universities. This decision was the consequence of
a number of factors. First, the Conservative government felt that
iz could not afford to create its own television system. Secondly, the
government was not at all eager to set up a commercial system that
would encourage even more imports of North American
programming. Thirdly, Chilean political life had already begun to
become more polarized. Only the universities among public
institutions were considered free from political manipulation and
commercial exploitation. Unfortunately, the two university
television channels discovered that they were unable to fill all the
airtime at their disposal with national cultural products. Without
state subsidies the university channels soon began to show US
imports and accepted commercial advertising.

Until the Christian Democrats came to power in 1964 it seemed
asifthe Chilean political system would prove sufficiently adaptabﬂ__
to ensure the preservation of 2 democratic social order, however
imperfect. However, when the Christian Democrats introduced
their programme of social reform designed to reduce the power of
the old economic and political oligarchy and to bring lower-status
groups into the political system the limits of flexibility and
adaptation began to become apparent. Alongside agrarian and
social reform the Christian Democrats stressed the use of radio for
popular education of the rural poor. The governmentsetup a chain
of pro-government radio stations and assisted the growth of
television by distributing locally produced receivers at controlled
prices and by rejecting a direct tax on television. More dramatically,
they introduced a law in 1970 that set up a government-owned
National Television Channel in addition to those of the universities,

Both the right and the left saw this reform as a ploy to increase
governmental power. The bitter disputes over broadcasting policy
became a highly visible symbol of the growing social and political
polarization of Chilean society. Victory for the Popular Unity
coalition of Salvador Allende in 1970 meant at first a series of
comptomises with the Christian Democrats. The 1970 television
law was one immediate result. This law was anattempt to give Chile
a television system anchored in the ideals of public service and
responsive to the needs of all sectors of society. The 1970 reforms,
however, were soon overtaken by the increasingly bitter political
disputes about state control and freedom of the press. As the Popular
Unity coalition extended state supervision over radio, publishing
houses and the film industry the Conservatives and the Christi
Democrats became ever more vehement in defending the rightsao(p
private ownership. The situation was not helped by the meddling
of the US government, fighting to destabilize what it saw as a
subversive communist government.




PN

H

The fragile social consensus that had held Chilean political
society together for fifty years was shattered, and in 1973 all reforms
Were swept away by the military coup. When the military took
powerit setabout consolidating control over the mass media. The
priorities were economic growth and political order and it was an
eager practitioner of the arts of censorship.

The Failure of Media Reform

Media reform initiatives in Colombia, Mexico and Venezuela,
chough largely ineffectual, were also the subject of intense, and often
bitter, political argument. In the end media reform proposals were
either blocked or marginalised by coalitions of vested political and
economic interests. In Venezuela, President Perez had an elaborate
plan drawn up by media policy experts but was unable to win
sufficient polirical support in the face of opposition by the Christian
Democrats, the press, advertisers and members of his own party
tearful of adverse political publicity. The succeeding Christian
Democrat president had as little success. In Colombia, reforms in
the television system made little impact on the overall commercial
orientatton of the media, and neither Conservative nor Liberal
governments were able to convince their opponents that they had
the public, rathet than their party, interests at heart.

Mexico saw attempted reforms under three presidents largely as
aresponse by a somewhat moribund authoritarian regime to lefrist
opposition. There was a rhetoric of reform, but personal ties
between members of the government and of the private media, a
political fear of creating a genuinely free broadcasting system, and
the active lobbying of private broadcasters ensured that the main
effect was an increase in the government’s political influence.

Peruvian broadcasting reforms in the period 1968 to 1975 were
sweeping but were imposed by a reforming military regime that

could not resolve the tension between its professed democratic
ideals and its authoritarian practice. Its control of the private media
was expressed largely as political censorship while commercial
content remained largely unatfected. It was never able to build a
viable political consensus in favour of reform and was eventuatly
out-manoeuvred by its political and media opponents. In 1980 the
democratic president it had ousted in 1968 returned to power.

From Dictatorship to Democracy

When the military regimes in Brazil, Argentina, Uruguay and Chile
took power, the old patterns of commercial expansion and political
quietude returned to broadcasting. The most spectacular symbol,
of this new order was Brazil’s media empire built around TV Globo,
the fourth largest television network in the world. It was
particularly symbolic then that the ownership of TV Globo, moved
by a shrewd instinct for self preservation, abandoned the regime and
supported the popular demand for democracy as soon as it saw that
milirary rule was doomed.

As democracy returned to Brazil, Argentina and Uruguay,
reform of broadcasting was not high on the political agenda. Apart
from lifting censorship the newly elected governments had no clear
policy towards the media. In their absence from power the
commercial media had grown economically stronger and Brazil's
TV Globe could claim to be an impottant multinational company.
The experience of state control under the military had effectively
set back reforms based on any extension of public control and there
was, as ever, no political consensus in favour of radical restructuring.
Atthe end of the 1980s Latin America was still paving the price of
the failure to build a public broadcasting tradition in the 1920s and
1930s.

Africa and India: Government Control and Autonomy

Paul A. V. Ansah. ‘The Role of the State in Broadcasting in Africa’, Media Development, Vol. 32, No. 2, 1985, pp. 6-9.
B.C. Chatterji. Broadrasting in India. New Delhi: Newbury Park, CA: London: Sage Publications in association with The International [nstitute

of Communications, 1987.

Mehra Masani. Broadcasting and the People. 2nd ed. New Delhi: National Book Trust, 1985.
George Wedell {ed.). Making Broadeasting Useful: The Afvican Experience: The Development of Radio and Television in Africa in the 19805, Manchester:

Manchester University Press, 1986.

Few so called ‘developing’ countries have allowed broadcasting to
be so dominated by market forces and commercial interests as have
the countries of Latin America. More typical have been the
experiences of India and the countries of Africa where broadcasting
has always been firmly under government control. The colonial
administrations saw broadcasting as a service to the settler com-
munities and |ater on, especially during the Second World War, as
auseful instrument for consolidating political control and influence.
This rradition was continued when the former colonies gained their
independence. As Ansah argues the new governments were faced
with immense and pressing problems of illiteracy, economic and
social underdevelopment, and the acute need to establish a

k‘)oliticall_v viable state. They considered broadcasting too

important. and potentially dangerous. to be allowed unfettered
treedom. Their perception of the national interest meant that firm
governmental control of broadcasting was inevitable.

In Africa and India the pattern of early broadcasting development
is remarkably simnilar. Chatterji recounts how in 1927 the Indian
Broadcasting Company (IBC) started the first regular broadcasts
to the small European community and westernised Indians. The
IBC went bankrupt in 1930, and in the same vear the British
Government of India reconstituted broadcasting as the Indian State
Broadcasting Service. In 1935 the name was changed again to All
India Radio (AIR) and Lionel Fielden ofthe BBC became Controller
of Broadcasting. [n 1941 AIR was placed under the control of the
new department of Information and Broadcasting which, after
Independence in 1947, became a Ministry. Television began in 1959
as a constituent part of AIR, and in 1976, at the height of the
Emergency, Mrs Gandhi’s government reorganised the television
service, Doordarshan, as a separate department with its own
Director-General.

A similar history could be recounted for numerous African states.

CRT VAl R MR Ko L and A 11



In Tanganyika, now Tanzania, for example, radio broadcasting
began in 1951 under direct government control. In 1956 the
Tanganyika Broadcasting Corporation (TBC) was formed and an
ex-BBC man, Tom Chalmers, became Director-General in 1958.
At independence in 1960 the TBC was retained by the new
government and in 1965 it was renamed Radio Tanzania and became
a government department under the Ministry of Information and
Culture.

Indian Broadcasting: The Quest for Autonomy

The influence of the early organization of broadcasting is still
strongly felt in present-day AIR and Doordarshan. According to
Masani, All India Radio’s administrative structure and programme
pattern has not changed since the time of the British. Broadcasting
is still a centralised service firmly under the control of a government
department and its personnel are still civil servants.

Autonomy has been proclaimed as an ideal for the Indian
broadcasting system since Independence. In 1948, for example,
Nehru stated that, in his view, Indian broadcasting should
approximate as far as possible to the model of the BBC; thatisa
seri-autonomous corporation. However, like Rajiv Gandhi nearly
forty years later, he argued that broadcasting was not yet ready for
autonomy. The Chanda Committee report of 1966, which
examined the workings of AIR, recommended that AIR be
converted into a corporation run by a Board of Governors on the
model of the BBC. A similar recommendation was also made by
the Verghese Working Group set up by the Janata government in
1977. However, though the Janata party had pledged itself to give
asignificant measure of independence to AIR and Doordarshan, the
politicians could not bring themselves to relinquish government
control. In response to ¢riticism the Janata government claimed that
giving broadcasting more than a limited degree of autonomy would
set up a new constitutional entity, parallel to the judiciary and the
legislature. '

As Chatterji points out, both Nehru and Rajiv Gandhi assumed
that it was for the government to decide when and to what extent
broadcasting should be freed from government control. This point
is also made by Masani who criticizes the Indian public for passively
accepting the deficiencies of AIR and Doordarshan. Inrecent years,
however, there have been attempts by private citizens to use the
courts to challenge government broadcasting policy, most recently
by Charterji himself arguing for the right to setup a private broad-
casting network.

[t seems unlikely that any of these attempts will bear fruitas the
cradition of centralized government control and influence over
broadcasting remains deeply entrenched. The latest manifestation
of this centralizing tendency is the iew national channel of AllIndia
Radio which will broadcast in English and Hindi. Proponents of
the scheme argue that it will give more time to programmes in
regional languages which will not have to broadcast national
programmes. Critics contend that the channel will cutinto local and
regional programme hours and be a mouthpicce for the central
governiment.

In challenging the government monopoly Chaterjt and others
are fighting to overturn habits of thought and action that are woven
into the fabric of Indian culture. The [ndian government’s
assimilation of the administrative structures of British India, of
which broadcasting is only one example, reflects the extent to which

12—CRT Vol 8 (1987) Nos. 3 and 4

those structures were in conformity with the traditions of
governing a diverse and fragmented country which was also a
highly stratified caste society. Governments from the time of the
Mughals have been constantly fearful of allowing too much power
to regional centres lest the state itself begin to disintegrate.

Chatterji believes that until the early 1960s there was some
ground for supposing that broadcasting might one day become an
autonomous institution, This dream depended upon the strength
of the Congress Party as aunifying political force across all regions g,
of the country. However, once the overwhelming dominance of thr
Congress Party broke downin 1967, no political party was prepared
to release its hold on so powerful a political instrument as
broadcasting. The concept of an autonomous corporation implies
a stable and liberal political system but India’s recent political
polarization and growing violence and disruption have given little
hope that the proper conditions for an autonomous public broad-
casting systefrl Can emerge.

Aftrica: Broadcasting as a Developmental Tool

As Ansal’s article and the chapters in Wedell's book make clear,
African governments see broadeasting primarily as a tool for
national integration and development. Wedell and his contributors
emphasise, however, that the realization of this tdeal is severely
handicapped by lack of financial resources, low standards of
professional training and inadequate audience research. For
countries struggling to overcome so many acute economic and
political problems it is difficult to ensure that broadcasting
institutions get the resources, material, financial and human that
they need.

In addition, broadcasting is handicapped by its regulatory
structure. As in India the degree of governmental control has a
number of negative consequences. The developmental goal means
that in practice there is little difference between those broadcasting
systems regulated as a public corporation and those operated asa
government agency under ministries of information. Ansah givey
Ghana, Malawi, Nigeria, South Africa, Namibia, Sudaflg.
Zimbabwe, and Mauritius as examples of broadcasting organized
under the public authority model. He observes that in the, not
untypical, case of Ghana the government has extensive powers to
ensure that the corporation complies with government policy.

Broadcasting systems are highly centralized. suffer froma civil
service mentality which inhibits initiative and creativity and tend
to become identified with the interests and policies of the ruling
party or group. However, Ansah also argues that thereisno realistic
alternative to government involvement in broadcasting but that the
nature and amount of control that should be exercised should be
debated. In his view, echoing those of Masani and Chatterji, the -
credibility of broadcasting demands a certain freedom from day-
to-day government interference. As he points out. ‘once the public
does not perceive radio or television as a trustworthy medium, its
capacity for informing, educating and mobilising the people is
gravely undermined’. In this way the development goals which are
the rationale for governmental control are seen to be undermined
bv the exercise of that control. Ansah’s suggestion is that
broadcasting be entrusted to a statutory board composed of
government representatives and individuals who have a reputation
for service in the public interest.



Public Broadcasting: Cultural Good or Commercial

Commodity?

Public broadcasting has traditionally been regarded as a major
forum for a national cultural tradition, and its regulation has been
~iustified on the grounds of its importance to the public culture.

7 loday, as the research studies discussed in this issue reveal,

poiicymakers are more and more ready to consider broadcasting
as a commercial commodity. This tendency is particularly evident
in debates tegarding the impact of new communication tech-
nologies and proposals for deregulation policies. The discussion
can soon reduce the cultural goals of broadeasting to questions of
commercial viability.

This trend has been noticeable in the British debate about the
future of public service broadcasting. Economic forecases and
analysis abound while the cultural and social dimension of
broadcasting are reduced to a simple clash between increased
consumer choice and public service regulation.

The Importance of Social Research

The intellectual poverty of this debate about broadcasting’s future
should be a challenge to researchers to help broaden and deepen the
policy discussion. There are three pressing needs. One is for
genuinely sociological studies of the audience. There are, of course,
any number of market research studies which purport to reveal
public attitudes to broadcasting institutions and channels. These
studies, however, do not treat people as social beings with a range
ofattitudes, opinions, and values dealing with the cultural political
future of a country, but simply as actual or potential consumers of
programmes. The findings elicited by this type of research,
therefore, tend to distort one’s understanding of the public’s often
contradictory, and always complex, relationship with public
“roadcasting. For these reasons we need many more studies, such
' _asthose undertaken by the Broadcasting Research Unitin Britain,
which attempt to elicit the full range of public artitudes and opinions
to broadcasting in relation to public culture as a whole. Such
research helps remind policy makers that ultimarely broadcasting
is the responsibility of citizens, not just an industry responsive to
Managers.

Understanding the Politics of Broadcasting

Much of the research discussed in this review has dealt with the
politics of broadcasting in national contexts. There is no one
universal model of public broadcasting, and every model is the
result of negotiation among different socio-cultural and political
actors. This research is important because national regulatory
policies and communication peolicy decisions for different countries
can only be understood if we analyze the beliefs and values of

different actors and the kinds of policy networks and power
relations that exist. Once again, this research helps place
broadcasting in a wider social context and underlines the fact that
decisions about broadcasting represent political and social choices,
not just economic or technological necessity.

The focus on the national politics of broadcasting does not, of
course, imply that international pressures are not also of major
significance. Tt is quite obvious in places as far apart as Western
Europe and Latin America, for example, that national broadcasting
svstemns are subject to a wide variety of external economic,
technological and political forces. The point of this comment is that
these external global factors must be studied in an analytical frame
that gives due weight to the internal political structures and
processes that ultimately determine the precise shape of
broadcasting in any particular country.

The Need for a Historical Perspective

Finally, the present policy discussions must be anchored in
historical understanding. In broadcasting, as in so many other areas
of'social life, past decisions and actions continue to exert a profound
and, sometimes, an overwhelming influence on the courses of
action open to policy makers in the present. Detailed historical
analysis is valuable because it recognizes and explores the diversity
of ideals embodied in public service broadcasting and helps us to
avoid taking only one institutional model as the norm. For those
still struggling to build genuine public broadcasting organizations
in countries such as the Philippines or in Latin Armerica the
historical perspective indicates which kind of broadcasting policies
and structures are likely to fail or succeed.

If we are to continually rediscover the ways of implementing in
different socio~cuitural and political contexts the kind of ideals of
public service broadcasting outlined in the opening section of this
article, we need a combination of different research approaches. This
research should be based on cultural analysis which probes the
values held by the public regarding public service in broadcasting,
but it should also include political analysis exploring the power
relations sustaining broadcasting policies and historical research
into the ideological and cultural foundations of present-day
broadcasting institutions. In this way, researchers can help build a
potentially more rational basis for public policy discussions in the
broadcasting arena.

James McDonnell
Issue Editor

Current Research on Public Service Broadcasting

AUSTRALIA

Prof Eva Etzioni-Halevy (Australian National University, GPO Box 4, Canberra,
ACT 26013 has written ‘Inherent Contradictions of Democracy: Illustrations
from National Broadcasting’ to appear in Compurative Politics.

:K *r Kate Harrison (Public Interest Advocacy Centre, P.O. Box A236, Sydney South,

N NSW2000) recently completed a Ph.D. on broadcast licencing policy and 1s co-
ordinater of the Cemmunications Law Centre.

Ms Ros Patterson (Armidale College of Advanced Education, Armidale, NSW}is
finishing a Ph.I). on the Special Broadcasting Service and the Construction of
Ethnic Radie and Mulucultural Television.

AUSTRIA

Dr Hannes Haas (Institue fiir Publizistix und Kommunikationswissenschaft,
Universitit Wien, Universititsstr. 7, 1010 Wien.) studies changes in broadcast
programming quality and local wievision in Austria.

Dr Kurt Loger (Institur fiir Publizistik und Kommunikationswissenschaft,
Universitit Salzburg, Sigmund-Haffner-gasse 18/111, Salzburg 5020) is engaged
in a major long~term study of the consequences of growing up with TV since
the 1940s. He also studics Austrian broadcasting politics and changes in media
consumption patterns.

CRT Vol 8 (1987} Nos. 3 and 4—13



BELGIUM

Jean-Claude Bergelman (Vrije Universiteit Brussel, Pleinlaan 2, 1050 Brussels)
recently completed a Ph.D. on the political history ofbroadcasting in Belgium
and with Dr. H. Verstraeten is studying the impact of transnational satellite TV
on European broadeasting institutions.

CANADA

Prof Stuart McFadyen 2nd Prof Colin Hoskins (Dept of Marketing and Economic
Analysis, Univ of Alberta, Faculty of Business Bldg, Edmonton, Albera T6G
2R6) have written “The Canadianization of European Television Broadcasting:
A Canadizn Solution?” which considers Telefilm Canada’s broadcast fund asa
promising example of how to stimulate an independent indigenous tv production
industry.

Rolf Mirus and Prof Colin Hoskins have completed A Study of the Economic, Social
and Cultural Reasons forthe Significant International Popularity of Television Fiction
Produced in the United States. With Prof Hoskins, Rozeboom has written a paper
on "The Pricing of US Tetevision Program Exports’ ProfHoskinsis also working
ona paper with Bernard Yeung entitled ‘On the International Trade in Television
Programs’.

Thotnas L. McPhail (Cormumunicasion Studies Prog, Univ of Calgary, Calgary,
Alberta T2N 1N4), is completing 3 new introductory text which deals with
Canadian Broadcasting policy and its relationship to cultural and public policy
issues. He is also completing a piece for Sage Publications on international crends
in broadcasting.

Prof, Marc Raboy (Université Laval, Faculté des Arts, Dépr d'Information et de
Commurnication, Gité Universitaire, Qéubec, Canada G1K 7P4) has recently
completed a book manuscript on the history and evolution of Canadian
broadeasting policy from 1928 1o the present, to be pubiished in 1989

Dovothy Zolf zleng with Frederick Rainsberry and Bernatd Benoist, (Univ of
Calgary. Communicarion Studies Prog, Calgary, Alberta T2N 1N4) has
proposed research on 'Canadian Broadcasting Policy; Provincial/Educational
Broadcasting Authorities in Canada.”

CHILE

CENECA, Santa Beatriz 106, Santiago. Valerio Fuenzalida has recently completed
a study tour of Britain and continues to be involved in the debate on future
prospects for public broadcasting in Chile. Maria de la Luz Hurtado co-
crdinates the research programme of CENECA on cultural and broadcasting
policies.

Diego Portales (Instituto Latinoamericano de Estudios Transnacionales, Casilla
16637, Correo 9, Santiago) has been studying ways of introducing policies of
regional decentralisation of TV, greater openness to independent producers, and
more programme diversicy.

FRANCE

BIPE, Bureau d'Information et de Prévisions Economigues (122 Av Charles de
Gaulle, 92522 Neuilly) (Director of Communication Studies: Alain Le
Diberder} undertakes a variety of research on the economic aspects of media
policy, including changes in broadcasting.

Betnard Guillon (Direction Générale de Télécommunications, Service de la
Prospective et des Etudes Economiques, 20 Av de Ségur, 75700 Paris, France)
withJean C. Padioleaw, inliaison with the Groupe Européen des Médias of the
Maison des Sciences de I'Homme in Paris, and the Commission Nationale de
la Communication et des Libertés, is completing research on the regulation of
broadcasting systerns in the United States, the United Kingdomand France, with
a special interest on the complexity and the oddities of the implementation
process. (This reseatch should be pubiished in 1988).

Guy Pineau ([nstitut National de I'Audiovisuel, 4 Av de 'Europe, 94366 Bry-sur-
Marne, Cedex.) in collaboration with Pierre Muso (SPES-DGT) is working on
deregulation in France and [taly and alternadives to public service.

Dominique Wolton (Centre National dela Recherche Scientifique, 27 rue Damesme,
75013 Paris) studies the processes of political communication and has recently
written ‘La role des intellecruels et des jornalistes dans la communication
politique’ in New Media and Concepts of Communication. (Frankfure; New York:
Sringer Verlag, 1988).

IRELAND

Wolfgang Truetzschler (College of Commerce. Dublin I[nst of Technolegy,
Rathmines Rd. Dublin 6) researches community radio, local media, dereguiation
and public service broadcasting in freland.

ITALY

Roberto Grandi (Inst di Comunicazione, Univ di Bologna, Via Totfano 2, Bologm.)
is doing 3 socio-economic analysts of v commercials as well as research ontv
news formats, and on marketing and television.

Dr. Gianpietro Mazzoleni (Dcpt di Sociologia, Univ degli Studi di Milano. Via
Conservatorio 7, 20122 Milan)is currently studying electoral communication
v commercial and public broadeasting systems.

1 1 AT A1 Q1009 Ml 2 mmad 1 ——— -

Verifica qualitativa programmi trasmessi, Radiotelevisione Italia (Piazza Monte
Grappa 4, 00175 Roma.) have published their broadcasting researchin Dati per
la verifica dei programmi trasmessi edited by Nicola Di Blasi and Giancarlo
Mencucci.

JAPAN

NHEK Broadcasting Culture Research Inst, Theoretical Research Centre (2-1-1
Atago, Minato-ku. Tokyo 105) researches the concept of public service as defined
in Japanese society and re-examines the role and function of public broadcasting
taking into account institutional and ethical aspects as well as audience views anr
perceptions. 7

MEXICO

Maria Antonieta Rebeil C. (Dept de Comunicacion Social, Univ Iberoamericana,
Cadiz Sur 32-7, Colonia Insurgentes Mixcoac, Mexico, DF 03920) has been
studying possibilities for regional decentralisation of TV and che improvement
of the regional stations of Mexico’s public TV broadcasting system.

NETHERLANDS

Kees Brants (Univ van Amsterdam, Grimburgwal 10, Gebouw 3. 1012 GA
Amsterdam) focuses on the future of public broadcasting and the effects of the
new media en political parties and political cultute, both on 2 comparative level.

NORWAY

Asle Rolland and Sissel Lund (Norsk Rikskringkasting, 0340 Oslo 3)are involved
in research on broadcasting policy and audience research. They are also
responsible for the IAMCR working group on communication policy and
planning.

PERU

Rafael Roncagliolo (TPAL, Apartado Postal 270031, Lima 27) has sponsored aseries
of Latin American conferences on ways of increasing public service regulation
in commercial TV and strengthening the role of the public sector in TV
broadcasting. FPAL has sponsored a series of studies evaluating TV reform
movements in Latin America which will be reported in a forthcoming publication
by Elizabeth Fox.

SWEDEN

Lowe Hedman {Associate Prof, Dept of Sociology, Uppsala Univ) is working C
aresearch project on the introduction of cable-TV and satellice-T'V in Swede®
and the palicy-making and decision-making connected with this. This research
has resulted in a text book which he has written with P, G. Holmlév. Lowe
Hedmar is also heading a research project on the function of local radio.

Olof Hultén (Dept of Audience and Programme Research, Sveriges Radio,
Stockholm, until the end of the academic year 1987/88 visiting associate professor
at Univ of Texas at Austin), plans to write a paper on “The concepts of public
service and US public interest’.

UNITED KINGDOM

Jay G. Blumler (Centre for Television Research, Univ of Leeds, Leeds L52 9JT) with
Dr. T. ). Nossiter (London School of Economics) has edited Broadcasting Finance
in Transition: A Comparative Handbook (Oxford Univ Press, forthcoming) andis
conducting an enquiry into ‘The New Television Program Marketplace’ in the
United States, examining how programme-making creativity fares in a
commercially driven multi-channel broadcasting system.

Broadcasting Research Unit (3% Highbury Place, London N3 1QP), Stephen
Barnett continues to explore audience attitades to public service broadcasting
in Britain and Europe.

Prof, Kenneth Dyson (School of Studies in European Studies, Univ of Bradford,
Bradford, W Yorkshire BD7 1D) recently completed. with Dr. Peter
Humphreys (Univ of Manchester) Broadcasting and New Media Policies in Western
Europe. (London; Croom Helm, 1988) and is researching the role of small states
in the future of European breadcasting.

Peter Humphreys (Dept of Government, Univ of Manchester, Manchester M13
9PL) is finishing a book on the press and broadcasting in West Germany.
Charles Jonscher (Booz Allen & Hamilton. 160 Piccadilly, London W1V 9HA)

continues to study the economics of broadeasting and rlecommunications.

Dr. Raymond J. Kuhn (Dept of Political Science, Queen Mary College, Univ of
London, Mile End Road, London E1 4N8) studies current political developments
in French television.

Dr. Ralph Negrine (Dept of Politics, City of London Polytechnic, Calcutta HouL
Old Castle St. London E1 7NT) is planning a study of international news services
and with André Goodfriend has wrictten ‘Public Perceptions of the New Media:
A survey of British Attitudes’ to appeat in Media Culture and Society. He has also
cdited a new book on Sutellite Broadeasting (London: Croom Helm, forthcoming}.




*

Ms. Jeanette Peasey {School of Modern Languages, Univ of Bath, Claverton Down,

Bath BA2 7AY) is completing a doctoral study on public service broadcasting

and the chailenge posed by commercial broadeasting in West Germany.

Dr. Donald Sassoon (Dept of History, Westfield College, Univ of Lundon,
Kidderpore Avenue, London NW3 75T) is comparing the relation between
governments and television in 15 countries for the Italian broadcaster, RAL

Prof. Jeremy Tunstall {Communications Palicy Research Centre, City Univ,
Northampton 3q, London EC1V OHB} with Dr. Michael Palmer (Univ
Rennes) is studying communication policy in Britain and France.

NITED STATES
Prof William H Davidson (Univ of Southern California, Deptof Managementand
Crganization, Schoot of Business Administration, Los Angeles 90089-1421}is
conducting a study of the evolution of the American broadcasting industry.
John Havick (Deptof Social Sciences, Georgia Inst of Technology, Atlanta, Georgia
30332)1s doing research and writing a book about the relationship berween mass
communication and democracy, and the joint impact of democracy and mass
communication upon the political process.

Prof Burton Panlu (Prof and Director Emeritus, Radio and Television, Univ of
Minnesota) is planning a comparative research study on *Channef 4 in the UK
and its effect on the broadcasting services of the country”. ‘

Dr. Thomas Streeter (Dept of Communication Arts, Univ of Wisconsin, Vilas
Communication Hali, 821 University Av, Madison. W1 53706) analyzes the
relationship between patterns of policy *talk’ and policy action’ in broadcasting,

WEST GERMANY

Hans-Bredow Institut, the Director, Prof Dr Wolfgang Hoffinan-Riem
(Heimhuder Strasse 21, 2000 Hamburg 13) is directing a number of projects
among which are: 'Freedom of Communication in the German Constitution’
and ‘A Comparative Analysis of the licensing of private radio stations and four
cable pilot projects’

Prof Dr Hans J. Kleinsteuber (Inst fiir Politische Wissenschaft, Universitit
Hamburg, Allende-Platz 1, 2000 Hamburg 13} directs a two-year research
projecton trade unions and electronic media polirics, and an 18-month praoject
on nen-commercial local radio in 15 countries,

Additional Bibliography on Public Broadcasting

Public Broadcasting: General

Gournay, Chantal de, Pierre Muso and Guy Pineau. Tlévision Déchainées: La
Déreglementation en Italie, en Grande-Bretagne et aux Etats-Unis. Paris: La
Documentation Francaise, 1985. 189pp, Useful survey of recent changes in public
broadcasting policies, especially in [zaly.

Head, Sydney W. World Breadcasting Spstems: A Comparative Analpsis. Belmont, CA:
Wadsworth Publishing Co., 1985. 457pp. Overview of broadcasting structures
and regulations.

Katz, Elihu and George Wedell. Broad:asting in the Third World: Promise and
Perpormance, Cambridge. MA: Harvard Univ Press, 1977, 305pp. Still the standard
work on Third World broadcasting-though much in need of updating,

Kuhn, Raymond, (ed.). The Politics of Broadcasting. London: Craom Helm, 1985.
305pp. Essays on broadcasting poticies in the UK, USA, France, Germany, Italy,
Japan. Canada and Australia,

McCavitt, William E (ed.). Broadcasting Around the World. Blue Ridge Summit, PA:
Tab Books, 1981. 336pp. Brief explanations of broadcasting systems in I8
countries.

_ Aedia, Culture and Society, Vol5/3-4, (July-October 1983). Issue on ‘Public
Service Broadcasting: The End?' with essays on West Germany, France, Australia,
the USA. and the UK,

Smith, Anthony. ‘Deregulation, New Technology, Public Service: Vision versus
Rhetaric. Canadian Journal of Communication, VollO/4 {Autumn 1984), pp.1-15.
A defence of the public service ideal.

Rowland, Willard. The Challenges to Public Service Broadcasting. Berlin: Aspen
Instirute, 1987. 42pp. Report of a conference which identified the major chalienges
as technology, privatization, finance, political pressures, and the viabilisy of the
public service ideal.

African and Asian Broadcasting

Paul Ansah. The Ghana Broadcasting Corperation., Accra: GBC, 1985.

Douglas A. Boyd. Broadcasting in the Arab World: A Survey of Radio and Television in
the Middle East, Philadelphta, PA: Temple University Press, 1982. Systemnatic
account of ail aspects of broadcasting in all parts of the Arab world.

Cruise O’Brien, Rita. ‘Broadcast Professionatism in Senegal’, in F. O. Ugboajah
(ed.) Muss Communication, Culture and Society in West Africa. Oxford: Hans Zell,
1983, pp.187-200.

Geller, Judith F. Japanese Public Broadzasting: A Promise Fulfilled. New York: Aspen
Institute for Humanistic Studies, 1979. 104pp. A history of the post-war
development of Japanese broadcasting.

Head, Sydney W. (ed.). Broadzasting in Afvica: A Continental Survey of Radio and
Television. Philadelphia, PA: Temple University Press, 1974, 453pp. Old study
valuable for its historical material. R

[to, Masami. Broadcasting in fapan. London: Routledge and Kegan Paul in association
with the International lnstitute of Communications, 1978, 125pp.
Comprehensive summary of Japanese broadcasting.

Khalid, Muhammad. *Radio Broadcasting in Pakistan: Promise and

Performance, (1947-1977). Communications (The European fournal of

Compmunications) Vol 13/2 (1987), pp-43-49. Radio Pakistan was set up to be an

educarional service but has given too much time to entertainment programming

and has fajled to promote national solidarity and integrity.

Ladele, Olu, V. Olufemi Adefela and Olu Lasekan, History of the Nigerian
Broadcasting Corporation. Tbadan: thadan Univ Press, 1979. pp-23t. Covers the
years from 1950-1977.

Luthra, H.R. Indian Broadeasting. New Delhi: Publications Division, Ministry of
Information and Broadcasting, 1987. 531pp. Detailed narrative history of
broadcasting.

Mytton, Graham. Mass Communication in Africa. Eondon: Edward Arnold, 1983,
159pp. Contains useful case study material on broadcasting in Zambia, Nigeria
and Tanzania.

Zaffiro, James ]. ‘Political Legitimacy and Broadcasting: The Case of Zimbabwe.,
Gazette, Vol 37/3 (1986), pp.127-138. Analyses the political pressures on the
Zimbabwean Broadcasting Corporation.

Australian and New Zealand Broadcasting

Armstrong, Mark. Broadcasting Law and Policy in Australia. Svdney: Butterworths,
1982. 291 pp. Basic reference book for Australian broadcasting,

Barr, Trevor. The Electronic Estate: New Communications Media and Australia.
Harmondsworth, Mddx.: Penguin, 1985. 271 pp. Chapter 6 considers the
problems of public broadcasting.

Bear, Andrew. 'Recent Developments in Broadcasting Policy’, Austrafian  Journal of
Communication, Nos 9/10 (January-December) 1986, pp. 1-12. Discusses
implications of broadcasting policy and the weaknesses of Australian policy
research in this area,

Department of Transport and Communications. Review of Natioral Broadcasting
Policy. Discussion Papers: Australian Broadcasting Corporation, Canberra: The
Department, 1988. 350 pp.

Gregory, R. J. Politics and Broadcasting: Before and Beyond the NZBC. Palmerston North:
The Dunmore Press, 1985. 138 pp. The focus is on 1962-1975; examines news
and controversial programming as well as political pressurss in New Zealand
broadcasting.

Canadian Public Broadcasting

Fortner, Robert S. ‘The System of Relevances and the Poliries of Language in
Canadian Public Policy Formation: The Case of Broadcasting”. Canadian Journal
of Cormmunication, Yol 12/3-4 {1986) pp. 19-35. Shows how the rhetoric of public
policy has shifted in favour of private broadcasting.

Hardin, Herschel. Closed Circuits: The Sellout of Canadian Television. Vancouver:
Douglas and Mclntyre, 1985. 339 pp. A polemical history of Canadian public
broadcasting from 1965.

Hoskins, Colin and McFadyen, Stuart.

"The Economic Factors Relating to Canadian Television Broadcasting Policy: A Non-
Technical Synthesis of the Rescarch Literature’. Canadian Joural of Communication,
Vol 12/1(1986) pp,. 21-40. Argues for subsidies to Canadian programme makers
rather than for content regulations.

Peers, Frank W. The Public Eye: Television and the Pelitics of Canadian Broadcasting,
1952-1968. Toronto: University of Toronto Press, 1979.

Raboy, Marc. ‘The Public Dimension of Broadcasting: Learning from the Canadian
Experience. Paper to 1986 Internationai Television Studies Conference. 45pp.
Argues for measures to increase public participation in broadcasting.

Raboy, Marc. ‘Public Television, the Natonal Question and the Preservation of the
Canadian State’, in P. Drummond and R. Paterson (eds.). Television in Transition,
London: BFI Publishing, 1985. pp.64-86. Argues that one problem with
Canadian public broadcasting policy is the confusion of ‘nation’ with 'public’
and a narrow idea of the ‘nation”

CRT Vol 8 (1987) Nos. 3 and 4—15



Report of the Task Force on Broadcasting Policy. Ottawa: Supply and Services
Canada. 1986. 731 pp. This “‘Caplan-Sauvagereau’ report completed a review
of broadcasting policy begun in 1984. It called for a stronger Canadian
Broadeasting Corporation, for more Canadian content and for the creation of
new Pay-TV and cable networks.

Zolf, Dorothy.  The Regulation of Broadcasting in Canadaand the United States:
Seraws in the Wind, Casadiant fournal of Communication. Vol 13/2 {(1988), pp30-44.
Compares legal bases of broadeast regulation in the two countries and considers
the possibilities of Canadian deregulation.

Public Broadcasting in Europe: General

Burgelman, Jean-Claude. “The Future of Public Service Broadcasting: A Case
Study fora"New' Communications Policy". Enrepean Journal of Communication,
Vol 1/2 (June 1986), pp.173-202. Drawing on the Belgian experience proposes
a way of restructuring the ownership of public service institutions.

Eleck, Florian H. (ed.). Planung, Aufsicht wnd Kontrolle von Rundfunk-Unternehmen.
Seuttgart: Kohlhammer, 1987, 130 pp. Essavs on planning, control and
supervision of broadeasting institutions. both privaee and public, in West
Germany and Switzetland.

Kuhn, Raymond (ed.). Broadcasting and Politics in i¥estern Enrope. London: Frank Cass,
1985. 174 pp. Countries discussed are the UK, Eire, France, ltaly, West Germany,
Netherlands, Spain and Greece.

LeDuc, Don R, 'French and German New Media Policies: Variations on a Familiar
Theme' Journal of Broadeasting and Electronic Media. Vol 3174 (Fall 1987), pp.
127-447. Contrasts French and German policies in the 1980s.

MecQuail, Denis and Karen Siune (eds.). New Media Pofitics: Compararive Perspectives
in Western Enrope. London: Sage, 1986. 216 pp. A detailed discussion ot the political
factors influencing media policies, including the pressures on public broadcasting.

Rostan, Blaise, La Service Public de Radio et de Tetévrsion. Lansanne: Ed. René Thonney-
Dupraz. 1982. 293pp. A study of Swiss public broadcasting.

British Public Broadcasting

Blumler, jay G, Malcolm Brynin and TJ Nossiter. 'Broadcasting Finance and
Programme Quality: An International Review. European journal of Communication, Vol
1/3 (September 1986) pp.343-364. Comparative study which concludes chat the
present method of financing the BBC is probably the best way of serving the
interests of public and broadcasters.

Comnmittee on Financing the BBC Report. Londan: HMSO, 1986, (Cmnd.9824).
219pp. The report of the Peacock Committee which investigated the issues
surrounding the finance of public broadcasung.

Docherty, David, David Morrison and Michael Tracey. Keeping Faith? Channel
Four and Its Audience. London: John Libbey, 1988. 184 pp. Study which reveals
the complex nature of public attitudes towards public broadcasting generally
as well as Channel 4 in particular.

Leapman, Michael. The Last Diays of the Beeb. London: Allen and Unwin, 1986.
299pp. Journalistic account of the history of the BBC from the 1960s to 1985.

MacCabe, Colin and Otivia Stewart {eds.). The BBC and Public Service Broadcasting.
Manchester: Manchester University Press, 1986. 116pp. Papers froma seminar
held in 1985 looking at the present state and future prospects for public
broadcasting.

Milne, Alasdair. DG: The Memuirs of @ British Broadeaster. London: Hodder and
Stoughton, 1988.237pp. A remarkably detached account by Milne of his careet
at the BBC and the problems and pressures he faced as Director-General. A
revealing insight into the difficuities of managing such a large and culturally
important institution as the BBC.

Morrison, David. Invisible Citizens: British Pubiic Opinivn and the Futire of Broadcasting.
London: John Libbey, 1986. 89 pp. Revealing study of the British public’s range
of attitudes to public broadeasting.

Paulu, Burton. Tefevision and Radio in the Untited Kingdor. London: Macmillan. 1581.
476 pp. Useful source of basic information about British broadcasting.

Sendall, Bernard. Independent Television in Britmin. 2 vols. London: Macmillan,
1982-1983, 418p. The first two parts of a three volume work on [TV. They cover
the period from 1946 o 1968,

French Public Broadcasting

Cosmmission Natiuonale de la Communication et des Libertés. Dopze ans de
télévision, 1974-1986. Paris: La Documentation Fran ise, 1987.302pp. Systematic
account of changes in French television regulation and programming.

Dossiers de 1'Audiovisuel, No 20 {July/August 1988), *LEsprit des Lois ou
Comment Refarmer UAudiovisuel? (1917-1988)" A series of articles on the
politics of broadcasting retorm.

Mediaspouvoirs, Vol 2 (March 1986), pp39-124. "Moins J'Erat dans la
Communication?’ Eight articles on the process of media deregulation in France
and other countries. Four articles comprise a political debate ameng
representatives of French political parties.

.. Ty T 1O IO MNae X oangd 4

German Public Broadcasting

Glotz, Peter and Reinhold Kopp. Das ringen wm den Medienstaats vertragder Linder.
Berlin: Speiss, 1987. 278 pp. Examines the pelitical struggle among the German
states over the introduction of private broadcasting.

Grimm, Dieter. ‘Verfassungrechtliche Perspektiven einer dualen
Rundfunkordnung? Rundfunk wnd Fernsehen, Vol 35/1 (1987, pp.25-35.
Discusses the implications of the 1986 Gezman Federal Constitutional Court
deciston to require public broadeasters w ensure the essentiat basic broadcasting
service.

Schumacher, Birgit. ‘Kommunikatienspolitisch relevante Urteile d
Bundesvertassungsgerichts seit 1976 Publizistik 32/4 (1987, pp.403-421. Rwie@
of the decisions taken by the Federal Constitutional Court with regard to media
and broadcasting law since 1976.

Stock, Martin. *Ein fragwiirdiges Konzept dualer Rundfunk systeme’. Rundfunk und
Fernsehen. Yol 35/1 (1987) pp.3-24. Analysis of the 1986 decision of the Federal
Constituticnal Court on dual broadcasting systems. Finds that the demands made
on private broadcasters are lowered and argues that this may lead to aloss of
quality in the broadcasting system as a whole.

Wallenburg, Gabriela von. Private Broadeasting in Germany: Legal Foundations
and Practice. Journai of Media Law and Practice, Vol 8/3 (Ocrober 1987), pp- 86-89.
Brief summary of recent developments in German broadcasting regulation.

Latin American Broadcasting

Fuenzalida, Valerio. ‘Problemas y Desafios ala TV Chilena' Santiago: Corporacion
de Promocion Universitaria 1986. 38pp.

Lira. B. Juan Pablo {ed.). Televisin en Chile: Un Desafie Nacional. Santiago: Centro
Jde Estudios del Desarollo and Centro de Indagacion y Expresion Cultural y
Artistica,1987. 226 pp. Discusses the evolution and future of televisionin Chile.

Mahan, Elizabeth. "Mexican Broadcasting: Reassessing the Industry-state
Relationship'._journal of Communication. Vol 35/1, pp.60-75.

Mattos, Sergio. ‘Publicidad v gobierno en 12 Television Brasilena’. Chasqui Vol 9
(March, 1984, pp. 17-22. The development of Brazilian television and the effects
of advertising and government influence.

Richeri, Giuseppe and Cristina Lasagni. ‘Precocious Broadcasting " Intermedia,
Vol 1543 {May 1987). pp.22-33. Study of Brazilian broadcasting with emphasis
on the emergence and growth of the Globo network.

United States Public Broadcasting

A Public Trust: The Landmark Report of the Carnegie Commission on the
Future of Public Broadcasting. New York: Bantam Books, 1979. A key
document which provides a good starting point for considering the problems
of US public broadcasting. 1

Pepper, Robert M. The Formation of the Public Broadeasting Service. New York: Arn
Press, 1979, 493pp. The emergence of the Public Broadcasting Service out of
educational broadeasting in the USA.

Stone, David M. Nixon and the Politics of Public Television. New York: Gatland
Publishing. 1985. 370 pp. Tells the story ofhow the Nixon administration fought
to hamper the development of public broadcasting.

Witherspoon, John and Kovitz, Roselle. The History of Public Broadcasting. {available
from Carrent, 2311 18ch St N'W, Washington, DC 20009. 85pp. Useful shott
account of PSB over the past 20 years.

™,

1

COMMUNICATION RESEARCH TRENDS —Published four times a year
by the Centre for the Study of Communication and CulturelSSN 0144-4646
Editor: Robert A, White
Asst. Editors: James McDongell, Maria Way
Subscription:
Individual: { vear, US§7.50 (UKL4)
Institutional: 1 year. US812 (UKET) 3 years, US$30 (UKL1T)
Student: | vear, USS6 (UKLY) 3 vears, US$15 (UKL6)
Payment in USS or equivalent in UKE, Canadian § or 8 Gerntan DM.

3 years, US320 (UKL10)

Address all correspondence to:
COMMUNICATION RESEARCH TRENDS
221 Goldhurst Terrace
London NW6 3EP England Tel: (01) 328-2868

Typesetting and origination by Type Out. London SW16; (01)877 1788
Printing by Roebuck Press, Mitcham, Surrey: (01} 640-9211

The CENTRE FOR THE STUDY OF COMMUNICATION AND
CULTURE is an international service for communication research
established by the fesuits in 1977.

Executive Ditector, Leo A Murray: Research Director, Robert A.
White; Director of Documentation, James McDonnell.

International Board of Directors: Leeds: James Keegan: London:]oseph(
Munitiz: Catlos Vaile; Madrid: Antonio Blanch; Manila: Nim
Gonzalez; Paris: Michel Dubost; Rome: Peter Henrici, John E O'Bren,
John ] ¥ Callaghan.




