A Quarterly Information Service from the

Centre for the Study of Communication and Culture

International News Flows
by
Keval J. Kumar and W. E. Biernatzki S.J.

Proposals for a 'New World Information and Communication Order’ (NWICO), during the late
1970s and early 1980s, stirred up a hornets' nest of controversy in the United Nations
Educational Scientific and Cultural Organization (UNESCO). On the one side it was seen as

a demand for a fair and balanced flow in international news. On the other, fears were
expressed that it was an invitation to states to control the free collection and distribution of
news. At the centre of the turmoil were the transnational news agencies, such as Reuters,
Associated Press, Agence France Presse, and their television counterparts, Visnews and World
Television News. Criticizing them for lack of fairness and balance, the non-aligned nations
established their own national and international agencies and news pools, which often were
attacked, in turn, as 'government-controlled'.

This issue of Trends reviews the debate on international news flows then goes on to
survey some studies evaluating the actual state of international newsgathering, gatekeeping
and transmission, the level and effects of the dominance of Western news agencies, and
alternatives to those agencies in the developing world.

REVIEW ARTICLE

By Keval J. Kumar Ph.D.

I. Genesis of the Debate

The demand for a more just and more equitable
flow' of information and news across international
borders had its roots in the struggle of the nations
of Asia, Africa, Latin America and, later, Eastern
Europe to break free of colonial chains. Already,
early in the freedom movements, defiant efforts
were made to counter the information
disseminated by colonial governments through

news agencies, the press and other media. The
development of the vernacular press and
‘alternative’ forms of news distribution such as
small magazines, pamphlets, letters (often hand-
written), sireet plays and public meetings, played
a vital role in spreading the message of
independence. Several leading nationalist leaders
were active journalists.

CRT Vol 10 No. 4 - 1



D. R. Mankekar. One-Way Flow: Neo-Colonialism via News Media. New Delhi: Clarion Books, 1978,

Hamid Mowlana. Global Information and World Communication: New Frontiers in International Relations. New York:

Longman, 1986.

Jim Richstad and Michael Anderson (Eds.) Crisis in International News: Policies and Prospects. New York: Columbia

University Press, 1981.

Colleen Roach. 'The US Position on New World Information and Communication Order'. Journal of Communication, Vol.

37, No. 4, Autumn 1987 pp.36-51,

Robert L. Stevenson.
York/London: Longman, 1988.

Communication, Development and the Third World: The Global Politics of Information.

New

MacBride, Sean, et al. Many Voices, One World. London/New York/Paris: Kogan Page/Unipub/UNESCQO, 1988 (1980).
(Available from the Centre for the Study of Communication and Culture, £7.95 - paperback.)

Once independence was won, the struggle
became part of the effort to follow the path of non-
alignment and self-reliant development. Indeed,
information was valued, from the beginning, as a
public resource and a ’social good’ linked to
development. The transnational agencies were,
therefore, replaced by national agencies; not all of
them under direct government control, though in
most cases subsidized by the new governments.
The transnationals did not go gracefully. Reuters,
for instance, refused to let go of its profitable
market in India until the Prime Minister himself
forced it to withdraw. In some other places, like
Nigeria, Ghana and the Caribbean, Reuters'
managers were retained to help establish the
national news agencies. Furthermore, journalists
of some developing countries were sent to the West
for training. Others were offered "attachments’ at
the BBC and other Western broadcasting
organizations. These efforts resulted in the
entrenchment of Western and transnational news
values in the press of the developing countries,
helping to extend the dominance of the
transnational news agencies long after the
holdover managers and experts had been replaced
by native journalists.

New Regional Alliances

Meanwhile, governments of the developing
countries began to formn new alliances, keeping
clear of the '‘power blocs’. The Non-Aligned
Movement (NAM) came into existence in 1961,
with twenty-five member countries. Today, it has
102 members. In 1963, the independent nations of
the African continent came together to form the
Organization of African Unity (OAU), and two
years later the Association of South-East Asian
Nations (ASEAN) brought together Indonesia, the
Philippines, Malaysia, Singapore and Thailand in
a regional alliance. The Organization of American
States (OAS) was formed in the Western
Hemisphere. Of all these, the most significant was

2- CRT Vol 10 No. 4

NAM, and its influence was increasingly felt in the
United Nations. During the late 60s and early
70s, the non-aligned nations banded together to
fight the international economic order which
offered unfair and unequal trade advantages to the
richer nations. They argued that 'free trade’ was
in reality a one-way trade, from North to South,
and 'free-flow’ of information likewise was
regarded as a one-way flow of news and
information, again from North to South.

They further argued that political freedom
without economic and cultural freedom was
meaningless; a de facto colonialism prevailed,
their national and cultural identities were under
threat of extinction. Their mass media were
dominated by material from the West: films from
Hollywood, TV serials from the networks, popular
music from the multinational record companies,
and news in all media from the transnational news
agencies. Direct broadcasting was seen as the
ultimate threat to their national and cultural
identity. The flow was 'free’, all right, but there
was no equity or balanee in it.

The NAM countries therefore sought to re-write
the United Nations Charter, which had been
adopted at a time when most of the developing
world was under colonial rule. They felt that the
Charter reflected colonial interests and values,
which were repugnant to the free non-aligned
countries.

Role of UNESCO

Resentment about this obvious imbalance gave rise
to speculation about its causes. Herbert Schiller,
in his contribution to the Richstad and Anderson
book, contends that the United States’ advocacy of
the 'free flow of information’ was necessitated by
imperialistic designs, corporate needs of business
and trade, and the Cold War atmosphere. He
argues that the historical coincidence of the
'imperial ascendancy' of the United States and its
advocacy of the policy of 'free flow of information’




T

18 not fortuitous. He suggests that 'the genesis
and extension' of the doctrine are roughly
coterminous with the ‘brief and hectic interval of
US global hegemony'. It was also seen as needed
to maintain the Cold War environment.

As early as 1948, the United States and its allies
had the major influence in drawing up the UN
Declaration of Human Righis. Article 19 of the
Declaration stated that ‘everyone has the right to
freedom of opinion and expression, and to seek,
receive and impart information and ideas through
any medium and regardless of frontiers’. News
agencies thus had an unimpeded right to collect
and distribute news and information regardless of
national frontiers'. In reality, the right could only
be exercised by the transnational news agencies,
for they alone had the resources, the technology
and the trained personnel to do so.

The interest of UNESCO in the communication
field goes back to the early 1950s. It derives from
UNESCO's 1945 Charter, which underscores the
principles of the 'free flow of information’ and 'the
pursuit of objective truth’. UNESCO carried out
its first study of 'mews flows' in 1953, a
comparative study of seven major dailies of the
world, which included a survey of the structure
and operations of news agencies. Three years
later, a second study focused on the problems of
transmitting press messages. Thus by the early
60s, UNESCO had come to identify the major
Western news agencies as 'one of the vital factors
in the flow of information'.

Later Moves in UNESCO

UNESCO stepped up its communication activities
with sponsorship of regional news agencies. A
UNESCO-sponsored conference in Bangkok in
1961 led to the creation of the Organization of
Asian News Agencies (OANA). In 1962, a similar
conference in Santiago recommended the
establishment of a news agency for Latin
American countries. A conference in Tunis in 1963
proposed the creation of a Union of African News
Agencies. These activities attracted little attention
or controversy in the West, at that time.

In 1970, however, the general conference of
UNESCO issued a call to 'examine communication
policies’, and began to draw severe criticism from
the United States and its allies in Europe. The
spectre of direct satellite broadcasting seemed, to
some governments, to pose the ultimate threat to
cultural independence. In 1972, a Soviet-
sponsored resolution, 'A Declaration of Guiding
Principles for the Use of Satellite Broadcasting for
the Free Flow of Information, the Extension of
Education and the Development of Cultural
Exchanges’, was adopted by UNESCO members,

and a related General Assembly resolution to
formulate principles governing direct satellite
broadcasting also received overwhelming approval,
Only the United States consistently opposed these
resolutions.

NIEO and NWICO

Meanwhile, the non-aligned nations had drawn up
a charter for a 'New International Economic Order’
(NIEO), which was approved at a special session of
the UN General Assembly in May 1974. NWICO
was seen by them as integral to NIEQ, The NAM
Summit Conference, in Algiers in 1973, made it
clear that the transformation of the international
economic system required that non-aligned nations
take concerted action in the field of mass
communication...in order to promote a greater
interchange of ideas among themselves'. Thus it
was at the Algiers meeting that the issue first
surfaced as one of major international concern;
however, the thrust of the resolution adopted at
Algiers was toward achieving a freer flow of
information among the non-aligned. Thus was
born the idea of a non-aligned news pool, which
was not conceived of as a rival or a supplanter of
the big four news agencies. Only later was the
pool felt to be a 'threat’ by the transnationals. The
non-aligned Group of 77 felt the Western agencies
were using their vast resources to carry on a
propaganda war against the just demands
embodied in both NIEO and NWICO. Western
attitudes towards 'free trade’, which the non-
aligned labelled pure ‘neo-colonialism’, were
exacerbated when the West persisted in regarding
information as just another commodity, to be
traded for profit without regard to its cultural
implications.

The MacBride Report

The strengthening voice of the non-aligned nations
in the United Nations led to the establishment of
an International Commission for the Study of
Communication Problems' by UNESCO, in 1977,
under the leadership of Irish diplomat Sean
MacBride. Its mission was to do a thorough
analysis of world communication problems, with
special stress on the international implications of
the modern media. The 'MacBride Report’ was
published, as the book Many Voices, One World, in
1980.

Although not an expression of UNESCQ's official
position, the Report served to define the issues
underlying the debate. The Commission members
-- prominent media personnages from varying
national and ideological backgrounds -- produced
a text, but not a consensus, and the Report's
uneven style reflects its ‘'mosaic’ character.

CRT Vol 10 No. 4-3




The new world' of the NWICO is that brought
into being by the newly gained independence of
more than eighty nations since the end of the
Second World War. Although other designations
were already in use, such as 'New International
Information and Communication Order (NIICO),
the 1978 UNESCO and UN General Assembly
resolutions agreed that the goal they envisaged
was a new, more just and more efficient world
information and communication order'.

The Report gives a full airing to the many
complaints of the non-aligned nations about the
defects in the prevailing system of international
news flow, such as the general neglect of news of
the summit conferences and other activities of the
non-aligned movement (Mulay, 1987). On the
other hand, it does not neglect to present
legitimate Western fears, warning in several
places, for example, that declarations defining the
Tesponsibilities’ of journalists, calling for their
licensing, or even saying that their rights and
freedom should be given special consideration, all
contain the danger of placing undue restrictions on
their work. While seeing some problems in the
kinds of news distributed by the transnational
agencies, the Report also notes that they provide
reliable news which cannot be obtained from other
sources, and many of their deficiencies are offset
by a ‘growing capacity in developing countries to
make appropriate critical selection of news coming
from abroad’ (p.85). Much responsibility, both for
failure to use diverse sources and for distorting
acts of 'gatekeeping’, lies with local editors; and
many efforts to establish a truly 'two-way' flow of
news are acknowledged to have been made in
recent years (p.146).

Neither the MacBride Report nor the general
declaration embodying NWICO, drawn up by
UNESCO in 1978, fully pleased anyone. But even
the minimal unity manifested in these
unsatisfactory compromises was a relief, in view of
the heated debate which had preceded them.

Although, as Roach points out, many disparities
between developed and non-aligned countries still
exist, and many basic issues in the debate have
not been resolved, other authorities note that it
promoted some improvements in the coverage of
non-aligned countries by Western media. Training
and development aid have been slow in coming,
but a few centres for training have been built and
funding supplied. Technological changes have

4- CRT Vol 10 No. 4

reduced the costs of news transmission greatly.
High newsprint costs have hampered newspaper
growth in many countries, but the spread of radio,
television and news magazines has more than
compensated for a decline in newspapers. Interest
in communication development has shifted its
focus from mass media to telecommunication,
which many have suddenly realized must be at the
core of broad-spectrum development planning.

'Free Flow' versus 'Free and Balanced Flow'
Many observers in the non-aligned nations
nevertheless see the fundamental problem in news
flow as still unresolved. The debate, as they
interpret it, is not simply between the proponents
of 'free flow' and those arguing for a 'free and
balanced flow' of information across borders. It is,
rather, between radically diverse approaches to
news and news flows, which have their roots in
distinet social philosophies and cultures.

As the non-aligned countries perceive the
situation, the patterns of news flows as they exist
today are determined by a ‘cartel of transnational
news agencies which embody the political,
economic and cultural interests of the Western
bloc. The 'free flow' of information which they
defend is, in fact, uni-directional and vertical, from
North to South for the most part. News about the
South that is transmitted around the world
presents a distorted picture, for it is collected and
processed with a Western audience and readership
in mind. What is more reprehensible is that the
nations of the South, which have different
communication needs and interests, are fed
similarly distorted images.

Furthermore, news about the South is gathered
and processed by Western journalists who have
little understanding of the culture and socio-
political ethos of developing countries. The result
it that the 'images’ of the developing countries
thus disseminated are distorted, with the
emphasis on poverty, famines, floods, and other
disasters and coups d'état -- generally presented as
‘exceptional’ events without a context. Thus, the
philosophy of news espoused by the transnationals
- news as events and people of exception, as a
commodity for the market -- is alien to a
philosophy in non-aligned countries which sees
news as a developmental process, as filling a
social, political, economic and cultural need.




II. Research on Contemporary News Flows

Abdulrahman I. Al-Habib. "The Flow of Foreign News into Six Arab Gulf Newspapers'. International Communication Bulletin,

Vol. 24, No. 3-4, Fall 1989, pp. 11-15.

Anne Cooper Chen, 'Research in Progress: Televised International News in Five Countries: Thoroughness, Insularity and
Agenda Capacity'. International Communication Bulletin, Vol. 24. No. 1-2, Spring 1980, pp. 4-8.

Howard Frederick.

‘UNESCO's Mass Media Declaration, Ten Years of Accomplishment?. Intermedia, Vol.15, No, 4/5,

July/September, 1987, pp. 76-78; also summarized in Infernational Communication Bulletin, Vol. 23, Na. 1-2, Spring 1988,

pp. 11 and 24.

Gannet Center Journal, special issue: 'International News and Foreign Policy’, Vol. 3, No.4, Fall, 1989,

The bystander perplexed at the vehemence of the
controversy is justified in asking, at this point, just
what the true status of international news flow is
at the present time. Is there something
resembling a genuine monopoly of news sources?
If so, has it tended to increase or to decline during
the years since the NWICO debate was at its
height? In fact, do the local media around the
world have enough possible alternative sources of
news to enable them, with a bit of imagination and
effort, to break any Western monopoly which
might exist?

The UNESCO Declaration, Ten Years Later
In a 1987 survey of 82 international
communication professionals from 26 countries,
Frederick tried to determine their estimate of the
degree to which the ideals embodied in the 1978
Mass Media Declaration of UNESCO had been
realized.  Although most of the respondents
perceived that certain transnational corporations
had dominated the flow of news and information
during the preceding decade, they also agreed that
the increased capacity of international
communication channels had both increased the
volume of communication flows and promoted
exchanges between countries with different
economic and social systems. Other improvements
included increased opportunities for the
professional training of media personnel and
increases in financial and technical assistance
aimed at ’strengthening and expanding
international media.'

They felt, however, that the use of the media for
racial discrimination, propaganda and vestiges of
colonial domination in the media of the Third
World would never be eliminated. They were also
pessimistic about the possibility of correcting
inequalities in infermation flow, about the ability
of people to check the accuracy of the facts which
appear in the public media, about guaranteeing
the protection of journalists, about establishing
access to diverse sources and means of

information, and about establishing a genuinely
free flow of information.

Nevertheless, they tended to believe that the
1978 Declaration has sensitized many journalists
and policy makers in the West to the legitimate
communications concerns of the non-aligned world.
They also tended to feel that 'most of the tasks set
out in the Declaration ten years ago can be
realised in the years to come' (p.78).

Ultimately, the truth about news flows can be
known only by means of extensive and intensive
empirical studies of the news sources used by the
various media in each country and by
understanding the reasons why some sources are
used more frequently and others less. The ways in
which internationally available sources are
adapted to local uses, selected for local purposes
and supplemented by local or national news
sources are also relevant for a full understanding
of why media flows assume the patterns they do.
Such studies have flourished under the influence
of the debate; although writing on the subject
remains dominated by the more philosophical
perspective, rather than the empirical.

Kuo-jen Tsang, in a study (Tsang, 1987), cited by
Chen (p.4), found that in the eight years from
1970-1977 only 35 international communication
studies (apparently limited to articles in major
American professional journals and books in
English} were published, but in the eight years
from 1978 to 1985 almost three times as many,
104, appeared. In the period 1980-1986, 40 books
were published on international news alone
(Tsang, et al., 1988, p. 13).

Gulf Newspapers

Al-Habib analysed the newspaper with the largest,
circulation in each of six Persian Gulf states;
Saudi Arabia, Kuwait, the United Arab Emirates,
Qatar, Bahrain and Oman. More than fifty
percent of the papers' news, by column inches, was
foreign in content. Although the difference was
not statistically significant (i.e., statistically, one
could only say that equal weight was given to

CRT Vol 10 No. 4 - 5




foreign and domestic news), substantially more
space was devoted to foreign news by these Gulf
newspapers than by either American or other Arab
countries’ newspapers, as documented by earlier
studies (Abdelaziz, 1981; Elsarayrah, 1986).

Coverage of other Middle Eastern countries
constituted 33% of the foreign news in the six
papers, Africa accounted for 21.8%, Western
Europe 19.5%, North America 11.9%, and Asia
9.2%, with minimal attention to other regions,
Essentially the same amount of news was credited
to ‘international’ (transnational) news agencies as
to Arab news agencies, but some suspicion
remained that much of the 44.5% whose source
was not credited had actually come from
transnational agencies. Only 12% of foreign news
was credited to the papers’ own staffs.

The category ‘conflict and defence’ accounted for
40% of foreign news, and more of the news
credited to international agencies (44.5%) fell into
this category than that credited to Arab agencies
(34.2%). A distinct imbalance was seen in the
stress on political and defence news to the neglect
of cultural, religious and economic news. Although
the Third World, as such, was not neglected, Latin
America and the Eastern bloc countries were
almost ignored. Although news agencies were
extremely important sources of news, and
doubtless contributed to the severe imbalance
discerned in coverage by the six newspapers, Al-
Habib says that further research would be needed
to determine the relative influence of local
gatekeeping and other news selection factors.

Television News
‘Staggering logistical problems’ have discouraged
truly international studies of television news.
Where local or national archives of television news
exist, as in the United States, they have served to
skew studies towards those places, making the
research effectively national, rather than
international, in scope. Chen says that only three
large-scale international studies have been carried
out up to 1988 (Stevenson 1984, Stevenson and
Shaw 1984, Cohen and Bantz 1985, and
Straubhaar et al. 1986.). The Ohio State
University project on which Chen reported began
in 1986, when collaborators in several countries
were asked to tape the evening news on each of
five days, 1-5 September. The tapes were viewed
during the winter of 1987, and the submissions
from five countries, United States (CBS Network),
Japan (NHK), Sri Lanka (Rupavahini), Jamaica
(JBC), and Colombia ('24 Horas') were judged to be
complete enough for comparison.

The lowest proportion of time devoted to
international news during the period was 22.6% in

6- CRT Vol 10 No. 4

Japan, and the highest was 52.7% for Jamaijca.,
Considerable variation was noted, but Japan's
coverage was judged most insular’, for that period,
and Jamaica's 'most international’, with the other
three grouped within five percentage points of each
other (approximately 42%). Japan also had longer
stories and consequently covered fewer of the
major international stories during the period. The
biggest story of the period was the non-aligned
summit in Zimbabwe, which was not covered at al}
in Japan. It was mentioned on only one day in the
United States, while Colombia and Jamaica
discussed it on three days, and Sri Lanka devoted
a large segment of its total news time to it on four
days.

These preliminary findings said nothing about
the sources of news, but implied that Jamaica’s
international emphasis may indicate greater
dependence on the wire services than might have
been the case had more resources been available
for greater domestic coverage.

International News in US Media

The ‘international newshole’, the percentage of
space devoted to international news, in major
American daily newspapers has declined at an
‘alarming rate' in recent years, according to
Michael Emery in his contribution to the Gannet
Center Journal special issue. Non-advertising
space devoted to foreign news in all US dailies
dropped from 10.2% in 1971 to 6.3% in 1977 and
6.0% in 1982, according to a 1984 report by the
National Advertising Bureau. Emery's study,
using a somewhat different methodology on only
ten major papers, found only 2.6% of non-
advertising space was used for foreign news during
a period (6 November to 6 January) in late 1987
and early 1988, when many major international
stories were breaking.

Various selection factors also became evident
from comparing the contents of the papers. The
New York Times prides itself on balanced
treatment of international news, and this study
generally supports that claim. But it devoted only
half the percentage of available space to the
beginning of the Palestinian revolt (Intifada) in
the West Bank as did the Milwaukee Journal,
which otherwise rated quite low among the ten
papers in the space it devoted to international
news. Some papers did better at reporting certain
of the 'four major hot spots’ of the period than did
others, often reflecting special local relationships.
Korean news, for example, was well covered in Los
Angeles, with its large Korean population.

This decline in newspaper coverage of
international events may he compensated for not
only by the news magazines but also by improved




television coverage. Among the many pitfalls of
television news, however, is the tendency to shape
the news in the direction of available technology.
As Stuart A. Loory says in the same issue of the
Gannett Center Journal, Modern video Journalism
often gets so caught up in the gadgetry that it
forgets the substance of the news. Where and
what is covered, and how it is covered, are
frequently determined by the ability to get
interesting tape footage in some places but not in
others. Countries which make it difficult for
foreign journalists to operate freely are obviously
likely to be covered less frequently and less
favourably.

Cable News Network (CNN) has initiated CNN
World Report, a programme which Loory (who is
the executive producer of the programme) calls the
world's only global newscast and largest news
exchange'. News broadcasters from television
stations anywhere in the world are invited to
submit 'the news as they see it for broadcast over
CNN on ‘a weekly programme that is open-ended
in length'. It is broadeast just as it was submitted,
without editing or censorship. All contributors get
the right to use all the other material in the
programme in their own broadcasts. There is no
cost for participation except that of getting the
programme to CNN, in Atlanta, Georgia, by

I11. The 'Market’
Merchandise

or 'Capitalist' Approach:

satellite or air freight. So successful was the
weekend programme that a half-hour daily edition
was added, beginning 16 October, 1989. (See also
Newsweek, international edition, 18 June, 1990,
pp.46-50.)

The programme has become a forum for a wide
variety of interpretations of news stories. It has
also made possible the reporting of significant
events, in many nations, which would not
otherwise have been covered. Admittedly, this
service is available chiefly to those willing to pay
for cable television -- which is now available in
about 54% of U.S. homes (Broadcasting, 1989,
p.11). It is also available by satellite to about 7
million households, as well as hotels and
government offices, on most of the land surface of
the earth (Newsweek, 1990).

According to Emery, however, the determining
factor in news flows in the United States seems
increasingly to be audience interest rather than
the potential availability of a wide variety of news,
Declining availability of international news in the
more popular outlets, such as daily newspapers,
seems to be due to declining audience interest, and
to gatekeepers in both network television and the
Papers who are ‘giving people what they want
instead of what they need’ (p.151).

News As

Kent Cooper. Barriers Down: The story of the News Agency Epoch. New York: Kennikat Press, 1942,

Jonathan Fenby. The International News Services. New York: Schoken Books, 1986.

Rosemary Righter. Whose News? Politics, The Press and the Third World. London: Burnett Books, 1978,

Robert L. Stevenson and Donald L. Shaw (Eds.). Foreigrn News and the New World Information Order. Ames: The lowa State

University Press, 1984,

To the transnational news agencies, international
news must ultimately become little more than a
product or commodity to be sold to the largest
number of subscribers around the world. Fenby
argues that the raison d'étre for the international
news agencies is simple: to collect and distribute
news of interest to as many subscribers as
possible, in the form most digestible to the greatest
number of recipients willing to pay the cost. A
news agency is a purveyor of services, with no
function except to provide those services to its
users in return for a profit. Fenby and Righter
note that the international agencies do not regard
it as their responsibility to 'make the world =
better place’, but only to report it accurately, as it
is, and in terms acceptable to their subscribers.

The Early Years

That description was accurate from the earliest
years of the three European agencies: Reuters,
Havas and Wolffs. Their services met the growing
demands of the time. Havas' agency, Havas of
Paris, opened in 1835 with a stress on supplying
European financial news to French subscribers, as
well as translations of foreign news for the French
press, private clients and the French government.
Since success was impossible without the
cooperation of the Interior Ministry, Havas had to
exercise caution when distributing politically
sensitive news. His agency became the 'voice of
France' in the colonies, a tradition continued by
Agence France-Presse (AFP).

CRT Vol 10 No. 4 -7




Bernard Wolff and Paul Julius Reuter both
learned their craft as employees of Havas' Paris
office. Wolff gave up his medical practice to
establish a service of commercial and financial
news in Prussia and neighbouring states. Later he
added political and other non-economic news and
was soon the main source of information to the
German press. However, Wolff's service became
an instrument of Prussian state policy. Reuter's
first venture, in Aachen, was less successful, but
his fortunes improved when he moved to London,
despite the initial hostility of the British press
establishment. He offered British news to his
subscribers on the European continent.

The three agencies soon decided that cooperation
was in their mutual best interest. Stock market
and commodity market price information began to
be exchanged among them under an agreement of
1856. This was extended to political news in 1859,
and by 1870 they had formed a cartel, dividing the
world into three spheres of influence. Reuters
served the far-flung British Empire, as well as
China and Japan. Havas was granted France and
its colonies, in addition to Spain, Italy and
Portugal. Continental Wolff was restricted to
Germany, Scandinavia and Russia.

Challenge from the US Agencies

Associated Press (AP), established in 1848 in the
United States, competed domestically with United
Press after the latter's foundation in 1907. AP
finally achieved a dominating position by gaining
an exclusive contract with Reuters, which
effectively allied AP with the cartel.

Both the American agencies had been sending
their own correspondents to collect European
news, in defiance of the cartel, since around the
turn of the century. This activity was on a small
scale prior to the First World War, but in the
1920s the monopolistic nature of the European
agencies was seriously challenged, first by United
Press and later by AP. Kent Cooper, the general
manager of AP, accused Reuters of spreading a
false and sensational picture of the United States
around the world through its selection of news.
AP complained that the three European agencies
had become little more than spokesmen for their
respective governments. Both these complaints
were echoed fifty years later, in the NWICO
debates, as the non-aligned countries accused AP
itself, along with the other three Western agencies
of 'monopoly’ and distorted reporting, and the
Western services and governments turned the
charge of 'politicization’ against UNESCO and the
advocates of NWICO.

Pressure from the American agencies created
such strains in the cartel that it was formally

8- CRT Vol 10 No. 4

dissolved in 1934, with a formal agreement
between Reuters and AP recognizing

the rights of both agencies to collect and distribute
news anywhere in the world.

Transnationals' International Coverage
Reuters and AFP distribute news in about 150
countries or territories of the world; AP reaches
110; and United Press International (UPI) 92. In
the late 1980s, a majority of Reuters' estimated
5,000 or more subscribers were outside the United
Kingdom. AFP, Like Reuters, has a relatively
small domestic base, with only about one-fifth of
its subscribers in France.

In contrast to the European agencies, AP and
UPIl are basically domestic operations with
overseas extensions. AP has a total of over 16,000
subscribers, including 1,500 domestic newspapers
and 5,700 domestic broadcasting stations, many of
the latter taking only a limited service at low
rates. AP's foreign subscribers total 8,850,
including some indirect subseribers, who get their
news through one of the 42 foreign agencies which
subscribe to AP. By 1985, UPI's domestic clients
were estimated at 4,100, of which 3,300 were
broadcasting stations. The agency had around
2,000 foreign clients at that time. For the
purposes of this paper it is worth noting that UPI
is now under the control of a non-aligned country
owner, having been acquired by a Mexican media
company.

According to Fenby, the majority of the
employees of the agencies were home-based, rather
than overseas, except for Reuters, which had 70%
of its employees abroad, due to its lack of a
domestic general news service and its policy of
extensive decentralization. Reuters and AP each
have around a hundred bureaux abroad. The
inability of UPI and AFP to maintain so many is
a factor in their declining ability to compete. In
addition, numbers of foreign correspondents are
reported to be dwindling, because of costs. AP has
fewer than 100 correspondents abroad, posted
mainly in world capitals. Large individual daily
newspapers and weekly news magazines, as well
as television and radio networks, employ their own
foreign correspondents, but local stringers, or part-
time reporters, far outnumber expatriate
journalists, and 'parachute journalism’ -- inserting
a correspondent or news team temporarily, to
cover a particular story -- seems to have become
the norm for big stories.

It is evident that the disposition of bureaux and
staff members is based mainly on the agencies'
assessment of the importance and interest to
subscribers of events in different countries, as well




as accessibility. These factors contribute to the
danger of unbalanced coverage of the developing
world and of superficiality in that coverage.

Subscription Rates and Profits

The agencies find it valuable to be represented in
as many countries as possible, both for access to
news sources and in expectation of an expanded
clientele, at some future time. Consequently,
subscribers are attracted through setting low
rates, and service to some countries appears to be
supplied at a loss to the agency. Subscription
charges are often set according to the size of the
subscribers’ audience. Financial reporting
services, such as stock market reports, tend to be
the money-making sector of each agency's
business, with other news supplied at minimal
profits for the sake of prestige,

The News Film Supermarket

Jonathan King. 'Visnews and UPITN: News Film
Supermarkets in the Sky", in Jim Richstad and Michael
Anderson, 1981, pp. 282-298.

Peter Marshall. 'Visnews: TV News Flow and Satellites’,
in Jim Richstad and Michael Anderson, 1981, pp. 279-282,

In the early 1980s two transnational television
news agencies, Visnews and the smaller UPITN
{(United Press International/Independent
Television News), serviced the national networks
of most nations. Their domination of the
international 'newsfilm' market has been compared
to that of the 'big four' in the news text market.
More recently, they have faced challenges from
other sources, one of the most important being
CNN.

Regional alternatives have also been appearing,
such as Eurovision, which chiefly serves Western
Europe but also parts of Africa and Asia, and
Intervision, serving Eastern Europe and the Soviet
bloc. Moscow Television and Chinese Central
Television (CCTV) also have widespread
international distribution networks.

Asiavision is the only major alternative service
based in what might be called the non-aligned’
world -- although some of its major participants,
such as Japan, South Korea and Australia, ean
hardly be called either 'under-developed' or 'non-
aligned'. It functions as a news exchange system,
with member countries contributing newsfilm at
their own expense. The Non-Aligned Movement
has a similar exchange system, News Pool, for
text, but it has yet to launch an equivalent for
newsfilm.

Visnews: Monopoly versus Monopoly
Visnews was established in 1957 by the British
Broadcasting Corporation in an attempt to block
American film syndicates from gaining a monopoly
in Britain and continental Europe. By creating
this highly successful profit-retaining trust’, in
which revenue is ploughed back into the
organization to finance further development, the
BBC gave birth to its own global monopoly, far
greater than anything seen before in television or
cinema news.

Lord Radcliffe, the first chairman of Visnews, set
out its goal thus: 'to create a service of pictorial
television news clear of political control by
anybody, impartial in its presentation, seeking to
collect and distribute news on a worldwide basis,
and organized so that it should not fall under the
control of any one group, or influence, or person'.

Besides the BBC, Visnews had several co-
owners, originally including Reuters. Visnews had
gotten its news text services from Reuters, using
Reuters' communication system for messages, and
it received assistance for its operations from
Reuters’ worldwide network of bureaux. By 1981
it was sending forty to fifty stories per day by
satellite, terrestrial electronic circuits or airfreight
to almost every country that had television. It also
supplied material to independent regional services,
such as Furovision and China Central Television,
and handled a wide variety of services, including
the production of documentaries and promotional
films, for a wide spectrum of clients. Editorial
policy was set by its London headquarters. In
1984, Reuters tried to seek a controlling stake in
Visnews, but was opposed by the BBC and other
shareholders. Reuters then developed a trans-
Atlantic partnership with UPI.

UPITN/WTN
Visnews' main competitor in the international
television news market is World Television News
(WTN), formerly United Press International-
Independent Television News (UPITN). It was
represented in most countries through UPI
bureaus. Its forty reporters were of many
nationalities, and they were backed up by 500
stringers, worldwide. N evertheless, like Visnews,
its main servicing centre was in London, where a
45 minute news package was put together at ITN
House and then beamed by satellite to subscribers,
Until financially-troubled UPI sold its share of
the company in 1984, UPITN was a genuinely
international enterprise combining the resources of
the American news agency with those of the
British network, ITN. But big losses had been
incurred by coverage of the American election and
Olympics, in 1984, leading UPI to feel that the

CRT Vol 10 No. 4 -9




international aspect of the operation was
unprofitable.  WTN is now based in the United
States, and its principal shareholder is the
American Broadcasting Company (ABC).

Cable News Network

Despite its name, suggesting a restricted function,
Cable News Network (CNN) has become, in recent
years, at least as important in supplying material
for open broadcasting as Visnews and WTN, and it
may be more important than the older agencies in
terms of its influence on world decision-makers,
although substantive research on this point is, as
yet, lacking. Nearly worldwide reception is
possible because of direct, uncoded broadcasting on
five satellites, one of the most important of which
is the Soviet-built and controlled Stationor 12,
which has a footprint covering all of Europe and
Africa and most of Asia (Gannett Center Journal,
1989; and Newsweek, 1390).

The Market Model and Diversity of Opinion
Do market forces provide for a 'diversity of opinion’
as maintained by the transnational agencies?
King argues that, more often than not, they create
monopolies in international communications. He
feels that the power enjoyed by transnationals like
Visnews and WTN is not a power over specific
events or issues but rather a more general power

to exert a diffuse conditioning effect on viewers,
teaching them a particular type of langunage’, and
passing on a particular set of values that is alleged
to maintain a profitable status quo for the
companies.

King enumerates several problems with the
transnationals. In the first place, the short feeds
that they provide each day limit access. Additional
sources of newsfilm are beyond the means of most
subscribers, thus leaving them a narrow range of
choice. Secondly, with more recent exceptions,
such as CNN World Report, discussed earlier,
content depends on the decisions of the editorial
staff in London, New York or Atlanta, and much of
it is irrelevant to audiences outside the North
Atlantic region; while stories which may be
important to people in other countries might be
'spiked’ as 'insignificant’ by the Western editors.
Furthermore, Anglo-American perspectives are
inevitably built inte the reports, and Anglo-
American cultural values are irresistably, even if
unconsciously, communicated over the long term --
allegedly undermining the local values as well as
creating a desire for goods and services and a
lifestyle inappropriate to, and not affordable by,
the audience. Even if local editors shape their use
of the material to fit their own points of view,
many Western cultural influences remain.

IV. The 'External Service' Model: News as Public Relations

Aslan Mass Communication Research and Information Centre (AMIC). International Shortwave Broadcasting in Asia and

the Pacific (Mimeographed). Singapore: AMIC, 1987,

Muhammad Ayish and [2zat Habib. ‘International Broadcating in Arabic - A Comparative Exploratory Study of RMCE, VOA,
BBC and Radio Moscow'. Abhat Al-Yermouk, Vol 4, No.1, 1988, pp.15-26.

Donald Browne. 'The International Newsroom: A Study of Practices at the Voice of America, BBC and Radio Deutsche Welle'.

Journal of Broadcasting, Vol.27, No.3, Summer 1983.

Donald Browne. International Broadcasting: The Limits of the Limitless Medium. New York: Praeger, 1982.

Julian Hale. Radio Power: International Broadcasting and Propagenda. London: Paul Elek, 1975.

K. R. M. Short (Ed.). Western Broadcasting Over the Iron Curtain. London: Croom Helm, 1986.

Short-wave radio broadcasting is perhaps the
channel where the imbalance in news flows is most
evident. Direct broadcasting satellites have made
cross-border television possible, but access is still
limited to the relatively affluent, who can afford to
install booster antennae or satellite dishes, or to
subscribe to eable channels.

But short-wave radio broadcasting suffers from
no such restrictions. Few nations can afford to
Jjam' overseas radio broadeasts, even if they should
wish to do so. Over a hundred countries now have

10- CRT Vol 10 No. 4

official broadcasting services on shortwave, in
many languages and dialects, but the airwaves are
dominated by Western and Communist bloc
services, including the BBC, VOA, Radio Deutsche
Welle, Radio Australia, Radio Nederlands, Radio
Luxembourg, Radio Moscow, Radio Beijing, etc.
The external services of the non-aligned nations,
for the most part, are handicapped by poor
transmission facilities and low quality
programming. Then there are the alleged!Y
independent propaganda services, such as Radio



L vescmorn g

Peace and Progress, of the Soviet Union, and
Radio Free Europe/Radio Liberty of the United
States.

The virtual flood of news transmitted
internationally, round the clock by the big powers
drowns out the national and local version of news
and wire services. The BBC, VOA and Radio
Moscow broadcast in many languages of Asia and
Africa, and their reach is far wider than that of
any of the national radio networks of the smaller
states. Further, they frequently enjoy a credibility
far greater than national or local networks.
However, the external service broadcasts of the
majority of developing countries can barely be
picked up in the industrialized world. The news
flow in short-wave radio, as in the print media and
television, is overwhelmingly a one-way flow.

Aims of 'External Service' Broadcasting
External radio services were originally established
to keep the settlers in colonies in touch with their
home countries. Gradually, Westernized
indigenous listeners became part of the audience.
On becoming independent, most nations in Africa
and Asia did not inherit suitable radio systems.
Many of them merely continued the colonial
systems, not designed for indigenous development
but catering to the élite. They retained similar
bureaucratic structures, using them for
government propaganda. But short-wave
propaganda from the power blocs is far louder and
clearer. Jamming is expensive and difficult, and
is rarely resorted to by the majority of non-aligned
countries. .

The United States and the Soviet Union each
broadcast more than 2,000 programme hours per
week; China puts out over 1,500 programme
hours; and Britain and Germany more than 700
hours each, per week. In the late 1970s, the BBC
estimated its regular (at least once-a-week) World
Service Listeners at around 75 million, and that
the Service's total audience is about 130 million
(MacBride 1980, pg.73); (cf., Mytton and Forrester
1988:458).

Broadcasts to the non-aligned countries have
expanded steadily on most of these services, a
recent retrenchment by the BBC being an
exception to even its own earlier expansion. Soviet
broadcasting to Africa, for example, began in April
1958, with a fifteen-minute programme in English
and French. In 1960 came the first Swahili
broadcast, by which time Radio Moscow was
beaming a total of 33.5 hours a week to Africa. By
1964, this had increased to 120 hours, and
broadcast languages included Hausa, Lingala,
Malagasy, Somali, Zulu and Bambara, besides
Swahili, English, French and Italian. By 1975,

Soviet broadcasts to Africa had risen to 167 hours
a week in fourteen languages.

State Financed Broadcasting
The external broadcasting services of most
countries are directly financed and supported by
the State or State-established corporations.
Although several of them, such as the BBC and
Deutsche Welle, claim to be 'independent’ or
‘autonomous’, and the BBC often actually is
accused of bias against the UK government, most
do represent their governments' perspectives on
news and seek to promote national interests by
providing ‘objective’ news edited from those
perspectives. For better or worse, they enjoy much
credibility with the élites of non-aligned nations.

The MacBride Report points out that there are
varied, usually complex reasons for governments to
undertake external shortwave services. They serve
as links with their nationals overseas. They
provide what they regard as objective news to
listeners who may not otherwise have access to it.
They try to project internationally an attractive
and interesting image of the country's social,
cultural and economic life. Finally, they try to
present abroad the country’s position and views on
current events and global affairs.

International broadcasting remains a powerful
instrument of foreign policy. The MacBride

Commission noted that ’'some external
broadcasting has been used for blatant propaganda
and attacks against other nations.' The

Commission therefore proposed 'as a minimum
that countries refrain from using external
broadcasting for purposes contrary to the
principles of the United Nations and of the
UNESCO Declaration on the mass media' (pp.73-
74).

Channels for Power-bloc Rivalry

The Voice of America (VOA) is the official voice of
the US Government. It is strictly an overseas
service, forbidden by law from domestically-
oriented operations. It is state-funded and is
controlled by the U.S. Information Agency (USIA).
Since 1953, its stated goal has been 'to submit
evidence to the peoples of other nations by means
of communication techniques that the objectives
and policies of the U.S. are in harmony with and
advance their legitimate aspirations for freedom,
peace and progress.’

Radio Free Europe and Radio Liberty, which
have their headquarters in Washington, DC, but
operate from Munich, were until 1971 covertly
financed by the CIA, but since 1973 have merged
into the ‘privately-managed, non-profit’ company,

CRT Vol 10 No. 4 - 11




Radio Free Europe/Radio Liberty Inc. Its objective
is 'to oppose attempts by Communist governments
to isolate their citizens from information about the
world'. With a staff strength of around 1,750, and
a budget of about $100,000,000, in the mid-1980s,
it broadcasts over a thousand programme hours
per week in about 20 languages of Eastern Europe
and Western Asia (Short, pp.69-97). With the
massive political changes of the recent past, it is
uncertain what role, if any, these stations will
have to play in the future.

The goals of Moscow's external radio policy, as
outlined by Hale, are to 'skilfully consider the

particular features of individual countries and
sections of the population and provide broad
coverage of the life and foreign and domestic
policies of the Soviet Union; publicize the
achievement of the world system of socialism;
comprehensively illustrate the international
importance of the USSR's experience of communist
construction’ and ‘reveal the anti-popular politics
of the imperialist states'.

Radio Marti and its recently-inaugurated
television equivalent beam U.S. broadcasts to
Cuba. They are patterned on the Radio Free
Europe/Radio Liberty model, according to William
A. Buell's discussion of RFE/RL (Short, p.73)

V. The 'Development/Liberation' Model - News as Public

Resource and Social Good.

Dissatisfaction with the commercial philosophy
and method of operation of the transnational news
agencies has been widespread in both the
industrialized and developing world. The
monopolies created by them have been resisted,
but with very limited success. So entrenched are
they and so powerful their influence in almost
every part of the world that alternative news
agencies and news exchanges have found it
impossible to find wide acceptance, especially in
countries where a Western style, private
enterprise, independent’ journalism has had along
tradition.

Third World journalists often continue to depend
on the transnational news agencies for 'hard' news,
despite the multiplication of national agencies and
regional pools. This is partly because the
transnationals remain the quickest, most efficient,
most reliable source of factual and important news
-even if much of it may not always be so relevant
to their audiences. In addition, they usually share
the values which have grown up with the
Journalistic profession from its very origin, in the
West. They understand the transnational

agencies’ concept of journalism and are more
comfortable with it than with attempts to develop
a new concept which might be better suited to
developing nations.

News agencies based in the non-aligned world
have been unable to match the volume of news
available from the transnationals or the speed
with which 1t is delivered, both important factors
in an enterprise where competition is acute and
deadlines have to be met. The credibility of the
Third World agencies frequently is undermined by
their association with dictatorial or corrupt
governments, which often regard them solely as
propaganda organs or public relations offices,
Development journalism is often defined by such
governments as journalism about government
achievements and about the greatness of the chief
executive,

This section takes a critical look at some of the
news agencies or news exchanges that have offered
new structures and news philosophies alternative
to those of the Western transnational news
agencies.

A. News Agencies Pool of Non-Aligned Countries

D. R. Mankekar. The Non-Aligned News Pool'. In Jim Richstad and Michael Anderson (Eds.) 1981, pp.369-379.

J. 8. Yadava (Ed.;. Politics of News: Third World Perspectives. New Delhi: Concept, 1984,

The . _most ambitious alternative to the
transnational news agencies has been the News
Pool of the news agencies of non-aligned nations.
Established in July 1976 at the New Delhi
Conference of Information Ministers and the

12- CRT Vol 10 No. 4

representatives of the news agencies of the non-
aligned world. According to Mankekar the Pool
was from the beginning seen as 'simply an
arrangement for exchange of news between non-




o
ks S
LS
e
ek
g
b
;

j

aligned countries, the kind of news they don't get
from the Western transnational news agencies'.

The Pool's only organizational structure is a co-
ordinating committee with a chairperson, who is
changed every three years. The pool is self-
financing, as senders of news pay for the costs of
transmission. The receiving agencies may edit
material before redistribution to subscribers and
other news agencies.

The Pool's stated policy is to treat news as a
resource for development and public welfare,
rather than as a commedity. It tries to avoid
concentrating on exceptional people or events,
conflicts, crises and disasters. The entertainment
function of news is de-emphasized in favour of
what the editors think people need to know for
their liberation and development. Background is
stressed, so news items can be understood in
context.

B. Inter-Press Service

In Western journalistic terms, the Pool seems
more like a 'features syndicate' than a 'news
agency', which it claims to be, but the terminology
is immaterial. What the Pool's advocates find
important is that its reports originate in the non-
aligned countries themselves, and therefore should
represent those countries as they are seen under
normal circumstances by their own people, rather
than by outsiders, who are typically on the scene
only in times of crisis.

The Non-Aligned News Pool, therefore, has not
entered into really direct competition with the
Western agencies, since it does not attempt to
supply fast, spot news. But the over one hundred
countries that now participate in its news
exchange system at least have a channel through
which they can express themselves in their own
way.

Anthony Giffard. 'The Inter Press Service: New Information for a New Order. Journalism Quarterly. Vol.62, No.1, Spring

1985, pp.17-23, 44.

Phil Harris. 'New Dependence and Structural Change'. In Richstad and Anderson, 1981, pp.356-368.

The Inter Press Service was established in 1964,
with support from the Italian and West German
Christian Democratic parties, as a non-profit co-
operative of journalists, to act as a link between
Western Europe and Latin America. Its chief
source of funding for the past ten years has been
the Friedrich-Ebert Stiftung, the foundation of the
Social Democratic Party, which, however, recently
terminated its support. IPS makes no pretence of
being objective and balanced. It is committed to
solidarity with the Third World, to non-alignment,
anti-colonialism in its various forms, and
opposition to racism. Whilst covering political and
economniic news, it aims to place more stress on
social issues.

According to Harris, IPS pursues a strategy
designed to facilitate the establishment of NWICQ,
on one level by providing an alternative news
service to rectify immediate deficiencies in
international news flow, and on another level to

C. Africa and the Caribbean

bring about long term structural changes which
will promote communication among developing
countries.

Most of the exchange or special transmission
facilities IPS offers are with the national agencies
of developing countries, as well as with the United
Nations and its various bodies. Critics of the IPS
approach, including Fenby (1986) and Stevenson
(1988), argue that its coverage is as lacking in
balance as is that of the Big Four, since the great
majority of its reports come from Latin America,
Europe and the United Nations. The relatively
few from Asia and Africa tend to originate at the
UN. Giffard says the English service of IPS is
more geographically balanced than its Spanish
service. It can lay claim to a worldwide service,
however, with 200 full-time journalists, 60
bureaux, and full services in Spanish and English,
with selections transmitted in Arabic and several
European languages.

Marlene Cuthbert. The Caribbean News Agency: Third World Model. Journalism Monographs, No. 71, February 1981,

Paul E. Martin and Mohammed D. Musa. 'Recreating the Image: Regional News Agencies in Africa and the Caribbean’,

Communicatio Socialis Yearbook, 1987, pp.159-170.

Africa's telecommunication system is a holdover
from the colonial era which strikingly illustrates

the hindrances to communication among the
countries of that continent. Cable connections

CRT Vol 10 No. 4 - 13




typically run from the former colony to its
European colonizer. Consequently, a message sent
by cable from Togo to neighbouring Ghana has had
to go through Dakar, Paris and London before
reaching Accra. Telegraph communications from
Kinshasa to Brazzaville, just across the Congo
River, went through Belgium and France.

This was just one of the problems faced by news
agencies of Africa when they tried to send news to,
or obtain news from, their neighbours.

Ghana News Agency (GNA) was established in
1957, and it became the nucleus of the Pan-African
News Agency (PANA). PANA was organized by
the Organization of African Unity (OAU) to
liberate’ Africa from the influence of the European
news agencies. It was based in Dakar and, by the
early 1980s, it functioned as a pool, exchanging
news and features in English, French and Arabic
among the continent's forty national agencies. It
was tightly subordinated to government policies
through its governing body, the Conference of
African Ministers of Information. PANA was the
only regional agency to receive significant funding
from the International Program for the
Development of Communication (IPDC). It
remains linked to Reuters, which helped establish
it and many of the African national agencies. Like
similar pools, PANA has supplemented, rather
than displaced, the transnational agencies.

The Caribbean press, on the other hand, is fairly
independent of government control. Largely
owned by private commercial interests it had
resisted attempts by Caribbean heads of
government, in 1967 and 1980, to establish a
regional news agency. The press owners said they
would have nothing to do with any government-
run news service. They would rather use their
own reporters in the region and Reuters'
Caribbean Service, which was edited in Barbados
and carried regional and international news. But
when UNESCO stepped in to assist in the

D. Asia and the Pacific

formation of a regional news agency, both
government and press owners responded
favourably.

Founded in 1976, the Caribbean News agency
{CANA) grew out of Reuters' Caribbean service,
which was on the verge of closing down as
unprofitable. CANA took over the infrastructure
and staff of Reuters, and it still gets most of its
international news from Reuters, although it has
broadened its sources to include the Non-Aligned
News Pool and Cuba's Prensa Latina. Its editorial
philosophy is similar to Reuters: the reporting of
fully substantiated, well-sourced or eye-witnessed
facts, as well as attributable conclusions or
comments, always endeavouring to balance the
latter whenever they contain a controversial
element,

CANA has sixteen shareholders in the
Caribbean media, including some newspapers and
radio systems owned by governments that believe
that media should 'serve national ends’. It avoids
controversial stories and is generally short on in-
depth features, concentrating instead on 'spot’
reports. When the agency was firmly established,
Reuters withdrew its correspondent from Barbados
and entered into an agreement under which CANA
provided the London-based agency with Caribbean
coverage.

Cuthbert believes that CANA has provided more
coverage of the Caribbean than Reuters had done.
Also, 'staffers provided more background and
feature stories... and news of the Caribbean was
shaped by the effort of CANA staff to write from a
Caribbean perspective’, However, other
researchers suggest that CANA is no more than a
re-creation of the Reuters tmage. It needs to be
noted that CANA is incorporated as a Barbadian
company, rather than as a regional institution, and
is therefore subject to the political influence of the
Barbados government.

Jim Richstad. Flow of News and Information in Asia and the Pacific, Media Asia, Vol.15, No.2, 1988, pp.17-23, 44.

Gerard Sullivan and Victor T, Valbuena. 'PACNEWS: A Stud

1989, pp.68-80, 116.

In 1979, the national agencies of Indonesia,
Malaysia, the Philippines and Thailand agreed to
establish a system of news agency links. A
UNESCO-sponsored meeting in Kuala Lumpur the
same year declared that an Asian agency was a
top priority. After several more meetings it was
suggested that the Organization of Asian News
Agenies (OANA), a body representing agencies

14- CRT Vol 10 No. 4

y of News Exchanged in the Pacific’. Media Asia, Vol. 16. No.2,

from non-communist Asian countries, should act as
coordinator and, as such, should widen its
membership to include all agencies in the region,
including those of Australia and New Zealand.
However, there was to be no supranational
supervision or control, and the sovereignty of
nations was to be respected.

OANA launched the Asia-Pacific News Network
(ANN) at its general assembly in Kuala Lumpur,
in November 1981. ANN links twenty three news

A e




agencies from nineteen countries of the region in
a non-commercial, self-financing news exchange
system, which is not intended to compete with the
transnational agencies. Avoidance of controversial
issues affecting ASEAN governments and slowness
In transmission of copy have limited ANN '8
usefulness to subscribers, according to Richstad.
In an evaluation of ANN in 1985, the OANA
secretariat commented on continued heavy use of
the transnational wire services by members, noting
that ‘'members use the foreign service from the
international wire services "simply because their
copy is clear, well written, concise, complete with
all the necessary background and lands faster. If
this trend continues, ANN may find itself obsolete
before it has fully established itself" (p.78.).

ANN's members now represent a full ideological
spectrum of Asian national and private agencies,
including TASS; but its nucleus remains the six
nations of the Association of Southeast Nations
(ASEAN).

Asiavision

Promoted by member countries of the Asia-Pacific
Broadcasting Union (ABU), Asiavision television
news exchange system got off the ground on 16
January [984. The broadcasting organizations of
ten nations of the region, including Japan and
Australia, have come together to enhance the flow
of news within Asia and the Western Pacific and
to project Asian and Pacific perspectives on both

hard and soft news, with the emphasis usually on
the latter. Asiavision is now a global network and
has exchange agreements with Eurovision and
with television networks in the United States.

Other Services
In 1987, Pacific Basin countries and territories
started a news exchange organization called
PACBROAD (Pacific Broadcasting) to exchange
news about each other. PACNEWS is another
news exchange, headquartered in Suva, Fiji, with
stated objectives similar to those of comparable
exchanges in other parts of the non-aligned world.
In the summer of 1979, the member states of the
Organization of Petroleum Exporting Countries
(OPEC) decided to set up their own news
agency,called OPECNA (OPEC News Agency), to
inform the world of the 'true scope and magnitude'
of their efforts to cooperate with other developing
countries, as well as to disseminate general
interest news about OPEC and its members, and
to ‘counteract the manipulation of information by
some of OPEC's detractors’. The twenty-two states
of the Arab World participate in the Non-Aligned
Nations' News Pool and the oil-producers among
them belong to OPECNA. However, the majority
of the news agencies of the Union of Arab News
Agencies and the Arab States Broadcasting Union
continue to be dependent on Western news
agencies. Colonial precedents influence
alignments, with Reuters servicing Egypt, Sudan,
Jordan, Libya, Qatar, the UAE and Oman; while
AFP supplies Tunisia, Morocco and Algeria.

VI. CRITIQUING THE RESEARCH

K. Kyoon Hur. ‘A Critical Analysis of International News Flow Research'. Critical Studies in Mass Communication, Vol. 1,

No.4, December 1984, pp.365-378.

Research concerning such a complex subject as
international news flow and its effects will always
be 'inadequate’, since only certain aspects of the
problem are even amenable to research, and any
research inevitably lags behind the changing
reality. The late K. Kyoon Hur felt, in addition,
that too large a proportion of the research which
has been done has used only quantitative and
content analysis methods. Studies of international
news flow have dealt primarily with the volume
and direction of news flows between and among
countries, but have not dealt adequately with the
nature and type of coverage. What is needed,
according to him, is a combination of quantitative
and qualitative methods to understand the
structures and the processes of news flows more
completely.

Hur also stressed the equal need for longitudinal
analysis and multivariate analysis in place of
short-term, one-shot, event-oriented research.
Until now, he pointed out, the analysis has been in
terms of general news content categories, such as
political news, economic news, military news, ete,
or broad categories, like crisis/non-crisis news, or
good/bad news. A closer analysis of specific news
types across nations would suggest, as in Pollock
and Guidette's study (1980) of crisis stories in
Brazil, Chile and South Africa, that there is
variation in international news coverage due to
different types of news, even within a single news
subject such as ‘crisis’, regardless of the countries
under discussion. Factors affecting this variation
include the relationship to the crisis country and
the relationship between macro-analysis - coverage

CRT Vol 10 No. 4 - 15




applying to all nations - and micro-analysis -
coverage of a specific nation.

Conclusion

For almost two decades now the focus of research
on international news has been mostly limited to
quantitative examinations of the volume and
direction of 'flows'. The most significant studies
have been those of Schramm and Atwood (1981),
Richstad and Nnaemeka (1978), the IAMCR-
UNESCO study of foreign news coverage in 29
countries (UNESCO 1982), and Teun Van Dijk's
structural study (1984)

The distinction between 'flows' amd 'coverage’,
however, has not been given due weight, as K.
Kyoon Hur showed. What is needed is more
thorough news 'coverage’ analysis, which deals not
only with the amount but also with the nature and
type of international news disseminated across
national boundaries. Content analysis alone
cannot account for international news flow
processes. A combination of quantitative and
qualitative methods is required to understand the
structures and processes of news flows more
completely.

Furthermore, the methods and tools of analysis
have, in the attempt to be scientific, and hence
empirical, not often gone beyond the enumeration
of news stories emanating from international
agencies and appearing in the press of the non-
aligned countries. Few research studies have
scrutinized the manner of selection and the type of
stories selected for transmission to various target
subscribers, and more significantly, the manner in
which they have been re-edited by the national
news agencies, and again by the different local
publications. In the ultimate analysis, how has
the flood of news from the transnational agencies
been managed? What are the 'images’ that
viewers, listeners, and readers carry home with
them. A solitary 'images’ study (Halloran and
Nightingale, 1983) among children of four
countries suggests that children generally compare
media images of peoples and nations with their
own experiences. They usually accept media
images of peoples and nations with which they
have had little personal contact, but reject those
that do not tally with their own experiences.

‘Reception research’ on international news has
not made a beginning as yet. A thorough
examination of the filtering process' over a period
of time - i.e., not just a continuous week, here, or
a ‘constructed' week, there, as in many studies - is
needed to get a more rounded picture of the impact
of international news transfers.

The few comparative studies conducted on the
news values of local journalists in the developing

16- CRT Vol 10 No. 4

countries point to remarkable similarities (Golding,
1977). They are the values which have developed
with the birth and growth of the media in the
West, but obviously need some readjustments for
non-Western countries. What adjustments are
appropriate? How can they be achieved? Thus
far, there has been little concerted attempt to
answer either of these questions. There exist
hardly any books written especially for the
‘development journalist’ in non-aligned countries.
Most textbooks are from the West (IAMCR, 1988),
just as most teachers of journalism are trained in
the West.

News flow research also has focused chiefly on
the press and television and has largely overlooked
the flood of international news that is transmitted
around the clock to the developing countries on
shortwave radio. The relative importance of
shortwave radio may be declining, worldwide, but
in several developing countries it remains one of
the few sources of news about the outside world, or
even about the listeners' own world. The
imbalance of news flows is most glaring in those
places. Furthermore, broadcasting of propaganda
across borders contributes to an 'information glut'
and makes sifting the grain of truth from the chaff
of public relations and propaganda almost
impossible.

Several other aspects of the international debate
on news flows have been neglected by researchers.
One is the political economy of news flows. The
transnational agencies sometimes claim that news
gathering is an unprofitable business, but what
research has been done into the truth of that
claim? Another is the state of 'media
professionalism’ among journalists in developing
countries. By what criteria should it be judged,
and does it meet those criteria? Other areas which
need more study include journalism ethics,
dependence of correspondents on diplomats and
the élite in world capitals, the ethics of
transmitting irrelevant and even 'harmful’ news,
the role played by public relations organs of
governments and multinational companies, in
particular, in shaping the international news, and
the advertising support provided by the
transnational news agencies to the mass media of
developing countries.

Research in international news flows is still in
its infancy (Sepstrup, 1989). Most of the issues
thrown up by the debate on the NWICO are still
very much alive. The critical researcher has a
vital role to play in keeping the issues alive, and
more importantly in exposing the injustices and
imbalances in the prevailing international
communication 'system’.

[RECEI




TR —

ADDENDUM ON INTERNATIONAL RELIGIOUS NEWS FLOWS

By W. E. Biernatzki S.J.

Religious News Agencies

Media Development. Special issue on alternative news and information services. Vol. 28, No.1 (1981).

The 1981 special issue of Media Development,
which contains several articles on religious news
services, is now quite dated, but it remains one of
the very few treatments of religious news agencies.

The international coverage of religious news from
the Third World has encountered some of the same
problems as those in the pattern of secular news
flows. Prominent among these has been the
natural tendency for the established agencies in
the First World to stress news originating in their
own region and of special interest to their own
people, while slighting news from elsewhere. Even
the most solidly-established religious agencies,
however, have suffered from weak financial sup-
port which has hampered their international
coverage. For example, they have had to depend
for their reports from many countries on volunteer
stringers, part-time reporters, who must function
with poor remuneration and little or no expense
money.

The German-language Catholic agency KIPA
(Katholischen Presseagentur) has perhaps been
foremost among religious agencies in showing an
interest in research about its own audiences and
effectiveness. KIPA-sponsored projects have been
conducted by the Institute for Journalism of the
University of Fribourg, Switzerland (e.g.Bosshart,
1989 ). Other agencies have conducted internal
studies, for particular needs, and several have
experimented with their news gathering and
dissemination procedures, as well as with various
forms of ecumenical and inter-religious collabor-
ation. To a degree, these experiments may be
thought of as 'research’.

One of the most innovative services is the Union
of Catholic Asian News (UCAN), based in Hong
Kong. UCAN's staff is more than eighty percent
Asian. Its principal service has been in English,
but a Chinese-language service started in 1989,
with a list of subscribers consisting mostly of
Chinese Catholic newspapers in East and South
East Asia. In the realization that Chinese readers
would be ill-served by translation of material
originally in English, the service distributes text
written originally in Chinese, from a Chinese
cultural perspective. This experiment was so

successful that UCAN recently began to do the
same thing, on a smaller scale, for its German
subscribers -- with a German staffer writing the
German language dispatches, not translating them
(Astorino, 1990).

UCAN, which began in 1979, is also exploring
possible collaboration with the proposed news
service of the Christian Conference of Asia, the
regional association of 'mainstream’ Protestant
denominations in Asia. One proposal has been for
the Protestant agency to use UCAN's existing, and
largely computer-connected, network to distribute
its own material, thereby avoiding expensive
duplication of facilities.

The largest Catholic news service in the United
States, which recently changed its name from
‘National Catholic News Service' to 'Catholic News
Service' (CNS), was started in 1920 by the U.S.
Bishops. It is self-supporting, through charges to
subscribers, and receives no subsidies from the
bishops, although it remains a division of the
United States Catholic Conference. It maintains
a strong bureau in Rome, but depends on stringers
for its news from most other countries.

CNS claims to be the world's largest wire service
specializing in reporting religion. It does not
regard itself as part of the Church's public rela-
tions activity, but as an authoritative, though not
official, service whose object is 'to present news
that is full, fair, balanced and objective’. In addi-
tion to daily wire, computer-link and postal dis-
patches to clients in English, it offers a weekly
news roundup in Spanish and publishes Origins,
an almost-weekly documentation service providing
text of important church documents, speeches, etc.

Other religious documentation services include
Documentation Catholique, which has been func-
tioning in Paris for more than seventy years. An
English-language version, Catholic International,
is under development. The selection of documents
for these services is intended to be somewhat
broader than that of Origins, including texts of
interest to various regions throughout the world
and having a somewhat more ecumenical perspec-
tive.

CRT Vol 10 No. 4 - 17




Various regional and national areas are served
by other Catholic news services, such as SAR in
South Asia, KIPA in German-speaking countries,
CIP in Belgium, etc. KIPA also has a French-
language service. One challenge faced by these
agencies is that some potential clients feel that
religious news is adequately covered by the secular
news agencies. This seems especially true in
French-speaking parts of Europe, where there are
relatively few specifically Catholic newspapers.

Protestant services are numerous, but relatively
small. They include Africa Church Information
Service in Nairobi, which is planning a French
service to supplement its established English
language service, Asia Lutheran Press Services in
Hong Kong, Evangelischer Pressedienst (EPD) in
Germany, and Religious News Service, founded by
the National Conference of Christians and Jews in
the United States in 1933 with the stated aim of
combatting religious prejudice.

Plans are developing, as of mid-1990, for the
establishment of an Ecumenical News Service
{ENS) sponsored by the World Council of Churches
(WCC), Lutheran World Federation (LWF) and the
World Alliance of Reformed Churches (WARC).
ENS would have worldwide coverage, but, if the
suggestions of a preliminary study are put into
effect, it would not attempt to duplicate coverage
widely available elsewhere. Instead, it would offer
supplementary material and a different point of
view.

Overseas Religious Broadcasting

Donald R. Browne. International Radio Broadeasting: The
Limits of the Limitless Medium. New York: Praeger,
1982, Chapter 11, 'The Voices of Faith', pp.299-317.

Robert 8. Fortner. 'Saving the World? American Evangeli-
cals and Transnational Broadcasting. Unpublished
manuscript.

Overseas commercial broadcasting was begun from
the United States as early as 1923. However,
there proved to be comparatively little direct
commercial potential in international shortwave
broadcasting, and fully commercial stations are not
numerous (Browne, pp.36-37). On the other hand,
several religious bodies have felt it worth their
while to establish shortwave stations to help
communicate their religious messages.. Among
these are Vatican Radio and Radio Veritas, oper-
ated and financed by the Catholic Church and
broadcasting from Vatican City and the
Philippines, respectively, as well as numerous
Protestant stations, many of them established and
funded by fundamentalist churches in the United
States.

18- CRT Vol 10 No. 4

Religious broadcasters have, in fact, become the
largest category of international radio broadcaster,
as Fortner points out. Their total of more than-
20,000 hours of programming per month surpasses
all government external services. The sister
Protestant networks, Far East Broadcasting
Association (UK) and Far East Broadcasting
Company Inc. (USA), operate transmitters in five
countries and broadcast 9,000 hours per month in
106 languages, surpassing the runner-up in lan-
guages, the USSR (82 languages), and in hours
second only to the Voice of America, which leads
all services with 9,644 hours per month but uses
only 42 languages.

Vatican Radio, initiated in February 1931, aimed
chiefly to keep in touch with Catholics isolated
from normal Church contacts. Programming
therefore stressed talks on doctrine or spirituality
and liturgical services. The first Protestant inter-
national service, HCJB, was started by the World
Missionary Fellowship, a U.S. organization, on
Christmas Day, 1931, from Quito, Ecuador, with a
power of only 200 watts. Its goal was
evangelization, as well as reinforcement of the
already-converted. Much of the incentive to
expand fundamentalist religious broadcasting in
many languages stems from the theological, even
quasi-mystical belief that radio is a God-given
instrument to penetrate otherwise inaccessible
areas with the Gospel, according to Fortner.
News, in the accepted sense of the word, therefore,
tends to take a back seat to preaching on such
stations.

It was not until 1948 that the second major

Protestant network, Far East Broadcasting Com-
pany (FEBC), began transmissions from Manila,
first only to the Philippines, then to Mainland
China, after the Communist victory made direct
missionary work in China impossible. Within the
next two decades religious stations multiplied
rapidly, especially in Asia and Africa, many of
them with powerful, state-of-the-art transmitters.
By the early 1980s four of these stations ranked
among the top twenty international broadcasters,
in terms of number of hours broadcast per week,
according to Browne (pp.299-300).

Unlike the most powerful government services,
however, religious broadcasters do not usually
transmit the same programme simultaneously on
several wavelengths. Their signals are therefore
more difficult to pick up because of variations in
transmission conditions. They prefer, instead, to
use as many languages as possible. Other factors
also limit their reception. Shortwave receivers
vary in availability and capability, and the number
of receivers may, in fact, be declining in many
countries, due to import limitations and to a shift

74 R DA

T R e, L | ST

I s




to AM, FM and TV broadcasting in countries
which previously used shortwave domestically.

Unimaginative programming, often limited to
sermons, also reduces religious stations' ability to
compete for audience interest with other services.
Also, with their mystical faith in 'the power of the
word', many religious broadcasters simply trans-
late programmes produced originally in a western
language, usually English, with no attempt at
cultural adaptation. Such efforts are not only
irrelevant, or even unintelligible to their audi-
ences, but may even be alienating and, in the final
analysis, counter-productive, according to Fortner.

Religious shortwave stations or networks often
interact closely with others of similar doetrinal
persuasions and with domestic medium-wave (AM)
stations operated by the same denomination or
groups of denominations. In addition to their
religious functions, audiences sometimes depend
heavily on them for objective news coverage.
Burmese, Kachin and Karen services of both Radio
Veritas and FEBC seem to be major alternative
sources of news, according to the mail received by
those stations from Burma (Source: personal
communications).

Browne notes that the news function of the

PERSPECTIVE

by W. E. Biernatzki S..J.

religious stations is often restricted by require-
ments of the governments from whose territories
they broadcast. However, the domestic service of
Radio Veritas, insulated to a degree from govern-
ment reprisals by its religious identity, played a
crucial role in the Philippine popular revolution of
February 1986 (Brisbin, 1988; Gonzalez 1988,
pp.40-41).

Browne feels that Vatican Radio's effectiveness
has been seriously compromised by unimaginative
programrming and excessively rigid external control
of its contents (p.307). However, he says that the
other major international Catholic service, Radio
Veritas, has proven to be much more liberal, even
presenting objective and sympathetic programmes
about non-Christian religions (p.308).

Little international broadcasting is carried out
by non-Christian religious bodies, except for a few
Islamic stations. However, many government
stations in Islamic countries strongly supplement
these specifically religious stations by heavy
schedules of religious programming on their own
stations. Islamic broadcasting is generally
intended to reinforce the belief of the faithful,
rather than to make converts (Browne, pp.309-
310). The establishment of an international
Islamic television news exchange network was
recently proposed by Malaysia (AMCB 1990).

Media, Culture and Society. Special issue Farewell to NWICO? Edited by Colin Sparks and Colleen Roach. Vol.12 No.3, July

1990,

'NWICO and the Democratisation of Communications: One Step Forwards, Two Steps Back'. Media Development. Vol.37,

No.3 (1990), pp.25-37.

The two publications above appeared after our
main review article had been finalized, but our
survey of the study of international news flows
would be instantly obsolete if we did not mention
them.

The Media Development 'Forum' consists of a
series of responses to UNESCO's November 1989
statement '‘Communication in the Service of Hum-
anity' (summarized on pp.23-24 of the same
issue), which spells out UNESCO's revised stance
on NWICO-related issues. Respondents are top
communication specialists --generally advocates of
a UNESCO-sponsored NWICO. The responses
were elicited by the World Association for Chris-
tian Communication (WACC), 'In part..to renew
the vision of a New World Information and Com-
munication Order..(and) to advance the process of
working out a set of common principles of inter-

national communication which should guide the
NWICO debate in the 1990's.’

Sparks, Roach and their collaborators review the
current state of the NWICO debate from the point
of view of the critical/cultural studies perspective.
They focus particularly on the concept of ‘media
imperialism’, around which much of the debate has
revolved and try to redefine and update it in the
light of recent developments. They agree that
redefinition has been made necessary by the
development of a capitalist 'world system' in which
the exercise of quasi-imperial power is no longer
localized in any particular state. The editors differ
about what course Third World countries should
take in the face of transnational influences. Roach
advocates 'delinkage’, a nation isolating itself

CRT Vol 10 No. 4 - 19




insofar as possible from foreign influences. Sparks
believes that the events of the 1980s have shown
that delinkage cannot work, either for individual
countries or for blocs, such as Comecon. A policy
of 'communication in one country' is impossible
and destructive of both the material and cultural
life of 'the masses'.

Roach notes that the NWICO discussions, from
the critical side, never took adequate account of
the role of the élite classes in Third World coun-
tries, which might be pro-, con- or indifferent to
NWICO, but whose interests are not necessarily
those of the mass of the people in their countries.
She also objects to the exclusion of women from
any serious role in the debate, either within or
outside of UNESCO.

In arguing that newsflows are still as unbalanced
as ever, Roach quotes 1988 UNESCO statistics
showing that the transnational news agencies far
outstrip the Third World alternatives in the
volume of news they transmit. In 1987, AP aver-
aged 17,000,000 words per day, UPI 14,000,000,
TASS 4,000,000, Reuters 1,500,000 and AFP
1,000,000; while IPS sent only 150,000, and the
Non-Aligned News Pogl only 100,000 (p.290). The
proportions which represented domestic news for
domestic consumption were not specified.

In his contribution to the same issue, (p.325-
342). Mohammed Musa traces changes in the
transnational agencies during the 1980s. Reuters
has created a huge network of computerized
financial data for the world's stock markets which
has been highly profitable. Its news business has
become insignificant, compared to this financial
data service. But, at the same time, Reuters
expanded its corps of journalists and the number
of its offices both by twenty per cent, from 1980 to
1984, probably looking to the day when toeholds in
Third World countries will become bases for
expanding financial services there. The agencies
are producing more and more positive news of
Third World countries, simply as a result of com-
mercial forces. The Third World agencies are also
tending to emulate the example of the trans-
nationals by instituting financial services. Musa
sees this subordination of news services to com-
mercial functions as inevitably causing the deterio-
ration of the news they transmit. It becomes
mostly entertainment, without the hard content
needed to give the majority of the people a firm
basis for political judgement.

John Sinclair's case study (p.343-360) of Mexico's
private media conglomerate Televisa highlights the
complexity which increasingly characterizes the
world's media organizations, both in their interac-
tion with governments and in their competition
and cooperation with each other.

20- CRT Vol 10 No. 4

Both political and technological changes have
literally revolutionized the world in which news is
transmitted in the decade since the NWICO debate
was at its height. A small organization with
worldwide contacts and fax machines can create a
‘news agency' at relatively little expense which can
do almost anything the transnationals could do,
with their costly and cumbersome teletypes, a few
short years ago. Freedom of the press has swept
Eastern Europe almost overnight, opening up a
whole new dimension of international news flows.

At the same time, media conglomerates have
been growing, threatening to monopolize greater
and greater segments of the news gathering and
distribution system, television and radio, as well
as the press. International news seems increasing-
ly available, but questions are raised as to whether
it is truly news, or events reported more for their
entertainment value than for their social or cul-
tural worth. Efforts to solve the ‘balance’ problem
through Third World news 'pools’ have often been
ignored due simply to their lack of interesting or
relevant content, as a 1983 study of the use of
Non-Aligned News Pool dispatches by Indian
newspapers documents (Mathur and Shrivasatava,
1984).

Having been singed by the fiery debate over
NWICO, UNESCO has disowned it, but Third
World delegates keep trying to revive the organiz-
ation's sponsorship of it. The two sides of the
debate seem as far apart as ever, and the differ-
ences seem to be founded on philosophical and
pragmatic positions which may, in the final analy-
sis, be irreconcilable.

Many of the most influential NWICO advocates
have been operating, as Roach points out, on
Marxist, and therefore anti-capitalist assumptions
(p.293). But there are practical reasons as well,
The reverse side of press freedom is a limitation of
state power. Those who desire centrally-planned
economies may tend to see a free flow of informa-
tion as not only annoying, but as a fundamental
threat to the nation's economic well-being and
unity.

Unlike the relatively strong and stable countries
in which the ideal of press freedom developed,
most Third World countries have little economic or
cultural breathing space. Even dedicated and self-
sacrificing national leaders feel they cannot afford
the disruptive efects of a free flow of news. Fur-
thermore, they feel the media should contribute to
national unity by stressing the positive, not always
trying to find faults and defects which the foreign
and domestic enemies of the state could exploit.
They see no reason for their media to be filled with

- i o iR e
.

o kLA ey



L it i a2 . Syt e

irrelevant information or entertainment which
gives their people wants and expectations their
countries can never satisfy. In states still defined
by unrealistic colonial boundaries -- cutting across
some traditional ethnic boundaries and lumping
together groups with diverse cultures -- unity is a
very real problem which national leaders expect
the news media to help resolve, not exacerbate.

But the very structure of the mass media is
Western. Many non-western journalists recognize,
if their national leaders and academics do not, that
both the technologies and the ethos of the news
media grew out of western civilization. Their
transfer to other civilizations has been relatively
recent, and their values -- not always free from
attack, even in the West -- have often clashed with
both the cultures and the pragmatic needs of the
developing countries.

The mystique of what constitutes the highest
standards of journalism is therefore a Western
product, shaped by Western history, and transfer-
able to other civilizations only on the same prob-
lematical basis as other value-laden institutions,
such as democratic government. Those who see
only commerecial incentives in the Western opposi-
tion to NWICO seem to overlook the powerful set
of cultural values that the North Atlantic nations
have come to associate with an independent press.
Any meddling by government or by an intergovern-
mental agency, such as UNESCO, in the principles
and structures governing the press is seen as
threatening its independence and those values.
Specific proposals advanced by some as elements
of NWICO, such as the licensing of journalists, are
even more alarming. Economic motives are cer-
tainly present, but only the quasi-sacred value
assigned to the free press in the West can account
for the intensity of the resistance to NWICO.

As the 'Fourth Estate' the press exercises an
independent political function, restraining govern-
ment leaders who might in the shadows of popular
ignorance be able to steal the power or wealth of
the people. The ideal of the journalistic profession
took on an aura of sacred dedication to truth and
justice. That this ideal was more honoured in the
breach than in  practice by too many journalists
only made it shine the brighter as an ideal. This
Western journalistic value has transferred success-
fully to non-Western cultures, as is attested to by
the rising numbers of reporters and editors thro-
ughout the world who annually are jailed, attacked
or killed for their dedication to it.

If the various research reports and essays we
have reviewed indicate any general conclusion
about international news flows it is that, in the
final analysis, the responsibility for the publication
of international news rests with the editors of

individual publications and radio or tv programme
directors, who can either use a story or spike’ it.
They alone pick and choose among the millions of
words made available daily by the news agencies,
news pools or their own reporters, and they deter-
mine to a great degree whether the news which
reaches their audience is 'balanced’ or not. There
15 simply no substitute for diligence and
resourcefulness, and particularly for professional
integrity, among journalists at all levels, but this
is most especially true of editors.

REFERENCES

Abdelaziz, Salah A. 1981. 'The coverage of inter-
national news in ten American and Arabian
dailies: A comparative analysis." Unpublished
master's thesis, Ohio University, Athens, Ohio.

AMCB (Asian Mass Communication Bulletin).
1990. 'Islamic TV news exchange network pro-
posed. (Newsletter of AMIC, Singapore.)
Vol.19, No.5 (Jan-Feb), p.13, citing The Malay
Mail.

Astorino, Robert. 1990. Personal communica-

tion.

Bosshart, Louis. 1989. 'Christliche Presse im
sakularen Umfeld. Communicatio Socialis.
Vol.22, No.1-2, pp.46-60 (summaries in English,
French and Spanish).

Brisbin, David. 1988. 'Electronic Revolution of
the Philippines'. Journal of Popular Culture.
Vol.22, No.3 (Winter), pp.49-64.

Broadcasting. 1989. Vol.117, No.26 (Dec.25).

Cohen, A,, and C. Bantz. 1985. 'Social Conflicts
in TV News: A five-nation comparative study’.
A paper presented at the International Com-
munication Association Convention, San
Francisco.

Elsarayrah, Mchamed N. 1986. 'Foreizn News in
Two Jordanian Newspapers'. Journalism Quar-
terly. Vol 63, p.363-365.

Golding, Peter. 1977, 'Media Professionalism in
the Third World: The Transfer of an Ideology'.
In J. Curran, M. Gurevitch and J. Woollacott
(Eds.}, Mass Communication and Society.
London: Edward Arnold, p.291-308.

Gonzalez, Hernando. 1988. 'Mass Media and the
Spiral of Silence: The Philippines from Marcos

CRT Vol 10 No. 4 - 21




to Aquino'. Journal of Communication. Vol.38,
No.4 (Autumn), p.33-48.

Halloran, James D., and Virginia Nightingale.
1983. Young TV Viewers and Their Image of
Foreigners: A Summary and Interpretation of a
Four-Nation Study. Leicester: Centre for Mass
Communication Research, University of Lei-
cester.

IAMCR, 1988. 'Journalism Education in Africa'.
A document presented by the Professional
Education Section at the convention of the
International Association for Mass Communi-
cation Research, Barcelona.

Mathur, Pradeep, and K. M. Shrivasatava.

Schramm, Wilbur, and E. Atwood.

1981.
Circulation of News in the Third World. Hong
Kong: Chinese University Press.

Stevenson, Robert L. 1984. An Atlas of Foreign
News (Monograph No.3). Chapel Hill: Univer-
sity of North Carolina Center for Research in
Journalism and Mass Communication.

Straubhaar, J., C. Heeter, L. Ferreira, R.

Wicks, L. Tuen-Yu and B. Greenberg.
1986. 'What Makes News: An eight-country
comparison of western, socialist and third
world television newscasts’. A paper pres-
ented at the International Communication
Association Convention, Chicago.

1984. Non-Aligned Movement. New Delhi and Tsang, Kuo-jen. 1987, ‘A Theory of Social Propin-

Beyond. New Delhi:Sterling.

Mulay, Regina. 1987. Mass Media, International
Relations and Non-Alignment. New Delhi: Deep
and Deep.

Mytton, Graham and Carol Forrester. 1988.
'Audiences for International Broadecasts'. Euro-
pean Journal of Communication. Vol.3 No.4
{December), pp.457-481.

Newsweek. 1990. 'Global Village: CNN Has
Speeded Up History By Wiring the World'.
European edition, June 18, p.46-50.

Pollock, J. C., and C. L. Guidette. 1980. 'Mass
Media Crisis and Political Change: A Cross-
National Approach’. In D. Nimmo (Ed.), Com-
munication Yearbook.

Richstad, Jim, and Tony Nnaemeka. 1978.
'Pacific Basin in Global Newsflow Context:
Selected Cases'. Media Asia. Vol.5, No.3, p.124-
135.

UNESCO, 1982,

quity: A General Systems Approach to Interna-
tional News Research’. Unpublished doctoral
dissertation, University of Texas at Austin.

Tsang, Kuo-jen, Yean Tsai and Scott S. K. Liu.

1988. 'Methodological Emphases of Interna-
tional News Studies'. International Communi-
cation Bulletin, Vol.23, No.1-2 (Spring), p.13-15,
31.

Foreign News in the Media:
International Reporting in 29 Countries (Reports
and Papers in Mass Communication Series).
Paris: UNESCO.

Van Dijk, Teun. 1984. Structures of International

News: A Case Study of the World's Press.
Amsterdam: University of Amsterdam, Depart-
ment of General Literary Studies.

CURRENT RESEARCH ON INTERNATIONAL NEWS FLOWS AND RELATED TOPICS

INTERNATIONAL

The convention of the International Association for
Mass Communication Research (IAMCR), in Bled,
Yugoslavia (August 1990), included a round-table
discussion on the 'Development of Multilateral Regula-
tory Framework for International Communication'
chaired by Wolfgang Kleinwachter (Institut fiir

22- CRT Vol 10 No. 4

Internationale Studien, Karl-Marx-Universitiat, 7010
Leipzig, Germany). It focussed on the role of inter-
governmental organizations.

Colin Sparks (Polytechnic of Central London, 18-22
Riding House Street, London WIP 7PD, UK. and
Slavko Splichal (Faculty for Sociology, Political
Science and Journalism, University of Ljubljana,
Kardelveja pl 5, 61000 Ljubljana, Yugoslavia) have

B St o e




summarized for the 1990 conference of the JAMCR the
findings of a survey funded by UNESCO into the role of
the concept of journalism as the 'Fourth Estate' in the
education of journalists in 43 countries.

AUSTRALIA

Jonathan King (University of Melbourne, Parkville,
Vic. 3052) has written extensively on the political
economy of Visnews and UPITN/WTN and their influ-
ence in Australian television.

CANADA

Marlene Cuthbert (Dept. of Communication Studies,
University of Windsor, Windsor, Ont. N9B 3P4) has
published extensively on the Caribbean News Agency
(CANA), and Walter C. Soderlund, of the same
University, has been researching North American press
coverage of the 1984 elections in El Salvador, Nica-
ragua and Grenada.

Vincent Mosco (School of Journalism, Carleton
University, Ottawa, Ont KIS 5B6) has done an analysis
of the Canada-US free trade agreement as it pertains to
commzunications.

CHILE

Fernando Reyes Matta (Instituto Latinoamericano de
Estudios Transnacionales (ILET), Casilla 16837, Correo
9, Santiago) has written extensively on transnational
and alternative communication.

CUBA

Enrique Gonzales-Manet (University of Havana,
Calle San Lazaro esq. L, Vedado, Havana 4) has written
on NWICO issues, with stress on North American
broadcasting to Cuba.

EGYPT

Mohamed Aly Elewainy (Faculty of Mass Communi-
cation, Cairo University, Orman, Giza, Cairo) has
worked on international news flow in the Arab coun-
tries, and Awatef El-Rahman, of the same Faculty,
has studied 'new information and communication order'
in Africa.

Nadia Hassan Salem (Mass Communication Dept.,
National Center for Social Research, Cairo) has been
studying the flow of foreign news in the Egyptian press.
Samy Tayie (Centre for Mass Communication
Research, University of Leicester, 104 Regent Road,
Leicester LE1 7LT, U.K.) has carried out interviews
with Egyptian editors, broadcasters and journalists to
study the criteria by which they select both domestic
and foreign news,

FINLAND

Kaarle Nordenstreng (Dept. of Journalism and Mass
Communication, University of Tampere, Box 607, 33101
Tampere) is preparing with George Gerbner (Annen-
berg School of Communications, Univ. of Pennsylvania,
3620 Walnut Street, Philadelphia, PA 19104, USA) and
Hamid Mowlana (School of International Service, The
American University, Washington, DC 20016, USA) a
book with the provisional title, The Great Global Media
Debate (Longman, forthcoming).

Terhi Rantanen (University of Helsinki, Aleksanter-
ink, 7, 001000 Helsinki) has studied the state of depen-
dency created by agreements between the three big
international news agencies and the national agencies
in the 19th and early 20th centuries. Russia is used as
a case study.

Tapio Varis (Tampere Peace Research Institute,
Tammelanpuistokatu 588, SF-33100 Tampere 10) has
published extensively on television news flows.

GERMANY

Jorg Becker (Martin-Luther-Str. 7, 6000 Frankfurt 1)
has written extensively on flow of data and news across
borders, especially those which have divided Eastern
and Western Europe.

Heinz Oderman (Institute for International Relations,
Otto-Nuschke-Str., 1080 Berlin) has worked on interna-
tional information and communication relationships.

HONG KONG

Joseph Man Chan (Chinese University of Hong Kong,
Shatin, N.T.) and Chin-Chuan Lee (University of
Minnesota, Minneapolis, MN 55455, 1J.8,A.) have been
studying the relationship between mainland China's
Xinhua News Agency and the press in Hong Kong.

INDIA

d.8.Yadava (Indian Institute of Mass Communication,
Shahid Jit Singh Marg, New Delhi) has conducted
research on the Non-Aligned News Agency (NANA) and
on foreign news coverage in Indian newspapers.

IRAN

Kazem Motamed-Nejad (Department of Social Com-
munications, Allaneh Tabatabai University, Teheran)is
interested in the historical context of 'western domina-
tion over global communications and the roots of Third
World dependence'.

CRT Vol 10 No. 4 - 23




ISRAEL

Tamar Liebes and Ruik Ribak (both at Hebrew
University, Faculty of Social Sciences, Mount Scopus,
Jerusalem) have been investigating the causes for
hostility to television among Israeli ‘hardliners’. At the
same University, Akiba A, Cohen, Hanna Adoni and
Hillel Nossek have been studying foreign television
coverage of the Intifada.

ITALY

Phil Harris (Via Lero 48, 1-00144 Rome) has studied
the International Press Service (IPS), one of the major
‘alternative’ news agencies. He and Peter Golding
(Loughborough University, Loughborough, Leicester-
shire, LE11 3TU, U.K.} are editing a book with the
working title, Beyond Cultural Imperialism (Sage,
forthcoming).

Paolo Mancini (University of Perugia, Piazza
dell'Universita, 06100 Perugia) has investigated selec-
tive reception and super-themes in the decoding of
television news, using a qualitative, reception analysis
approach.

KOREA (REPUBLIC OF)

Hyeon-Dew Kang (College of Social Sciences, Seoul
National University, Sinlim-dong, Kwanak-gu, Seoul
151) has been studying the impact of Japanese direct
satellite broadcasting on Korean culture.

MALAYSIA

Sankaran Ramanathan (School of Mass Communica-
tions, Institut Teknologi Mara, 40450 Shah Alam,
Selangor) has been studying contents of ethno-linguistic
categories of newspapers in Malaysia, including vari-
ations in their treatment of foreign news.

NIGERIA

Olatunji Dare (Bayero University, PMB 3011, Kano)
has been studying international news flow.
Mohammad Musa (Department of Mass Communica-
tion, University of Maiduguri, PMB 1069, Maiduguri) is
examining the progress of the Nigerian press and the
Pan-African News agency (PANA).

Charles Okigbo (Department of Mass Communication,
University of Nigeria, Nsukka, Anambra State} con-
tinues his interest in international news flows.

Mr. Soyir-Yariga (Dept of Mass Communication and
Language Arts, University of Ibadan, Ibadan) is com-
pleting his doctoral dissertation on news flow and
responses to news flow in the Economic Community of
West African States region, with reference to govern-
ment decisions, such as the expulsions of illegal aliens.
Luke Uka Uche {Dept of Mass Communiecation,
University of Lagos, Lagos) is concerned with the role

24- CRT Vol 10 No. 4

of democratic communication in fostering a "New Africa
Information and Communication Order’, in which basic
telecommunication technology is seen as a prerequisite
to any progress.

NORWAY

Peter Larsen (Institut for Massekommunikasion,
Fosswinckelsgt. 7, N-5007 Bergen) has been studying
the increasing transborder news flow in Europe and the
ways the writing of news narrative changes under
international audience influence,

PERU

Rafael Roncagliolo (Centro de Estudios Sobre Cul-
tural Transnacional (IPAL), Aptdo. Postal 2 70031, Lima
27) is organizing a meeting on 'NWICO issues in the
1990s’, scheduled to be held in Lima in November 1990,

SPAIN

Miguel Bastenier (Escuela de Periodismo/El Pais,
Madrid) chaired a round-table discussion at the Inter-
national Communication Association convention {Dublin
1990) on 'Foreign Affairs Coverage and Journalism
Education', participated in by journalists and journal-
ism educators from Spain, Australia, Belgium, Den-
mark, France, Ireland, The Netherlands, and the UK.
He also delivered a paper at the same convention on
'Internationalization of Editorial Packages'.

SWITZERLAND

Florian H. Fleck (Institute for Economic and Social
Sciences, University of Fribourg, CH-1700 Fribourg,
Miséricorde) had written extensively on a variety of
subjects relevant to international news and information
flows, and recently had been developing a nuanced
revision of the 'North-South paradigm' of power rela-
tionships as they influence communication flows.

TAIWAN

Bonnie Peng (National Chengchi University, Mucha
116, Taipei) has been studying the way Washington-
based foreign correspondents report US news and also
how they perceive various propositions of the NWICO.

UNITED KINGDOM

Hopeton Dunn (6a Hillside Road, Streatham Hill,
London SW2 3HN) is studying the development of
Caribbean media and telecommunications structures,
with particular reference to the role of Cable and
Wireless Ltd. and Reuters Holdings Ltd. in the region.

3
t
i

¢ AR b ot i

(R




R

S

% e 5

Peter Golding (Department of Social Sciences, Lough-
borough University, Loughborough, Leicestershire LE11
3TU) has conducted research on media professionalism
in developing countries, and Paul Martin, of the same
Centre, is studying the Caribbean News Agency (CANA)
and the press in Jamaica.

Graham Mytton (Research Division, BBC World
Service, Bush House, London WC2B 4PH), continues to
conduct empirical research on the diffusion of media
equipment and services worldwide.

Jeremy Tunstall (Communication Policy Research
Centre, City University, Northampton Square, London
EC1 OHB) has, with Michael Palmer (University of
Paris III, 17 rue de 1a Sorbonne, 75231 Paris Cedex 05),
recently completed a book on French and British
communications and media policies (London, Blackwell,
1989), which includes an update on recent develop-
ments in Reuters and AFP.

Mallory Wober (Independent Broadeasting Authority,
70 Brompton Road, London SW3 1EY) has written
several papers on how British broadcasters and audi-
ences view the Third World.

U.S.A,

Laurien Alexandre (Dept. of Journalism, California
State University at Northridge, Northridge CA 91330)
has been studying the implications of Television Marti,
the US propaganda station broadcasting to Cuba.
Anantha S. Babbili and Mercedes Olivera (Depart-
ment of Journalism, Texas Christian University, Fort
Worth, TX 76129) are developing a model to describe
the active role of Third World nations in international
communications.

Howard Frederick (PO Box 94653, Pasadena, CA
91109), has worked on contending theories of interna-
tional communications.

C. Anthony Giffard (School of Communication,
University of Washington, Seattle, WA 98195) is
working on a study of what has been done since the
start of the NWICO debate to improve communication
infrastructures in the developing world and to promote
the flow of information on a South-South and South-
North basis. The study will include IPDC projects and
also those promoted by various European governments
and foundations.

Mazharul Haque (Dept. of Radio, TV and Film,
University of Southern Mississippi, Southern Station,
Box 5141, Hattiesburg, MS 39406-5141) has conducted
research on the élite press in India.

Milda K. Hedblom (Augsburg College, 731 21st Ave,
South, Minneapolis, MN 55454) has been studying mass
media effects on international decision-making, with the
Canada-US free trade agreement as a case-study.

Emile McAnany {School of Communication, University
of Texas at Austin, Austin, TX 78712) has been
involved, with other University of Texas researchers, in
a series of studies of transnational television conglomer-
ates in Europe.

Eileen Mahoney (Dept of Communications, Film and
Video, City College of the City University of New York,
138th Street at Convent Ave, New York, NY 10031) has
written several articles on transborder data flow as well
as a book, Managing the Third World Information
Revolution: The IBI and Development Folitics, 1945-
1990 (Sage, forthcoming), and continues to analyze the
development and implementation of a trade framework
for international information flows,

Achal Mehra (Allbright College, Reading PA 19612-
5234) did his doctoral research on the international
information debate.

Hamid Mowlana (The American University, 4400
Massachusetts Ave. NW, Washington, DC 20018) is
working on a study of the flow of television programmes
from Japan to Iran.

Michael Real (San Diego State University, San Diego,
CA 92182) has been investigating intercultural dimen-
sions of transnational media events, with special
reference to acculturation in connection with the
Olympics, the World Cup and Hollywood media.

Jim Richstad (China School of Journalism, Beijing,
China, and University of Oklahoma, 660 Parrington
QOval, Norman, OK 73019) has carried out research on
the flow of news and information in Asia and the
Pacific.

Michael B. Salwen (University of Miami, Coral
Gables, FL 33124) and Frances Matera (Arizona
State University, Tempe, AZ 85287) have been study-
ing the effects of coverage over time on international
news agendas,

Herbert Schiller (Dept. of Communication, The Third
College, University of California at San Diego, PO Box
109, La Jolla, CA 92037) continues to write extensively
on the news flows' debate.

Mohammad A. Siddiqi (Dept. of English and Journal-
ism, Western Illinois University, Macomb, IL 61455) is
studying the present status and future directions of
Muslim media.

Annabelle Sreberny-Mohammadi (Dept. of Com-
munication Aris and Sciences, Queens College, City
University of New York, Flushing, NY 11367-0904) is
studying the current controversies within the UN about
the role of the organization's Department of Public
Information and 'how elements of the NIIO debate are
contested within the UN itself. Colleen Roach of the
same Department is writing a book on the history of the
NWICO discussions. {(Sage, forthcoming) which will deal
with the evolution of the news flow issue from the
1970s through the 1980s.

Robert L. Stevenson (School of Journalism, Univer-
sity of North Carolina, Chapel Hill, NC 27599-3365) has
published extensively on the news flow debate and
maintains an interest in it.

Jo Thomas (University of Illinois, Urbana-Champaign,
Urbana, IL 61801) has been studying American news
coverage of Northern Ireland.

Projects of the Scheol of Telecommunications and Latin
American Studies Program of Ohio University (Athens,

CRT Vol 10 No. 4 - 25




OH 45701) include an analysis by Don Flournoy of
international news agencies to study their participation
in CNN World Report, part of a large-seale study of that
programme being conducted at that University. In the
same School, Robby Muhumuza and Anne Cooper
Chen have been studying U.S. television network
coverage of non-aligned summit conferences from 1968
to 1989, and Karin Sandell and David Ostroff have
been studying the ways international news is covered
by local TV stations in Florida and Ohio. At the same
university, Veronica Kit-ying Chiu, Hugh Cul-
bertson and Anne Cooper Chen have carried out a
study of news attribution and news channels in The

People’s Daily and Ching Daily, two Chinese newspa-
pers.

US.S.R

Yassen N. Zassoursky (Faculty of Journalism, Moscow
University, Prospect Marxa,20, Moscow, 103009) is
studying international communication policies within
Europe in the context of glasnost and perestroika.

ADDITIONAL BIBLIOGRAPHY: INTERNATIONAL NEWS FLOW

General Reference, Bibliographies

International Organization of Journalists. NAM and
NICO: Documents of the Non-Aligned Movements on
the New International Information and Communication
Order (1977-87). Prague: 10J, 1989,

This monograph documents developments since 1976
within the NAM, particularly the Second Conference of
Ministers of Information of non-aligned countries, in
Harare, Zimbabwe, June 1987

International Organization of J ournalists. New Interna-
tional Information and Communication Order: A
Source-book. Prague: 10J, 1984.

Contains relevant documents, a chronology of events,
and an introduction by Kaarle Nordenstreng.

Lent, John A. (Ed.). Global Guide to Media and
Communications. Minchen/London/New York/Paris:
George Kurian Reference Books, 1987.

A bibliography which includes entries on the media in
almost all countries and major territories of the world.
It selects key items' for understanding mass media and
international communications in each region,

Lent, John A. The New World and International
Information Order: A Resource Guide and Bibliogra-
phy. Singapore: AMIC, 1982,

An introduction to the issues involved and the litera-
ture in which they were debated. Traces the step-by-
step developments among the non-aligned and Western
countries that eventually led to the MacBride Commis-
sion,

Mowlana, Hamid. International Flow of News: An
Annotated Bibliography. Paris: UNESCO, 1983.

Nordenstreng, Kaarle, Enrique Gonzales Manet and
Wolfgang Kleinwichter. New International Information
and Communication Order Sourcebook. Prague:
International Organization of Journalists, 1986,

Contains historical and ideological discussions of the
NWICO (NIICO) debates, from the authors' pro-

26- CRT Vol 10 No. 4

NWICO perspective, and a long 'Appendix T' containing
texts of many relevant documents.

Roach, Colleen. "Annotated Bibliography on a New
World Information and Communication Order'. Media
Development, 1985, Vol. 32 No.1, pp.36-43.
Introduction to research and publications in English,
French and Spanish-speaking countries.

International News Flows, Foreign News Cover-
age

Adams, William C. (Ed.). Television Coverage of Interna-
tional Affairs. Norwood, NJ: Ablex, 1983,

Alexandre, Laurien. The Voice of America: From
Detente to Reagan Doctrine. Norwood, NJ: Ablex, 1988,

Asante, Molefi Kete, and Gudykunst, William B. (Eds.).
Handbook of International and Intercultural Communi-
cation. Newbury Park, CA: Sage, 1989,

Asia-Pacific Broadecasting Union and Friedrich-Ebert-
Stiftung. Television News in q North-South Perspective
Bonn: Friedrich~Ebert—Stiftung, 1981.

Bagdikian, Ben. The Media Monopoly. Boston: Beacon
Press, rev. ed. 1989.

Becker, Jérg. Massmedien tm  Nord-Siid-Konflikt,
Frankfurt/New York, 1985.

Becker, Jirg, Jens Harms and Verena Metze-Mangold
(Eds.) Informationstechnologie und Internationale
Politik. Bonn: Friedrich-Ebert-Stiftung, 1984,

Becker, Jorg, and Tamas Szecks (Eds. ). Europe Speaks
to Europe: International Information Flows Between
Eastern and Western Europe. Frankfurt/Oxford: Perga-
mon, 1989,




S mide -

e Y S e g

Papers from a 1988 conference at Arnoldshain, West
Germany, with participants from both Eastern and
Western Europe, on the subject, 'International Informa-
tion Flows between Eastern and Western Europe.
Towards Confidence, Mutual Understanding and Co-
operation’,

Beltran, Luis Ramiro, and Elizabeth Fox de Cardona.
Communication Dominada: Estados Unidos en los
Medios de América Lating. Mexico City: ILET/ED.
Nueva Imagen, 1980,

Bortnick, Jane. ‘International Information Flow: The
Developing World Perspective in Cornell International
Law Journal, Summer 1981, pp.333-354.

Boyd, Douglas A. Broadcasting in the Arab World: A
Survey of Radio and Television in the Middle East.
Philadelphia: Temple University Press, 1982.

Boyd-Barrett, Oliver. The International News Agencies,
London: Constable, 1980.

Boyd-Barrett, Oliver, and Michael Palmer. Le Trafic de
Nouvelles. Paris: 1981.

Detailed historical accounts of Havas and the Agence
France Presse,

Chang, Tsan-Koo, Pamela J. Shoemaker and Naney

Brendlinger.  'Determinants of International News
Coverage in U.S. Media'. Communication Research.
August, 1987.

Chu, James, and Peter Gross. 'Foreign Correspondents
Covering Taiwan: A Preliminary Study of Attitudes,
Perceptions and Processes'. A paper presented at the
convention of the International Association for Mass
Communication Research, Barcelona, 1988.

Communications and Development Review. Special
issue on 'International News Flow'. Teheran, Summer
1978.

Dake, Anthony. Impediments to the Free Flow of
Information Between East and West. Paris: NATO,
1973.

Desmond, Robert. The Information Process: World
News Reporting to the Twentieth Century. lowa City:
University of Iowa Press, 1978.

Eapen, K. Eapen. ‘Reshaping Training and Research
for the NIIO". Media Development, Vol.27, No.4 {1980),

pp-

Epstein, Edward J. News from Nowhere. New York:
Vintage, 1974.

Fascell, Dante (Ed.) International News Freedom
Under Attack. Beverly Hills, CA: Sage Publications
Ine., 1979.

Ganley, Oswald H., and Gladys D. Ganley. To Inform
or to Control: The New Communication Network., New
York: McGraw-Hill, 1982,

Gans, Herbert JJ. Deciding What's News. New York:
Vintage, 1979. ~

Gerbner, George, and Marsha Siefert (Eds.). World
Communications, A Handbook. New York and London:
Longman, 1984.

The first two sections -- Part I Global Perspectives on
Information , and Part 11 Transnational Communica-
tions: The Flow of News and Images -- are especially
relevant. Extensive 'Selected Bibliography'.

Golding, Peter. 'Media Professionalism in the Third
World: The Transfer of an Ideology'. in James Curran
(Ed.). Mass Communication and Society. Beverly
Hilis/London: Sage, 1977, pp.291-308.

Imitation of Western standards and practices in non-
Western countries, with a case study of Nigeria.

Golding, Peter and Phillip Elliot. Making the Neuws.
London: Longman, 1979,

An influential discussion of media professionalism in
the West and Africa.

Gould, Peter, and Jeffery Johnson. 'The Content and
Structure of International Television Flows'. Communi-
cation, Vol.5 (1980), pp.43-63.

Gonzalez-Manet, Enrique. The Hidden War of Informa-
tion. Norwood, NJ: Ablex, 1988,
A Cuban view of propaganda and information flows.

Guback, Thomas, and Tapio Varis. Transnational
Communication and Cultural Industries. Reports and
Papers on Mass Communication,No.2. Paris:
UNESCO, 1982.

Hachten, William. Muffled Drums: The News Media in
Africa. Ames: Iowa State University Press, 1971.

Hachten, William. World News Prism. Ames: Iowa
State University Press, 1981.

Hamelink, Cees. Finance and Information: A Study of
Converging Interest. Norwood, NJ: Ablex, 1983.

Harms, L.S., and Jim Richstad (Eds.). Evolving Per-
spectives on the Right to Communicate. Honolulu:
East-West Center, 1977.

Harriman, Ed. HACK - Home Truths About Foreign
News. London: Zed Books, 1987,

A novelistick account of how foreign news is gathered
and reported in the Western media.

Harris, Phil. News Dependence: The Case for @ New

World Information Order. Leicester: Centre for Mass
Communication Research, 1978.

CRT Vol 10 No. 4 - 27




Harris argues for a major ‘structural revolution' in the
definition and processing of news.

Hester, A.L. International Information Flow'
Guazette, Vol.19 (1973).

Horton, Philip C. (Ed.) The Third World and Press
Freedom. New York: Praeger, 1978.

Papers read at a conference in New York in the spring
of 1977.

Contains a brief bibliography.

Ismail, Bukhory Hj., 'Asian News in Four US Newspa-
pers. Media Asia. Vol.16, No.4 (1989), pp.223-232.

An extensive study of Asian news coverage in four
major US dailies failed to support complaints that US
newspapers emphasize crises and project negative
images of Asian countries when reporting Asian news.

Journal of Communication. Special issues on "The Flow
of News' (Autumn 1978) and on 'International News'
{(Winter 1977).

Keune, Reinhard (Ed.) Television News in a North-
South Perspective. Reports, Documents and Recommen-
dations of the Third International Broadcast News
Workshop, Jakarta, 1981. Bonn: Friedrich-Ebert-
Stiftung, 1982.

Koschwitz, Hansjiirgen. 'Entwicklung und Perspektiven
des Auslandsrundfunks’. Media Perspektiven. 1/90
(1990), pp.42-47.

Lee, Chin-Chuan. Media Imperialism Reconsidered:
The Homogenizing of Television Culture. London:
Sage, 1930.

Legum, Colin. A Free and Balanced Flow: Report of
the Twentieth Century Fund on the International Flow
of News. Lexington, MA: Lexington Books, 1978.

An attempt at a balanced picture of the mews flow'
debate.

Lehman, Maxwell, and Thomas Burke (Eds.) Com-
munication Technologies and Information Flow.
Elmsford, NY: Pergamon, 1980.

Lent, John and Anthony Giffard. 'The Age of Aware-
ness in Global Mass Communications’. In M. Voigt
(Ed.), Progress in Communication Sciences, Vol.3.
Norwood, NJ: Ablex, 1982,

A historical analysis of NWICO-related issues from the
early twentieth century to the present, from a non-
aligned perspective.

Lindahl, Rutger. Broadeasting Across Borders: A
Study on the Role of Propaganda in External Broad-
casts. Goteborg, Sweden: C.W.K. Gleerup, 1978.

Ludlow, Lynn. 'They Commute to the World: Changes
in International News Reporting'. ETC, Spring 1987.
PP

28- CRT Vol 10 No. 4

Masmoudi, Mustapha. The New World Information
Order. International Commission for the Study of
Communication Problems, Document No. 31. Paris:
UNESCQ, 1978.

Presents a case for overhauling the international
system of news dissemination.

Mattelart, Armand. Communication and Information
Technologies: Freedom of Choice for Latin America?
Norwood, NJ: Ablex, 1985,

McPhail, Thomas. Electronic Colonialism. Beverly
Hills: Sage, 1981.

McQuail, Denis. Analysis of Newspaper Content
{Research Series 4). London: Royal Commission on the
Press, 1977.

A landmark study of the content of British newspapers,
Its strategies of content analysis continue to influence
studies today.

Mehra, Achal (Ed.) Press Systems in ASEAN States.
Singapore, AMIC, 1989.

Papers originating from a Jakarta meeting in 1988,
some rather frankly stating the instrumental view of
the press held by the government-oriented participants,

Merrill, John (Ed.) Global Journalism: A Survey of the
World's Mass Media. New York: Longman, 1983.

Mestmicker, Ernst-Joachim (Ed.). The Law and
Economics of Transborder Telecommunications. Baden
Baden: Nomos Verlagsgesellschaft, 1987,

Papers from a 1986 symposium in Malente, Germany,
part of a project of the Max Planck Institute for Foreign
and International Private Law.,

The Political
University of

Mosco, Vincent, and Janet Wasko.
Economy of Information. Madison:
Wisconsin Press, 1988.

National Telecommunications and Information Adminis-
tration. 'Long-Range Goals in International Telecom-
munication and Information: An Qutline for the United
States Policy’. Report to the Congress of the United
States. Washington, DC: TU.S. Department of Com-
merce, 1983.

Negrine, Ralph, and Stylianos Papathanassopoulos.
The Internationalisation of Television. London and New
York: Pinter Publishers, 1990.

A 'political economy’ perspective on the worldwide
structures emerging due to recent changes in television,
such as deregulation and direct satellite broadcasting.
Television is seen as increasingly dominated by busi-
ness and technological factors and decreasingly under
the influence of individual nations or cultures, reflect-
ing increasing international economic interdependence.
Satellites permit greater access to diverse new perspec-
tives, although American news values still tend to
dominate.

R i T,




Nnaemeka, Tony, and Jim Richstad. Approaches to
International News Flow Studies. Singapore: AMIC,
1979.

Nnaemeka, Tony, and Jim Richstad. 'Structural
Relations and Foreign News Flow in the Pacific Region'.
Gazette. Vol.26, No.4 (1980), pp.235-257.

Nordenstreng, Kaarle. The Mass Media Declaration of
UNESCO. Norwood, NJ: Ablex, 1983.

Nordenstreng, Kaarle, and Herbert Schiller (Eds.).
National Sovereignty and International Communication.
Norwood, NJ: Ablex, 1979.

Nordenstreng, Kaarle, and Tapio Varis. Television
Traffic -- A One-Way Street? Reports and Papers in
Mass Communication, No.70. Paris: UNESCO, 1974.
Important quantitative study on international flow of
TV programmes.

Osolnik, Bogdan. The New International Information
and Communication Order. Namajina, Yugoslavia:
Jugoslovenska Stvarnost, 1980.

An Eastern European perspective on the NWICO
debate.

Pavlic, Breda, and Cees J. Hamelink. 'Tnterrelation-
ships Between the New International Economic Order
and New International/World Information-Communica-
tion Order. Report prepared for UNESCO Research
Centre for Cooperation with Developing Countries.
Ljubljana: 1982,

Rampal, Kuldip R., and Clifton Adams. 'Credibility of
the Asian News Broadcasts of the Voice of America and
the British Broadcasting Corporation’. Gazette, Vol.46
(19990), no.2, pp.93-111.

A discourse analysis study indicated equally high
credibility for both BBC and VOA news divisions in
their coverage of Asia. BBC's credibility has been
constant, but VOA staff had to fend off threatened
politicization during the mid-1980s.

Reyes Matta, Fernando. The Historical Evolution of
International News agencies and Their Growth Towards
Domination. Mexico City: Instituto Latinoamericano
de Estudios Transnacionales (ILET), 1976.

Robinson, Gertrude. News Agencies and World News in
Canada, the United States and Yugoslavia: Methods
and Data. Fribourg, Switzerland: University Press,
1981.

Rogers, Everett, and Livia Antola. 'Television Flows in
Latin America’. A paper read at a conference on 'Flow
of Messages, Flow of Media in the Americas’, Stanford
University, Dec. 9-10, 1982,

Roncagliolo, Rafael. 'Flow of News and Freedom of the
Press’. The Democratic Journalist, March 1979, pp.7-
11.

Rosenblum, Mort. Coups and Earthquakes: Reporting
the World for America. New York: Harper and Row,
1979

Rubin, Barry. International News and the American
Media. Washington Papers, No.49, Beverly Hills:
Sage Publications Inc., 1977. )

Said, Edward. Covering Islam: How the Media and the
Experts Determine How We See the Rest of the World.
New York: Pantheon, 1981,

Schen, Ulrich. Nachrichtenagenturen als wirtschafi-
liche Unternehmen mit éffentlichem Auftrag. Berlin,
1985,

Schenk, Birgit. 'Die Struktur des internationalen
Nachrichtenflusses: Analyse der empirischen Studien'.
Rundfunk und Fernsehen, Vol.35, No. 1 (1987), pp.36-
54,

Schiller, Herbert. Communication and Cultural Domi-
nation. New York: International Arts and Sciences
Press, 1976.

Schiller, Herbert. Culture Inc.: The Corporate Takeover
of Public Expression. New York: Oxford University
Press, 1989.

Schiller, Herbert. Who Knows: Information in the Age
of the Fortune 500. Norwood, NJ: Ablex, 1981,

Smith, Anthony. The Geopolitics of Information: How
Western Culture Dominates the World. New York:
Oxford Unviersity Press, 1980.

Smythe, Dallas. Dependency Road: Communications,
Capitalism, Consciousness and Canada. Norwood, NJ:
Ablex, 1981.

Sreberny-Mohammadi, Annabelle. The World of the
News: The News of the World. Paris: UNESCO
TAMCR, 1985.

A quantitative and qualitative analysis of international
news flow in twenty-nine countries.

Sussman, Gerald, and John Lent (Eds.)). Electronic
Dependency: Third World Communications and Infor-
mation in an Age of Transnationalism. Newbury Park,
CA: Sage, 1990.

Tunstall, Jeremy. The Media are American. 2nd ed.
London, 1989.

Uche, Luke Uka. The Debate on New World Informa-
tion Order: Much Ado About Nothing'. Communicatio
Socialis Yearbook, 1986, pp.5-19.

Elimination of Nigeria's dependence on Anglo-American
news agencies for news depends on changes in underly-
ing media structures, especially economic structures
and intensified development of domestic media systems.

CRT Vol 10 No. 4 - 29



Ume-Nwagbo, Ebele N. 'Foreign News Flow in Africa:
A Content Analytical Study on a Regional Basis'.
Gazette, Vol.29 (1982}, pp.

UNESCO. Television Traffic - A One-Way Street.
Reports and Papers on Mass Communication, Neo. 70.
Paris: UNESCO, 1974.

van Dijk, Teun A, News Analysis: Case Studies of
International and National News in the Press. Hills-
dale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1988,
Applies discourse analysis approach to the study of the
form and content of national and international news in
the press of the United States and Europe, with special
attention to press treatment of minorities and squat-
ters,

van Dijk, Teun A., News as Discourse. Hillsdale, NJ:
Lawrence Erlbaum Associates, 1988.

Sketches a theory of news based on discourse structures
and 'the social cognition of production and interpreta-
tion'. News reports provide general structural outlines
which make more specific models of social events
intelligible.

Varis, Tapio. International Flow of Television Pro-
grammes. Reports and Papers in Mas Communication,
No.100. Paris: UNESCOQ, 1985. Also in Journal of
Communication, Vol.34, No.1 (Winter 1984), pp.143-152,

Wells, Alan. Picture-Tube Imperialism? The Impact of
U. 8. Television on Latin America. Maryknoll, NY:
Orbis Books, 1972.

Whittemore, Hank. The Inside Story. Boston: Little,
Brown, 1990.
A history of CNN to date.

Wilhoit, Cleveland G., and David Weaver. 'Foreign
News Coverage in Two U. S. Wire Services: An
Update'. Journal of Communciation, Vol.32, No.2
(1983), pp.132-147.

Youm, Kyu Ho. 'Licensing of Journalists Under Inter-
national Law'. Gazette. Vol. 46, (1990), No.2, pp.113-
124,

Considers arguments for and against licensing of
Journalists, as highlighted by a Costa Rican case and
challenges to similar laws in other Western Hemisphere
countries.

Role Of UNESCO

Breunig, Christian. Kommunikationspolitik der
UNESCO: Dokumentation und Analyse der Jahre 1946
bis 1987. Konstanz, 1987.

Giffard, Anthony. UNESCO and the Media. White
Plains, NY: Longman, 1988.

Discusses the United States’ withdrawal from UNESCO
and the dispute over the New World Information and

30- CRT Vol 10 No. 4

Communication Order and presents an analysis of
American press coverage of the subject.

Schiller, Herbert, William Preston and Edward Her-
man. Hope and Folly: The United States and
UNESCO, 1945-1985. Minneapolis: University of
Minnesota Press, 1989.

Commissioned by UNESCO and the Institute for Media
Analysis in 1976, UNESCO withdrew consent for its
publication in 1989, in its effort to conciliate the U.S.,
of which the authors are highly critical.

Alternatives To Big Four: Non-Aligned Perspeec-
tives and Regional News Exchanges

Chandra, J. P. (Ed.). Proceedings of the Seminar on
Non-Aligned News Pool. New Delhi: All India Newspa-
per Editors’ Conference, 1978,

The debate in the privately-owned Indian press on the
value of the Non-Aligned News Agency (NANA).

Cuthbert, Marlene. 'Reaction te International News
Agencies: 1930s and 1970s Compared'. Gazette, vol.26
No.2 (1980), pp.99-111.

Dhaka Declaration. Report and Recommendations on
Flow of Information among South Asian Countries.
Regional Seminar, Dhaka, January 27-29, 1983.

Indian Institute of Mass Communication. News
Agencies Pool of Non-Aligned Countries: A Perspective.
New Delhi: IIMC, 1983.

Indian Institute of Mass Communication. Report of the
Seminar on Improving News Pool Performance. New
Delhi: IIMC, 1984,

Ivacie, Pero. 'The Flow of News: Tanjug, the Pool and
the National News Agencies'. Journal of Communica-
tion, Vol.28, No.4 (Autumn 1978), pp.157-162.

Kato, Hidetoshi, Patricia A. Couvillon and Zulkarnaina
Mohd. Mess, (Eds.). International Shortwave Broad-
casting in Asia and the Pacific. Proceedings of a confer-
ence held in Singapore, September 1-5, 1986, under the
joint sponsorship of the East-West Center and the
Asian Mass Communication Research and Information
Center. Typescript.

Country reports on governments’ broadcasting only.

Lansipuro, Yrjo. 'Asiavision News Exchange’. Media
Asia, Vol.14, No.1 (January 1987), pp.46-52.

Lent, John. Asian Newspapers: Reluctant Revolution.
Ames: lowa State University Press, 1971.

Lent, John. Broadecasting in Asia and the Pacific.
Philadelphia: Temple University Press, 1978.

Mankekar, D. R. Media and the Third World. New
Delhi: Indian Institute of Mass Communication, 1979.




Mankekar, D, R. One-Way Flow: Neo-Colonialism via
News Media. New Delhi: Clarion Books, 1978.

Mankekar, D. R. Sheer Anecdotage. Bombay: Somaiya,
1984,

Mankekar was a key figure in the formation of the
News Pool of the Non-Aligned Nations, the first major
global 'alternative’ to the Big Four news agencies, His
books reveal the 'inside story' of the difficult early years
of the Pool.

Martin, Paul, and Mohammed D. Musa. ‘Recreating the

Image: Regional News Agencies in Africa and the
Caribbean'. Communicatio Socialis Yearbook, 1987,
pp.159-170.

A critique of CANA and PANA's continuing conformity
to the professional paradigms of the transnational news
agencies.

Mehra, Achal. Free Flow of Information: A New
Paradigm. Contributions to the Study of Mass Media
and Communications, No.7). New York: Greenwood
Press, 1986.

Develops a doctrine of the free flow of information,
codifies the major criticisms of the existing information
structures, and examines tolerable restraints on free-
dom in a free society.

Mulay, Regina. Mass Media, International Relations
and Non-Alignment. New Delhi: Deep and Deep, 1987.
An empirical analysis of imbalances in the flow of
information from the non-aligned nations to the West.
Compares the coverage of non-aligned summits in four
Indian and four American newspapers.

Pinch, Edward T. ‘The Flow of News: An Assessment
of the Non-Aligned News Pool'. Journal of Communica-
tion, Vol.28 No.4 (Autumn 1978), pp.163-171.

Rachty, Gehen. Foreign News in Nine Arab Countries.
Medford, MA: Tufts University Press, 1978.

Reyes Matta, Fernando. 'The Latin American Concept
of News'. Journal of Communication, Vol.29 No.2
{Spring 1979), pp.164-171,

Salinas, Raquel (Ed.). Agencias Transnacionales de
Informacion y el Tercer Mundo. Quito: CIESPAL,
1984.

National News Agencies

Dare, O. 'The News Agency of Nigeria and the Flow of
News To, From and Within Nigeria'. Paper presented
at the Kano Conference. Bayero University, 1984.

Dare, 0. 'The News Agency of Nigeria: A Study of the
Impact on the Flow of News and the Role Conceptions
of Its Staffers’. Unpublished Ph.D. dissortation.
Indiana University: Bloomington, 1983.

Ghana News Agency:
Accra, 1977.

Twenty Years in Existence.

Iwanaga, S. Story of Japanese News Agencies. Tokyo,
1980.

Raghavan, G. N. S. The P77 Story. Bombay: Press
Trust of India, 1987.
History of the Press Trust of India.

BOOKS

Trends receives many books for review, but because of
the publication’s topical character a considerable period
may sometimes go by between the receipt of a book and
the appearance of an issue of Trends on a topic whose
treatment can appropriately include a discussion of that
book. Therefore, we have decided to institute this
‘Books' section, in which to announce and describe
significant books which fall outside the scope of the
current issue.

As with the books and articles reviewed or discussed in
each issue of Trends, these notices will describe the
book and its contents, and its usefulness to various
categories of readers without overt judgements being
advanced concerning the book's general merits or
demerits. Once we have made them aware of the book's
existence and contents interested readers can turn to
other reviews for criticisms and encomiums.

W. E. Biernatzki, S.J.

Paul A. Soukup (Ed.), Christian Communication: A
Bibliographic Survey. Bibliographies and Indexes in
Religious Studies, Number 14, New York/Westport,
CT/London: Greenwood Press, 1989, xiv, 400 pp.
£44 95, (US$46,50) ISBN: 0742-6836.

An annotated bibliography with 1,311 entries is pre-
ceded by an introductory chapter on History, Issues,
Approaches', of, in and to the field of 'Christian Com-

munication’. The bibliography is divided into sections

on resources, communication theory, history, rhetoric,
interpersonal communication, mass communication,
intercultural communication and 'other media'. The
latter includes ‘'material about Christian communication
which uses a variety of non-mass media’. such as art,
drama, dance, music, etc. Most entries are of books,
articles and theses in English, although a substantial
number of entries are for German and French works,
with a few in Spanish and Italian. All annotations are
in English. Coverage seems strong through 1986, with
some 1987 and 1988 copyright dates.

Eleanor Blum and ¥rancis Goins Wilhoit, Mass Media
Bibliography: An Annotated Guide to Books and
Journals for Research and Reference. Urbana and

CRT Vol 10 No. 4 - 31




Chicago: University of Illinois Press, 1990, vii, 344 pp.
US$49.95. ISBN: 0-252-01706-4

An annotated bibliography with 1,947 entries on all
aspects of the mass media. It includes books published
in English before 1987, as well as a section on journals.
Classifications include general communicatiens, broad-
casting media, print media, film, advertising and public
relations, bibliographies, directories and handbooks,
journals and indexes to the mass communication
literature. Annotations are thorough.

H. J. Hsia, Mass Communications Research Metkods:
A Step-By-Step Approach. Hillsdale, NJ: Lawrence
Erlbaum Associates, 1988, xiii, 629 pp. ISBN: 0-89859-
914-8.

A systematic introduction to empirical research method-
ology. The author regards communication studies as a
science demanding public procedures, precise definit-
ions, objective data-collecting, replicability of findings,
a systematic and cumulative approach, with the pur-
poses of explanation, understanding and prediction
{p.26). The seven major divisions of the book deal with
communieation research and research organization,
survey research, experimental research, historical and
other qualitative research plus secondary research,
statistics, computers and data processing, and the
writing and dissemination of findings. The book would
be useful for anyone without a research background
trying to understand what empirical research is all
about, as well as heginning professionals in research.

Stephen R. MacKinnon and Oris Friesen, China Report-
ing: An Oral History of American Journalism in the
1930s and 1940s.  Berkeley/Los Angeles/London:
University of California Press, 1990 (1987), xxx, 230 pp.
US$10.95 paper. ISBN; 0-520-06967-6.

Newsgathering in China between 1930 and the fall of
the Nationalist regime on the mainland, in 1949, both
reflected ideclogical differences and became so inter-
twined with them that American political decisions
were heavily influenced by the journalists while U. 8,
reporting was deeply divided on ideological lines. This
book, now in paperback, was the outgrowth of a unique
conference in 1982, which brought together many of the
surviving journalists who had 'covered’ China in the
1930s and 40s to discuss their experiences from the
perspective of forty years. More moderate representa-
tives of both the 'China Lobby' and the victims of
McCarthyism were present and able to discuss, with
relatively cool hindsight, what had been an emotional
and traumatic time for all. The authors intersperse
‘oral history' contributions of the participants with their
own explanations, to provide background and continu-

32- CRT Vol 10 No. 4

ity. While much of the material is anecdotal, the book
offers many insights into the pitfalls and realities of
overseas reporting and misreporting. The reporters
were ‘'used’ by Nationalist, Communist and US officials,
while 'using’ them, in return, in a complex tangle of
relationships.

COMMUNICATION RESEARCH TRENDS - Published four
times a year by the Centre for the Study of Communieation
and Culture ISSN (144-46456

Publisher: Kevin F. Kersten, S.J.

Editor: William E. Biernatzki, S.J.

Assistant Editor: Maria Way

Subscription:
Annual Subseription 1 Volume US$18.00 (UK£11.00)
Student 1 Volume US%12.00 (UK£ 7.50)

Complete set of back

issues and Vol.11 Set US$28.00 (UK£16.00)

Payment in US$, UKE, International Money Order or Giro

Transfer 52 596 0805

Address all correspondence to:

COMMUNICATION RESEARCH TRENDS

221 Goldhurst Terrace, FAX NO: 071-372-1193

London NW6 3EP, England. TEL NO: 071-328-2868
E-Mail address (BITNET): UTADC01@MVS. ULCC.AC.UK

Typesetting by ULCC Typesetting London

Printing by Roebuck Press, Mitcham, Surrey.

The CENTRE FOR THE STUDY OF COMMUNICATION AND

CULTURE is an international service for communication

research established by the Jesuits in 1977,

Director: Kevin F. Kersten, 5.J. Documentalist: Stuart Way

International Board of Advisors: Joseph A. Munitiz S.J.

{Oxford), Jean Bianchi (Lyon), Brendan Callaghan S.J.

(London), Ridiger Funiok 8.J. MUnchen), Nim Gonzalez S.J.

{Manila), Peter Henrici S.J. {(Rome), Henk Hoekstra O.Carm.

(Amsterdam), Raymond Parent S.J. (Rome), Carlos Valle

(London), Robert A. White S.J. (Rome).




